Hi! Ik ben Puck, 21 jaar en ik loop stage bij de Reputatiefabriek.

Ik zit in mijn tweede jaar van de opleiding Creative Business aan de Hogeschool van Amsterdam. In dit jaar moeten studenten een beroepsoriënterende stage lopen van 10 weken. Korter dan de gemiddelde stage, maar gelukkig kon ik ook voor deze periode bij de Reputatiefabriek aan de slag. Ik heb binnen mijn opleiding de specialisatie mediamarketing gekozen. Ik was dan ook op zoek naar een marketing stage waarbij ik veel zou kunnen leren in een prettige sfeer. De vacature van de Reputatiefabriek sloot perfect aan op mijn wensen en niets was minder waar.

 

Op mijn eerste dag werd ik ontvangen door Joey en voorgesteld aan de andere stagiaires. Ik kreeg meteen een eigen plek. De eerste paar dagen heb ik de introductietraining gevolgd en aan het eind van mijn eerste week had ik mijn eerste linkjes al online. Inmiddels ben ik hier helemaal ingeburgerd en gaat alles vrij automatisch. In deze blog geef ik je een kijkje in een dag op kantoor als stagiaire.

 

Een dag op kantoor

In de ochtend begin ik mijn dag met het checken van mijn email. De hoop voor mailtjes van mijn partners is groot omdat ik dan weer een aantal linkjes of artikelen, met linkjes er in, kan ruilen. Deze linkjes en artikelen bevatten bepaalde zoekwoorden waarop een klant gevonden wil worden. Zo wil de fabrikant van graafmachines graag op Google worden gevonden onder het zoekwoord ‘graafmachine’. Het is dan ook de bedoeling om dit zoekwoord op zo veel mogelijk webpagina’s te laten terug komen. Dit zoekwoord laat ik dan natuurlijk linken naar de website van de graafmachine fabrikant. Op deze manier krijgt de website van de klant meer verwijzingen onder het zoekwoord ‘graafmachine’. Dit zal resulteren in een hogere waardering op Google, ofwel, een hogere plek in de zoekresultaten. Dit hele proces heet linkbuilding. Een klant heeft altijd meer dan een zoekwoord die relevant is voor zijn website. De linkjes die elke maand online komen zijn dan ook verdeeld over de verschillende zoekwoorden. Vaak wordt er extra gelinkt naar een zoekwoord dat niet zo goed loopt en vorige maand een daling heeft gehad. Een zoekwoord met een hogere score die vorige maand goed is gestegen krijgt dan minder aandacht. Elke maand zorg ik dan dat mijn klanten, gemiddeld 6 tot 8, een bepaald aantal linkjes online hebben. Dit hangt af van de hoeveelheid uren die ik voor de klant werk die maand. Zelf beschikken wij over een grote lijst aan websites maar dit is lang niet genoeg. Daarom doen wij aan ruilen en het vinden van andere (gratis) linkjes online. Elke klant is in te delen in een bepaalde categorie, denk daarbij aan bouw, vakantie, wonen, fashion, zakelijk, etc. In de lijst van mijn partners zoek ik naar websites die in dezelfde categorie vallen als die van mijn klanten.

 

Nadat ik een verzoek tot een ruil heb gedaan schrijf ik een artikel voor de aanvraag die ik zojuist of eerder heb gedaan. Daarbij ga ik vaak op zoek naar andere blogs en artikelen ter inspiratie. Een artikel voor een kledingwebshop is bijvoorbeeld gemakkelijker zelf te bedenken dan een artikel voor de graafmachine fabrikant. In de artikelen verwerk ik de zoekwoorden, maximaal twee, waarop de klant gevonden wil worden en voeg tot slot een afbeelding toe. Dit artikel stuur ik op naar mijn partner of plaats ik op een van onze eigen websites.

 

Rond het middag uur eten we met z’n alle op kantoor, of gaan we een hapje eten bij het Jumbo restaurant op 10 minuten loopafstand. Daarna worden er meestal potjes tafeltennis gespeeld en wordt het weekend besproken. Met volle koppen koffie en thee gaan we weer richting onze plek aan het bureau.

 

Gedurende de dag pas ik meerdere linkbuilding technieken toe om aan linkjes te komen. Hoewel link en artikel ruilen een van de belangrijkste technieken is, zijn er ook genoeg andere technieken. De technieken die wij toepassen verschillen per klant. Zo zoeken wij met de techniek “competitor links” webpagina’s op waar de concurrent van de klant op wordt vermeld. Daarop benaderen wij deze websites met een verzoek om ook een linkruil met ons aan te gaan. Ook ga ik met de methode “blog commenting” op zoek naar blogs waaronder ik een reactie met een verwijzing naar de website van mijn klant kan plaatsen. Deze blogs zijn dan gerelateerd aan de branche van onze klant. Daarnaast voegen wij klanten gratis toe aan websites voor bedrijven waarbij ook een link naar de website kan worden vermeld. Dit is de “citation building” methode.

 

De werkdag komt vaak snel ten einde door het vele ruilen, schijven en zoeken. Voordat ik weg ga check ik mijn email nog een laatste keer voor de zekerheid en registreer ik mijn gemaakte uren. Met een aantal collega’s lopen we 10 minuten naar het metrostation waarna ieder zijn eigen weg volgt.

 

Ik hoop je met deze blog enthousiast te hebben gemaakt voor een stage bij de Reputatiefabriek. Hopelijk zien we je snel op kantoor!

About the author