Iedereen kent de stories op Instagram en Facebook wel en dit is reuze populair. Bedrijven maken hier al tactisch gebruik van om hun bedrijf onder de aandacht te brengen en nu komt ook Google met de functie voor Web Stories. Net zoals bij Instagram en Facebook zijn deze stories opgemaakt voor de mobiel.
Wat zijn Web Stories?
Het in een soort slideshow, met daarop afbeeldingen, tekst en/of video. Als je erop klikt ga je door naar de volgende slide. Met tegenstelling tot Instagram en Facebook blijven deze stories staan en verdwijnen ze niet. Een goede informatieve story kan boven aan in de zoekresultaten komen te staan. (Google komt met Web Stories: maak visuele verhalen SEO-proof, 2020)
Waar vind je de Web Stories?
Google geeft de stories weer op de zoekresultaten pagina’s, op de afbeelding resultaat pagina’s, dus ook op Google discover. Kortom; de plekken waar google suggesties laat zien voor content die wellicht interessant voor jou kunnen zijn. Onder andere op de Google App zijn de stories ook op mobiel via het internet te zien. (Enable Web Stories on Google, sd)
Verder hebben we ze nog niet veel in Nederland gezien, maar het is echt ideaal middel om onder de aandacht te komen. Lees vooral verder om erachter te komen hoe je ze maakt en hoe je ze SEO technisch in kan zetten.
Maak een Web Story in 6 stappen
Om het makkelijk te maken is afgelopen maand een WordPress plugin uit beta gekomen, die gemaakt is door Google. Hiermee kan je makkelijk dit soort Web Stories vanaf je website ontwikkelden. Met de volgende stappen heb je een story in no time in elkaar gezet!
Stap 1: Download de Google plugin
Stap 2: Voeg de plugin toe aan WordPress
Stap 3: Maak een story aan
Stap 4: Bewerk nu de afbeelding, video’s en/of tekst voor in de story
Stap 5: Bedenk een duidelijke verhaallijn
Stap 6: Eindig met een call to action
Als een verhaal ontwikkeld is, is heb belangrijk om ervoor te zorgen dat de story een geldige AMP is. Dit zorgt voor de beste ervaring van de stories voor gebruikers. (Web stories maken WordPress, sd)
Klik hier om een Web Story te bekijken.
Web Stories SEO proof maken
Een interessante ontwikkeling is de combinatie tussen de stories en SEO. Door deze functies samen te voegen kunnen de Web Stories bovenaan in Google verschijnen. Hierbij is het wel belangrijk dat het een compleet verhaal is en geen advertentie vol met linkjes naar producten, apps of andere websites. Een effectieve story bestaat uit:
- 10 tot 20 slides per story
- Maximaal 200 tekens per slide
- Een afbeelding of video
(Google komt met Web Stories: maak visuele verhalen SEO-proof, 2020)
De Web Stories zijn ook behandeld in het ReputatieNieuws van Oktober.