Tiered Linkbuilding

Tiered linkbuilding, ook bekend als Tier 2 linkbuilding, is een effectieve SEO-strategie die erop gericht is de zichtbaarheid van een website in zoekmachines te vergroten door een hiërarchisch netwerk van links op te bouwen. Deze methode maakt gebruik van meerdere lagen (tiers) van backlinks, waarbij elke laag links creëert die verwijzen naar de laag erboven, met als doel de autoriteit en relevantie van de uiteindelijke bestemmingspagina te verhogen.

tiered linkbuilding image

Onze werkwijze

Bij de Reputatiefabriek hebben we een groot netwerk aan websites waar we artikelen op kunnen plaatsen. Wanneer we een URL ontvangen van een tier 1 backlink, dan kijken we naar het onderwerp en schrijven we hier een aantal artikelen over, inclusief één backlink naar het tier 1 artikel toe. Vervolgens plaatsen we deze artikelen op websites uit ons netwerk. Op deze manier kunnen wij de URL rating van de tier 1 link snel en eenvoudig verhogen.

Voordelen tiered linkbuilding

 

Krachtige backlinks

De nieuwe laag backlinks (tier 2) versterkt de pagina waar de tier 1 backlink op staat. Dit kun je terugzien in de URL rating van de tier 1 pagina, die flink toeneemt.

 

Geen lage kwaliteits links richting eigen domein

Wil je geen backlinks van lage kwaliteit richting jouw domein? Dan kan je door middel van tiered linkbuilding alleen de krachtige tier 1 link ontvangen, terwijl alle tier 2 links richting een ander domein linken.

 

Verhogen van rankings en verkeer

Tier 2 links verhogen niet alleen de autoriteit en rankings van het tier 1 artikel, maar ook die van jouw pagina. De opgebouwde linkkracht wordt doorgegeven via de tier 1 link richting jouw site, waardoor rankings kunnen stijgen, en dus ook jouw organische bezoekersaantallen.

 

Sterker backlinkprofiel

Het opbouwen van een sterk backlinkprofiel is een belangrijke factor om beter te ranken in de zoekresultaten. Naast kwantiteit heeft een site ook kwalitatieve links nodig, links met hoge URL ratings. Die kunnen eenvoudig gecreëerd worden via tiered linkbuilding.

Praktijkcase

Om deze methode te testen hebben we voor onze eigen website een paar backlinks ingekocht en gekeken wat het effect was als we een aantal in-content backlinks van ons PBN naar deze pagina’s leiden. We zagen dat de UR van de pagina enorm toenam.

 

Backlink richting testpagina 1:
Metrics na plaatsen -> UR 0
Na enkele dagen -> UR 3.5
Na tier 2 linkbuilding (4 PBN links) -> UR 9 (+5.5)
Na vier extra PBN links (8 PBN links) -> UR 12 (+3)

 

Backlink richting testpagina 2:
Metrics na plaatsen -> UR 0
Na enkele dagen -> UR 0.1
Na tier 2 linkbuilding (4 PBN links) -> UR 7 (+6.9)
Na vier extra PBN links (8 PBN links) -> UR 11 (+4)

 

Backlink richting testpagina 3:
Metrics na plaatsen -> UR 1.8
Na enkele dagen -> UR 2.8
Na tier 2 linkbuilding (4 PBN links) -> UR 8 (+5.2)

Wat is de URL rating precies?

De URL Rating (UR) van Ahrefs is een score op een schaal van 0 tot 100 dat de sterkte en de autoriteit van het backlinkprofiel van een specifieke pagina op het internet aangeeft. Dit getal wordt berekend aan de hand van de kwaliteit en het aantal backlinks die naar die pagina verwijzen. Een hogere UR duidt op een sterker backlinkprofiel, wat doorgaans leidt tot een betere prestatie in zoekmachine resultaten. 

Wanneer een pagina met een hoge UR linkt naar een andere pagina, wordt deze link gezien als waardevoller dan een link van een pagina met een lagere UR. Dit komt omdat zoekmachines de link zien als een stem van vertrouwen van een betrouwbare bron. Met andere woorden, als een pagina met een hoge UR naar jouw pagina linkt, kan dit een positieve impact hebben op jouw eigen UR en posities in zoekmachine resultaten, omdat de link als kwalitatief hoogwaardiger wordt beschouwd.

Deze bedrijven gingen jou voor

Interesse in Tier 2 backlinks?

Veel gestelde vragen

Wanneer kan tiered linkbuilding handig zijn voor jou?

Tiered linkbuilding is een effectieve SEO-strategie voor alle websites die hun zichtbaarheid, autoriteit en rankings in zoekmachines willen verbeteren, vooral in competitieve markten. 

