ReputatieNieuws – Augustus 2020

In deze aflevering geven we een overzicht van al het SEO nieuws van augustus 2020. De vorige aflevering is alweer een tijdje geleden door de corona crisis. Er komt nog een aflevering waarin we al het nieuws van de afgelopen tijd bespreken. In deze aflevering komen de volgende onderwerpen ter sprake:

Sterke ranking fluctuaties op 6 en 7 en 15 augustus – https://www.seroundtable.com/google-search-ranking-update-29911.html 

Volgende Core Update (september) – https://www.seroundtable.com/seos-anxiously-awaiting-google-core-update-30014.html 

4 redenen dat websites dalen – https://edgy.app/why-sites-lose-google-rankings

https://www.youtube.com/watch?v=ARB0CGCGj5o&feature=youtu.be

Invloed negatieve reviews – https://www.seroundtable.com/google-lot-negative-reviews-can-hurt-your-site-29893.html

Schade van blogreacties op SEO – https://www.seroundtable.com/google-on-when-comments-can-hurt-your-blog-29875.html

Belang van do-follow / no-follow verhouding – https://www.seroundtable.com/seo-distribution-followed-unfollowed-links-29909.html

Gasblogs moeten no-follow zijn – https://www.seroundtable.com/google-guest-blog-links-nofollow-them-29611.html

Quality Raters bepalen niet direct de rankings – https://www.seroundtable.com/google-quality-raters-do-not-directly-impact-rankings-29892.html https://blog.google/products/search/raters-experiments-improve-google-search/

Veel Manual Penalties zijn nu ook algoritmisch – https://www.seroundtable.com/google-manual-actions-are-algorithmic-29891.html https://www.youtube.com/watch?time_continue=3294&v=YCXt1Z5nfpE&feature=emb_logo 

“Random” Wikipedia links doen niks voor je SEO – https://www.seroundtable.com/google-links-wikipedia-seo-29996.html https://www.reddit.com/r/SEO/comments/iefdfs/how_can_one_get_backlink_from_wikipedia/ 

Lijst met factoren die volgens John Mueller geen ranking factor zijn – https://searchengineland.com/seo-myth-busting-what-is-not-a-google-search-ranking-factor-338741 

Mening SEO-experts over John Mueller – https://www.seroundtable.com/do-seos-blindly-believe-googles-john-mueller-30004.html

Google laat Licentieerbaar zien in afbeelding zoeken – https://developers.google.com/search/docs/data-types/image-license-metadata

Search Activity Cards nu ook voor shopping, jobs en recepten – https://www.seroundtable.com/google-search-activity-cards-shopping-jobs-recipes-29973.html

Nieuwe structured data voor home activities (nog niet in Europa) – https://www.seroundtable.com/google-home-activities-structured-data-30019.html https://developers.google.com/search/docs/data-types/home-activities 

SEO Mythbusting: Site migrations – https://www.youtube.com/watch?v=bGPB-rtxt-I

Nieuwe studie naar local voice search – https://www.semrush.com/blog/voice-search-local-seo/

Nog steeds 15% searches zijn nieuw – https://www.seroundtable.com/15-of-search-queries-google-new-30025.html

Nieuwe knop “Report a Security Issue” – https://www.seroundtable.com/google-search-security-issue-false-positives-30017.html https://twitter.com/googlewmc/status/1298665834605416451 

Search Console Insights is live – https://www.seroundtable.com/google-search-console-insights-beta-29959.html https://twitter.com/googlewmc/status/1295331912911859717 [/vc_column_text][vc_separator][vc_column_text]Script

Welkom bij het ReputatieNieuws van augustus. We zijn een tijdje afwezig geweest in verband met de corona is het productieteam een beetje offline geweest de afgelopen tijd. Dat gaan we inhalen we gaan nog een aparte uitzending maken om de afgelopen maanden toch nog eventjes kort samenvatten, maar we gaan nu in ieder geval verder met het laatste SEO nieuws van augustus.

Allereerst, het was erg onrustig wat de rankings betreft in augustus. Op 6 en 7 en op 15 augustus zagen we sterke ranking fluctuaties. Dat waren kleine update van Google. Op 10 augustus was er een hele grote fluctuatie, maar dat bleek altijd achteraf een bug te zijn van Google. Dat is wel bijzonder dat ze dat toegeven en dat was binnen een paar uur weer hersteld. Dus als je die dag rare fluctuaties in de rankings zag dan had het met die bug te maken. Wat betreft updates, we verwachten in september weer een core update. Het is om de 3 á 4 maanden een update en de laatste was in mei dus dan kunnen we er weer een verwachten. Dus mocht je sterke fluctuaties gaan zien in september dan weet je waar het waar je naar kan kijken, waar het misschien ligt.  

