Een dag op kantoor als stagiaire

Hi! Ik ben Puck, 21 jaar en ik loop stage bij de Reputatiefabriek.

Ik zit in mijn tweede jaar van de opleiding Creative Business aan de Hogeschool van Amsterdam. In dit jaar moeten studenten een beroepsoriënterende stage lopen van 10 weken. Korter dan de gemiddelde stage, maar gelukkig kon ik ook voor deze periode bij de Reputatiefabriek aan de slag. Ik heb binnen mijn opleiding de specialisatie mediamarketing gekozen. Ik was dan ook op zoek naar een marketing stage waarbij ik veel zou kunnen leren in een prettige sfeer. De vacature van de Reputatiefabriek sloot perfect aan op mijn wensen en niets was minder waar.

Op mijn eerste dag werd ik ontvangen door Joey en voorgesteld aan de andere stagiaires. Ik kreeg meteen een eigen plek. De eerste paar dagen heb ik de introductietraining gevolgd en aan het eind van mijn eerste week heb ik al werk voor klanten verricht. Inmiddels ben ik hier helemaal ingeburgerd en gaat alles vrij automatisch. In deze blog geef ik je een kijkje in een dag op kantoor als stagiaire.

Een dag op kantoor

In de ochtend begin ik mijn dag met het checken van mijn email. Waarschijnlijk hebben partners waarmee ik samenwerk gereageerd op mijn mails en kan ik aanvragen afhandelen. Tijdens het werk probeer ik zoveel mogelijk verwijzingen van andere websites naar de website van mij klant te krijgen, zodat deze beter wordt gewaardeerd door het algoritme van Google.

Zo wil de fabrikant van graafmachines graag op Google worden gevonden onder het zoekwoord ‘graafmachine’. Door ervoor te zorgen dat er verwijzingen van andere websites (die met graafmachines te maken hebben) naar die van onze klant gaan, wordt de website door Google steeds meer gezien als een autoriteit binnen dit onderwerp. Deze verwijzingen vind je meestal binnen een geschreven stuk content. Kort gezegd: Hoe meer verwijzingen hoe hoger de waardering op Google, ofwel, hoe hoger de plek in de zoekresultaten. Maar er komt natuurlijk nog veel meer bij kijken!

Een klant heeft altijd meer dan één zoekwoord die relevant is voor de website. De verwijzingen die elke maand online komen zijn dan ook verdeeld over de verschillende zoekwoorden. Vaak wordt er extra verwezen naar een zoekwoord dat niet zo goed loopt en vorige maand een daling heeft gehad.

Elke maand zorg ik dan dat mijn klanten, gemiddeld 6 tot 8, een bepaald aantal verwijzingen online hebben. Dit hangt af van de hoeveelheid uren die ik voor de klant werk die maand. In mijn voorbeeld gebruik ik een graafmachine fabrikant, maar we werken eigenlijk voor klanten vanuit elke branche. Denk bijvoorbeeld aan een grote kleding webshop, een auto importeur of een huiswerkbegeleiding instituut. Binnen al deze branches ga ik op zoek naar websites waar ik de content kan plaatsen voor de klant.

Nadat ik bij een website een verzoek heb gedaan schrijf ik een artikel voor de aanvraag. Daarbij ga ik vaak op zoek naar andere blogs en artikelen ter inspiratie. Een artikel voor een kledingwebshop is bijvoorbeeld gemakkelijker zelf te bedenken dan een artikel voor de graafmachine fabrikant. In de artikelen verwerk ik de zoekwoorden, waarop de klant gevonden wilt worden en voeg tot slot een afbeelding toe. Dit artikel stuur ik op naar mijn partner of plaats ik op een van onze eigen websites.

Rond het middag uur eten we met z’n alle op kantoor, of gaan we een hapje eten bij het Jumbo restaurant op 10 minuten loopafstand. Daarna worden er meestal potjes tafeltennis gespeeld en wordt het weekend besproken. Met volle koppen koffie en thee gaan we weer richting onze plek aan het bureau.

Gedurende de dag pas ik meerdere linkbuilding technieken toe om aan verwijzingen te komen. De technieken die wij toepassen verschillen per klant. Zo zoeken wij met de techniek “competitor links” webpagina’s op waar de concurrent van de klant op wordt vermeld. Daarop benaderen wij deze websites met een verzoek om een samenwerking aan te gaan. Met de methode “blog commenting” op zoek naar blogs waaronder ik een reactie met een verwijzing naar de website van mijn klant kan plaatsen. Deze blogs zijn dan gerelateerd aan de branche van onze klant. Daarnaast voegen wij klanten gratis toe aan websites voor bedrijven waarbij ook een link naar de website kan worden vermeld. Dit is de “citation building” methode, maar er zijn nog veel meer methoden die we gebruiken.

De werkdag komt vaak snel ten einde omdat ik de hele tijd bezig ben. Voordat ik weg ga check ik mijn email nog een laatste keer voor de zekerheid en registreer ik mijn gemaakte uren. Met een aantal collega’s lopen we 10 minuten naar het metrostation waarna ieder zijn eigen weg volgt.

Ik hoop je met deze blog een goed kijkje achter de schermen bij de Reputatiefabriek te hebben gegeven. Hopelijk zien we je snel op kantoor!

Wil jij ook meer organisch verkeer?

Plan dan vrijblijvend een kennismaking met ons in en ontdek jouw maximale potentie. Even bellen kan natuurlijk ook, bij ons vindt je altijd een luisterend oor.

Learn how we helped 100 top brands gain success