[LIVE BLOG] Google December 2020 Core Update

Google is momenteel een nieuwe core update aan het uitrollen: de December 2020 Core Update. Zoals elke core update heeft ook deze voor ons als SEO-experts veel gevolgen. In deze live blog gaan we tot op de bodem uitzoeken welke impact de update heeft op het gebied van SEO. Wij zetten hier de belangrijkste nieuwtjes op een rijtje, zodat jij, net zoals wijzelf op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen omtrent deze core update.

Deze blog wordt de komende weken geüpdatet. Wil je op de hoogte blijven? Schrijf je dan hier in voor het laatste nieuws:

Wat is de Google December 2020 Core Update?

Op 3 december maakte Google bekend dat de december 2020 Core Update gaat uitrollen. De update zal 1 a 2 weken duren voordat de update volledige is uitgerold en alle effecten hiervan gemeten kunnen worden.  Dit is de derde core update van 2020. In mei 2020 en januari 2020 zijn al eerdere updates uitgerold.

Deze update lijkt de grootste aanpassing van het zoekalgoritme van dit jaar. Vorige week vrijdag zagen we de grootste veranderingen in de zoekresultaten, maar we verwachten de komende week zeker nog verdere aanpassingen en correcties.

Wat zien we zelf?

De eerste veranderingen waren snel zichtbaar waarna veel SEO-experts snel actie hebben ondernomen met een onderzoek naar de update, zo ook wij. Bij sommige updates zie je dat wij in Nederland de effecten later door krijgen, maar bij deze update waren de effecten op de rankings ook in Nederland meteen goed zichtbaar. De grote vraag is nog in welke mate het algoritme de rankings op langere termijn zal beïnvloeden. (Bron: https://www.toolbox.com/marketing/website-optimization/news/how-will-googles-december-core-updates-affect-you/)

Over het algemeen wordt wel aangenomen dat deze update past in het patroon van de updates de afgelopen jaren. Google beoordeelt met behulp van Quality Raters de kwaliteit van content en traint daarmee hun ranking algoritme. Dat systeem wordt door Google steeds verder ontwikkeld. Bij iedere update worden daardoor pagina’s op een andere manier beoordeeld en vinden er fluctuaties in de rankings plaats. Volgens Google is dit geen afstraffing, maar een logische verandering in rankings omdat het internet nu eenmaal ook verandert.

Veel zoekmachine specialisten zijn ook benieuwd of de update ook betekent dat Google backlinks op een andere manier beoordeelt. Het doel van Google is dat het algoritme steeds beter content kan beoordelen, en daardoor minder belang aan backlinks hoeft te geven.
Er zijn op dit moment geen aanwijzingen dat bepaalde typen backlinks afgestraft of beloond worden door de update. Als daar meer informatie over bekend raakt zullen we dat hier laten weten.

Tot slot is de vraag of de update ook de techniek achter een websitepagina op een andere manier gaat beoordelen. Maar Google heeft recent op het Search Central Blog aangekondigd dat er juist op dit aspect in mei 2021 een grote update gaat komen, de Page Experience Update. (Blogbericht staat hier: https://developers.google.com/search/blog/2020/11/timing-for-page-experience). Daardoor is de verwachting niet dat deze update daar heel sterk op in gaat.

De voorlopige conclusies

Voor nu kunnen wij de volgende conclusies stellen over de december core update:

  • De december 2020 core update is zoals alle kernupdates een wereldwijde update
  • Het is een klassieke update die Google om de paar maanden uitbrengt. Normaal gesproken gaat dit om een tijdsbestek van drie maanden, maar dit keer zaten er maar liefst zeven maanden tussen de updates
  • De update is vlak voor de feestdagen gekomen wat voor sommige bedrijven, vooral degene die veel online verkopen, slecht uit kan pakken. De verwachting is dan ook dat veel van deze bedrijven hun rankings zullen zien veranderen, soms met grote negatieve gevolgen voor de omzet
  • Na verwachting zal er pas na de volgende core update weer een herstel zichtbaar zijn voor de sites die verloren hebben, alhoewel de eerste weken na de update ook al vaak een klein herstel te zien is

(Bron:https://searchengineland.com/googles-december-2020-core-update-was-big-even-bigger-than-may-2020-says-data-providers-344429)

Wie zijn getroffen door de December 2020 Core Update?

Uit de eerste signalen blijkt dat deze update grote rankingfluctuaties veroorzaakt in alle branches en wereldwijd alle regio’s treft. Er wordt momenteel door veel SEO specialisten onderzoek gedaan naar de aard van de update en de gevolgen voor de diverse soorten keywords.

Hoe kan je herstellen van deze Update?