Deze methode is vooral handig wanneer:

  • Je de rankings van je website wilt verbeteren. 
  • Je een betrouwbare linkbuilding strategie zoekt voor lange termijn.
  • Je focust op kwalitatieve backlinks.
  • Je wilt risico’s spreiden. Deze aanpak vermindert de afhankelijkheid van directe links naar je hoofdwebsite. Hierdoor ben je minder kwetsbaar voor Google penalty’s.
  • Je in een competitieve markt opereert. Het biedt een strategisch voordeel door georganiseerd en effectief links op te bouwen, waardoor je beter concurreert.

Kortom, tiered linkbuilding is een krachtige aanpak voor wie op zoek is naar langdurige verbeteringen in SEO-prestaties en online zichtbaarheid.

 

Werkt de methode nog na alle Google Core Updates?

Google heeft regelmatig updates die een bepaalde impact hebben op de rankings en risico’s. Zo heeft Google in maart een Core Update naar buiten gebracht die irrelevante AI-content straft (lees hier meer informatie). Online is er een grote discussie gaande over wat voor effect deze update daadwerkelijk heeft. In de media is melding gemaakt van een aantal websites die de afgelopen dagen handmatige penalties hebben ontvangen van Google. Dit betreft websites die duidelijk oude richtlijnen overtraden, en naar onze mening in de loop van tijd waarschijnlijk toch al gestraft zouden worden. Daarmee lijkt de Core Update van maart 2024 niet een echte koerswijziging in te luiden, maar vooral een waarschuwing te zijn. Dit is een bekend fenomeen dat we in het verleden vaker hebben waargenomen. In de praktijk zien we dus dat linkbuilding en het verhogen van autoriteit nog steeds positieve effecten hebben op de rankings.

 

Is er direct resultaat bij tiered linkbuilding?

Net zoals alle zoekmachine optimalisatie technieken heeft tiered linkbuilding ook geen direct resultaat. Het kan een aantal dagen tot weken duren voordat alle links zijn geïndexeerd door een crawler. De verhoging van de UR is zichtbaar zodra de links gevonden zijn door de crawler van Ahrefs. Het kan vervolgens weer enkele dagen tot weken duren voordat het algoritme van een zoekmachine iets doet met de nieuwe signalen.

 

Is de kwaliteit van tiered linkbuilding wel goed genoeg?

Veel online marketeers zijn bang dat backlinks van PBN’s een negatief effect hebben op het backlinkprofiel van hun website. Dit komt mede door de waarschuwingen die Google hierover uit. Echter zien we in de praktijk dat naast hoogwaardige backlinks, backlinks van PBN’s nog altijd positieve effecten hebben op de pagina’s waarnaar wordt gelinkt. De Reputatiefabriek heeft een enorm netwerk aan PBN’s waar we op kunnen plaatsen. Backlinks komen dus van relevante domeinen die op verschillende IP-adressen worden gehost. Hiermee worden risico’s geminimaliseerd. en hebben onze klanten nog nooit een penalty gekregen door onze backlinks.

 

Wat is het verschil tussen Tier 1, Tier 2 en Tier 3 backlinks?

Tier 1, Tier 2, en Tier 3 backlinks vormen een hiërarchie in de een goede linkbuildingstrategie. Deze verschillende vormen backlinks geven de afstand ten opzichte van website aan:

 

  • Tier 1-backlinks zijn directe links van andere websites naar jouw website. Deze zijn het meest waardevol omdat ze directe autoriteit en verkeer naar je site brengen. Naast kwantiteit zijn kwaliteit backlinks erg belangrijk voor een sterk en natuurlijk backlinkprofiel. Om deze kwaliteit backlinks te waarborgen worden vaak backlinks ingekocht op hoogwaardige kwaliteit websites.
  • Tier 2-backlinks  zijn backlinks die verwijzen naar een Tier 1 -backlinks. Ze helpen om de autoriteit van je Tier 1-backlinks te verhogen door een extra laag van relevantie en ‘link juice’ toe te voegen. Deze zijn meestal gericht op het versterken van de autoriteit van de Tier 1-links.
  • Tier 3-backlinks wijzen naar de Tier 2-links. Ze zijn nog verder verwijderd van je website en zijn vaak van lagere kwaliteit. Het doel van Tier 3-links is het versterken van de Tier 2-linkstructuur, door nog een laag van autoriteit toe te voegen, hoewel ze minder impact hebben op de directe prestaties van je website in zoekmachines.

 

In essentie, hoe dichter de link bij je hoofdwebsite staat (Tier 1), hoe waardevoller deze is voor je SEO. Tier 2 en Tier 3-backlinks dienen voornamelijk ter ondersteuning en versterking van de hogere tiers, waardoor de hogere tiers uiteindelijk meer linkkracht genereren.

Benieuwd wat tiered linkbuilding voor jou kan betekenen? Luc legt het je graag uit.

Neem dan contact met ons op en vraag naar de mogelijkheden voor Tiered Linkbuilding, de beste manier om de kracht en kwaliteit van backlinks te verhogen.

Learn how we helped 100 top brands gain success