ReputatieNieuws – Februari 2020

In deze aflevering geven we een overzicht van al het SEO nieuws van februari 2020. In deze aflevering komen de volgende onderwerpen ter sprake:

Google Search Console fixt een bug met Google Tag Manager – https://www.seroundtable.com/google-search-console-verification-via-tag-manager-bug-fixed-28940.html

https://twitter.com/googlewmc/status/1224388437366603776

Search Console voegt review snippets toe – https://www.seroundtable.com/google-search-console-reviews-snippet-support-28979.html

URL Removals tool – https://webmasters.googleblog.com/2020/01/new-removals-report-in-search-console.html

Google updates in februari – https://www.seroundtable.com/google-search-algorithm-ranking-update-28937.html

Nieuws Image License – https://developers.google.com/search/docs/data-types/image-license-metadata

Slechte linkjes – https://www.searchenginejournal.com/google-link-penalty-reconsideration/346472/

https://www.youtube.com/watch?v=ylRoKGSSqd8

Disavow files – https://www.seroundtable.com/google-processes-disavowed-files-29008.html

https://twitter.com/JohnMu/status/1229323910535053312

Blogs die het best werken (SEM Rush onderzoek) – https://www.semrush.com/blog/anatomy-of-top-performing-articles/

Aantal woorden op een pagina –  https://www.searchenginejournal.com/word-count-for-seo/348164/

https://twitter.com/JohnMu/status/1226247665563758592?ref_src=twsrc%5Etfw

URL lengte – https://www.seroundtable.com/google-url-length-seo-28952.html

https://twitter.com/JohnMu/status/1224983811139735554

Crawl budget – https://www.searchenginejournal.com/googles-john-mueller-there-is-no-benchmark-for-crawl-budget/348382/

Verschillende talen – https://www.searchenginejournal.com/googles-john-mueller-cautions-against-overuse-of-multi-language-content/350222/

Hrefland attributes in anchor tags –  https://www.searchenginejournal.com/google-says-hreflang-attributes-should-not-be-used-in-anchor-tags/347706/

Niet vertalen filenames –  https://www.seroundtable.com/google-do-not-translate-image-file-names-28903.html

https://www.youtube.com/watch?v=1iDw3fVBhpE

IKEA’s SEO problemen –  https://www.seroundtable.com/google-ikea-seo-issues-28904.html

https://www.youtube.com/watch?v=RE6ATxMcDss

EAT – https://www.seroundtable.com/google-systems-arent-looking-for-eat-29031.html

https://twitter.com/dannysullivan/status/1230282302397218816

Verandering featured snippets van rechts naar boven –  https://www.seroundtable.com/google-right-side-featured-snippet-to-top-28897.html

Google Assistent actions –  https://www.seroundtable.com/google-assistant-actions-ranking-seo-28920.html

https://twitter.com/dannysullivan/status/1222577590658945024

Gebruik rel=sponsored voor affliate links – https://www.seroundtable.com/google-use-rel-sponsored-for-affiliate-links-28951.html

Google Maps 15 jaar oud – https://www.seroundtable.com/google-maps-15-years-28955.html

Grote schoonmaak bij Google Maps – https://www.seroundtable.com/google-removed-4-million-fake-business-75-million-local-reviews-29037.html

https://www.blog.google/products/maps/google-maps-101-how-contributed-content-makes-maps-helpful/

Eisen partner badge – https://support.google.com/google-ads/answer/9702452[/vc_column_text][vc_column_text]

Script:

Welkom bij het ReputatieNieuws van februari. Er is weer veel SEO nieuws, dus laten we meteen van start gaan.

Er is online flink wat discussie geweest over een mail die Search Console automatisch verstuurde en die had te maken met een bug. Daarvoor was het nodig dat je opnieuw je property moest verifiëren, maar ondertussen heeft Google ervoor gezorgd dat het automatisch gebeurd. Daarvan kregen gebruikers een melding via de email en als je van niks wist kwam dit als een verrassing. Dat is nu dus opgelost.

Verder heeft Google  een nieuw hulpmiddel toegevoegd voor review snippets aan Search Console . Daar staan tools en rapportages voor als je site weergegeven wordt met reviews onder het resultaat op de resultaatpagina.

Ook is er nu URL removals tool in Search Console.  Hier kan je zelf tijdelijk URL’s van je website verwijderen uit de zoekresultaten. Deze gaan dan voor zes maanden uit de zoekresultaten. Ook kun je zien of andere mensen jouw website als outdated hebben aangemerkt of als mensen jouw website via de SafeSearch tool hebben gemarkeerd als onveilig. Dus meer informatie en mogelijkheden.

Hiernaast zagen mensen ook veel veranderingen in Google, maar er was niks naar buiten gebracht over een Core Update. Op verschillende datums, zoals de 3 feb., 11, feb en 15 feb was veel beweging te zien. Wat er echter precies veranderd is, is nog onduidelijk. Als er meer bekend is, hoor je het hier.

Dan heeft Google een nieuwe structured data element voor image license gegevens vrijgegeven en ze gaan deze in de toekomst ook laten in de image search functie. Dus als je een website beheert met plaatjes met rechten erop en je wilt dat dit goed zichtbaar is, moet je dit zeker even bekijken.