Google geeft aan dat je niks aan een Core update kunt doen. Ook is er niets mis met pagina’s die na een Core update dalen in de zoekresultaten. Wel zegt Google “Wij begrijpen goed dat degenen die het minder goed doen na een wijziging in de Core update, toch het gevoel kunnen hebben dat ze iets moeten doen. We raden aan om ervoor te zorgen dat u de best mogelijke inhoud aanbiedt. Dat is wat onze algoritmen proberen te belonen. ” Wel probeert Google websites en getroffenen te helpen: “Een uitgangspunt is om het advies dat we in het verleden hebben gegeven opnieuw te bekijken over hoe u zelf kunt beoordelen of u denkt dat u inhoud van hoge kwaliteit aanbiedt. We hebben dat advies bijgewerkt met een nieuwe reeks vragen om jezelf af te vragen die slaan op de inhoud van je website” (Lees hier de vragen in het Google blog over core-updates, 2019).

Zo zegt Barry Schwartz van searchengineland dat veel experts denken dat je tot een volgende Core update moet wachten om herstel te kunnen zien, maar John Mueller van Google zei in een video met Schwartz “Je hoeft niet te wachten op een volgende update om ​​volledig herstel te zien. Een site moet niet gaan zitten wachten en hopen dat ze in de volgende update anders worden beoordeeld door Google. Ze kunnen aan dingen blijven werken en dingen kunnen in de loop van de tijd verbeteren. ” 

Verder heeft John Mueller in de Webmaster Hangout video van September nog aangegeven dat in de maanden tussen grote core updates er kleinere updates gepubliceerd worden om ongewenste effecten te corrigeren. 

Na vorige updates hebben we gezien dat sites die negatief getroffen waren weer konden stijgen door te linkbuilden. Backlinks blijven ook na deze update een belangrijke ranking factor. Tussen content van dezelfde kwaliteit zal de content met het sterkste backlinkprofiel het hoogst ranken.

Wat zien we zelf?

Het is nog te vroeg om definitieve conclusies te trekken, maar we zijn van mening dat het verstandig is om gewoon door te gaan op de manier zoals je dat voor de update ook deed. Het heeft in ieder geval geen zin om na een Core update te gaan zitten wachten tot de volgende. Wel is het verstandig om in de gaten te houden of er patronen zichtbaar worden in de type content of technieken die door update beloond worden. Wij zien nu voor een aantal van onze grote klanten die een aantal plekken gedaald waren alweer een klein herstel van de rankings, vergeleken bij het eerste moment toen het nieuws van de update naar buiten kwam. Voor onze klanten blijven wij doorgaan om te zorgen voor stijgingen in rankings en bezoekersaantallen, ook met het aangepaste algoritme.

Een meer structurele aanpak zou het verbeteren van de content volgens de richtlijnen van Google kunnen zijn (Die vindt je hier: https://guidelines.raterhub.com/searchqualityevaluatorguidelines.pdf). 
De meest recente aanwijzingen die Google via diverse medewerkers gegeven heeft over goede content zijn in essentie nog steeds in lijn met dit advies uit 2011:  https://developers.google.com/search/blog/2011/05/more-guidance-on-building-high-quality
Uiteraard is dat meer een aanpak voor de lange termijn.

Voorlopige conclusies

Voor nu kunnen wij de volgende conclusies stellen:

  • Je kunt zelf niks doen als je negatief getroffen bent door de Google Core update van December
  • Google raadt aan om goed te kijken naar de inhoud en kwaliteit van je website
  • Vanuit Google is er een vragenlijst beschikbaar waarop je kan evalueren of jouw website een goede inhoud bevat (volgens Google)
  • Je kunt het beste op dezelfde manier doorgaan als dat je voor de update deed. John Mueller raadde in een YouTube video aan om niet te gaan wachten tot de volgende update om herstel te gaan zien.

Wat kun je van ons verwachten?

Wij zullen al onze kennis en ervaring inzetten om te begrijpen wat de gevolgen zijn van deze update.

Op dit moment zijn we volop met de analyse van de update bezig. Daarbij zoeken we naar patronen bij de sites die winnen en de sites die verliezen. Daarbij testen we ook de hypothesen die in deze dagen online geopperd worden door andere SEO specialisten. Uiteraard kijken we ook of bepaalde typen links nu meer of minder beloond worden. Hopelijk kunnen we zo patronen ontdekken waarmee we sites kunnen helpen, zeker de sites die negatief getroffen zijn.

Al onze inzichten zullen we de komende weken publiceren op dit Live Blog (https://www.reputatiefabriek.nl/google-core-update-december-2020/). Hier zal je niet alleen kunnen zien wat de update precies inhoudt, maar ook wie getroffen zijn en wat er aan gedaan kan worden. En voor de volledigheid zullen we een overview geven van de meest interessante onderzoeken en analyses die verder online te vinden zijn.

Wil jij ook meer organisch verkeer?

Plan dan vrijblijvend een kennismaking met ons in en ontdek jouw maximale potentie. Even bellen kan natuurlijk ook, bij ons vindt je altijd een luisterend oor.

Learn how we helped 100 top brands gain success