Ook heeft John Mueller zich weer op een aantal plekken laten horen. Bijvoorbeeld in een Google Hangout, heeft hij meer vertelt over handmatige penalties. Als je er zo eentje krijg, krijg je een aantal voorbeeld linkjes toegestuurd. Linkjes die aangeven welke linkjes er fout zijn. Hier heeft Google wat foutjes in gemaakt. Ze hebben bijvoorbeeld een aantal linkjes die op nofollow stonden gerapporteerd. Maar het antwoord van Google is: het gaat om het type linkjes die we sturen. Het is dus slechts een voorbeeld. Je moet de soortgelijke backlinks dus verwijderen of disavowen.

Hiernaast tweette John Mueller dat ‘disavow files’ wel direct worden verwerkt als ze toegevoegd zijn, maar pas volledig werken wanneer de URL gecrawld zijn.

Verder heeft SEM Rush een onderzoek gedaan naar wat voor blogs het beste werken voor SEO. Hieruit kwam dat lange teksten, lange headlines en teksten met H2+H3 tags het het meeste verkeer hebben, vaker gedeeld worden en meer backlinks krijgen. Das mooi nieuws, aangezien het aansluit op wat we dachten.

Echter heeft John Mueller wat naar buiten gebracht over het aantal woorden op een pagina. Hij zei hierin dat je niet beter gaat ranken als je hetzelfde aantal woorden gaat gebruiken als goed rankende pagina’s. Het aantal woorden op een pagina is dus geen directe ranking factor. Daarmee geeft hij aan dat het waarschijnlijk geen noodzaak is om op de lengte van de teksten te richten, maar op de inhoud.

Hiernaast tweette hij ook dat de lengte van de URL lengte geen ranking factor is. Er is altijd de insteek om korte URL’s te gebruiken, met het keyword waarop je wilt ranken erin verwerk, maar John zegt dat de lengte geen probleem is.

Ook bracht John informatie naar buiten over Crawl Budget (het aantal URL’s dat GoogleBot kan crawlen en wil crawlen). Hij zei dat er een geen optimaal optimale crawl budget is voor websites. Er zijn vaak discussies over hoe je het crawl budget kan verhogen, maar dit kan niet. Je kan zien op analytics hoe vaak de Google Bot langs komt en er is geen goed aantal pagina’s per dag waaraan je kan zien dat het goed is. Google bepaalt dit zelf.

Ook zijn er wat uitspraken geweest van Google over internationale targetting. Onder andere het foute gebruik van de hreflang tag, je moet dat niet in een anchor tag opnemen, maar het moet in de header van de pagina.  In een Google Webmaster Hangout gaf hij tevens ook nog aan dat je filenames van afbeeldingen niet moet vertalen. Wanneer je de filenames hetzelfde houdt is de afbeelding makkelijker te crawlen en te indexeren. 

Verder heeft Google toegegeven dat het grote bedrijf IKEA niet goed geïndexeerd wordt op internationale en lokale pagina’s. Google heeft toegegeven dat het hun fout is. IKEA had alles goed ingesteld, maar er ging iets fout. Dit laat zien dat Google ook wel eens foutjes maakt.

Dan nog een paar losse nieuwtjes.

Google algoritme zoekt niet primair naar EAT (expertise, autoriteit, trust) signalen. De quality raters doen dit wel. De resultaten van deze quality raters zijn niet om de kunstmatige intelligentie van de algoritmes te trainen, maar is puur om te kijken of het resultaat van de algoritmes goed is. Het is dus onnodig om na te denken over welke EAT signalen je kunt meegeven, het moet gewoon betrouwbaar zijn en dan ziet Google wel of het klopt.

Dan nu ook de featured snippets. Die staan nu vaak rechts op de pagina van de zoekresultaten, maar zal van rechts naar boven de zoekresultaten gaan en zal dus ook ontdubbelt worden. Dus als je dan verder in de pagina te vinden werd, verlies je een van de twee rankings. De nul-ranking wordt dus eigenlijk de een-ranking.

Naast dit heeft Danny Sullivan wat verteld over de Google Assistent actions. Hij zegt dat deze acties je niet zullen helpen om beter te gaan ranken. Dus de actions voor  de voice search ingesteld kunnen worden, die leveren geen hogere rankings op.

Dan nog een los nieuwtje over de rel=sponsored vermelding, dat hoort voor de affiliate links. Dat is nog wat extra informatie over de wijziging die 31 maart actief gaat worden.

Ook is er een jubileum bij Google. Google Maps bestaat namelijk 15 jaar en heeft nu ook onder andere een nieuw logo en nieuwe functies gekregen. Tevens was er ook een grote schoonmaak in Google Maps, waarbij meer dan 4 miljoen neppe bedrijven en 75 miljoen nep reviews zijn verwijderd.

Ten slotte heeft Google zwaardere eisen gesteld om een partner badge te krijgen. Onder andere de adwords uitgave, gaan nu van 10 duizend euro per kwartaal naar 20 duizend euro per kwartaal. Ook moet je meer medewerkers certificeren en zijn er nog wat extra prestatie eisen. Echter is er een hoop kritiek hierop aangezien kleinere bureaus hierdoor hun certificering kunnen kwijtraken. Door dit kritiek heeft Google in ieder geval de prestatie eisen iets verlaagd.

Andere blogs

Op zoek naar een SEO specialist?

De Reputatiefabriek helpt bedrijven met het groeien in organische bezoekersaantallen. Onze experts staan voor je klaar.

Learn how we helped 100 top brands gain success