Nou dan zijn er vanuit Google weer verschillende berichten gekomen die betrekkingen op ranking factoren en die houden we altijd goed in de gaten. Dus hier wat belangrijke nieuwtjes die zomaar binnen kwamen. John Mueller heeft in een Google webmaster Hangout vier redenen aangegeven waarom een website zijn rankings kan verliezen, zonder dat er iets fout gedaan wordt. Allereerst zegt hij “Rankings zijn tijdelijk”, dat is nou eenmaal de aard van het internet en van zoekmachines, dat hoort er bij. Ten tweede veranderen er allerlei dingen op het internet; je hebt concurrenten en nieuwe aanbieders van informatie. Er kan ook, als derde punt, een algoritme update van Google zijn waar het aan kan liggen. Ten slotte veranderd het zoekgedrag van mensen, dus dat kan ook andere zoekresultaten tot gevolg hebben. Het zijn dus eigenlijk allerlei redenen waar een SEO’er niet primair iets aan kan doen. Dan zijn er nog andere nieuwtjes vrijgekomen. John Mueller heeft gezegd dat negatieve reviews een negatief effect op je rankings kunnen hebben. In het verleden, zo’n 10 jaar geleden, was er een goede van bekende case van Decor my eyes die door slechte reviews heel hoog rankte omdat die veel links kreeg online. John Mueller zegt dat dat niet meer zo werkt en dat Google beter ziet dat review negatief zijn. Blog reacties kunnen rankings ook negatief beïnvloeden, maar dan wordt er vooral gesproken over het taalgebruik wat in de reacties wordt gebruikt. Als daar groffe woorden of seksueel getinte woorden gebruikt worden dan kan dat filters activeren die rankings negatief beïnvloeden. John Mueller heeft op twitter ook gezegd dat de verhouding tussen dofollow en nofollow links geen ranking factor is. Google kijkt niet naar een gezonde verhouding tussen dofollow en nofollow.  In het verleden hebben daar toch wel naar gekeken bij het linkbuilden, maar hij zegt expliciet dat niet meegenomen wordt. Gastblog links moeten volgens John Mueller echt nofollow zijn. Dat zeggen ze eigenlijk al jaren, maar staat een beetje haaks op wat we in de praktijk zien. In de praktijk zien we dat dofollow links goed bijdragen aan rankings, maar de intentie van Google is dat je ze nofollow maakt. Wat Google zegt en wat Google doet het niet altijd hetzelfde en dat hebben we al vaker gezien.

Verder is er op de Google blog over Search gezegd dat kwality raters niet rechtstreeks rankings beïnvloeden. Ze beoordelen resultaten die door het algoritme worden geproduceerd. Die feedback wordt gebruikt om het algoritme te verbeteren maar heeft dus geen handmatige ingreep op de rankings.

Ook zegt John Mueller in een Google webmaster hangout dat veel van de handmatige penalty’s tegenwoordig door het algoritme versterkt worden. Vroeger werden een complete lijst van penalty’s, zoals op de search console help staan, die werden door mensen uitgedeeld, maar dat wordt nu ook algoritmisch gedaan. Hij zegt nog niet precies welke penalties dat betreft. 

John Muelle heeft op Reddit gezeg dat random Wikipedia links niets doen voor je rankings. Het is een beetje onduidelijk wat hij hier nou precies mee bedoelt. In het algemeen worden links van Wikipedia als heel krachtig beoordeeld en hij zegt dus dat ze niet doen maar het lijkt erop dat hij de redactie van van Wikipedia, de vrijwilligers, een beetje wilt ontlasten en wilt zorgen dat er geen linkbuilding op Wikipedia gaat plaatsvinden. Want in de praktijk werkt het wel en daar is de online community het wel over eens.

Op searchengineland staat trouwens een lijst geplaatst van alle vermoeden ranking factoren waarvan John Mueller gezegd heeft dat het geen Ranking factor is. Dat is wel interessant, want je kan allerlei factoren die die in de SEO wereld wel als ranking factor worden mee genomen, maar waarvan John Mueller of een van de andere Google medewerkers heeft gezegd dat ze geen invloed hebben. Wat ook interessant is, is dat volgens een poll op Reddit 35% van de SEO’ers niet geloven wat John Mueller zegt.  Het lijkt erop dat John Mueller vaak zegt dat Google maatregelen neemt, maar dat in de praktijk Google het eigenlijk niet waar kan maken. Het is dus meer het  opvoeden van SEO medewerkers en SEO specialisten, dan dat het algoritme daadwerkelijk wordt aangepast. Het is wel omhoog gegaan trouwens, in 2012 als het maar 14% van de SEO specialisten die de opmerkingen van John Mueller geloofde.

De zoekresultatenpagina ook weer een klein beetje geupdate de afgelopen maand. Onder andere bij afbeeldingen. Daar laat Google nu zien dat afbeeldingen licenseerbaar zijn. Je kan ze dan dus kopen en hergebruiken. Als eigenaar kan je dit aangeven in de structured data. Dat is ook een relatief nieuwe mogelijkheid, maar hier kan je dus aangeven dat een afbeelding op je website ook tegen betaling gebruikt kan worden door anderen. Dat is dan zichtbaar bij de zoekresultaten. Ook zijn er Search Activity Cards te zien bij meerdere zoekopdrachten, zoals bij shopping, vacatures en recepten. Ze geven aanvullende zoekresultaten bijvoorbeeld die gerelateerd zijn aan de zoektermen.

Dan het nieuw technisch SEO nieuws. Er wordt op dit moment in de Verenigde Staten getest met een nieuwe structured data elementen voor home activities. Dus bijvoorbeeld als je thuis yoga cursus hebt of iets dergelijks dan kan je dat nu aangeven op je site dat jouw informatie of dienst daarover gaat. In Europa zijn nog niet uitgerold maar het wordt verwacht dat er binnenkort in Europa komt. 

Dan is er een nieuwe aflevering van de serie SEO midbusting op het YouTube webmaster kanaal. En deze keer gaat het over site migrations. Dat is altijd een interessant onderwerp, want  veel website eigenaar vinden het heel eng om naar een nieuwe website over te stappen. Veel SEO specialisten ook, want we zien vaak toch wel problemen ontstaan en deze aflevering wordt het stap voor stap uitgelegd en worden veel technische vragen beantwoord zodat je zonder traffic drop migratie kan uitvoeren wat volgens Google gewoon moet kunnen. 

Nou dan wat nieuwtjes over zoektrends. Allereerst, er is op zijn op het semrush blog een interessant onderzoek gepubliceerd over locar voice search. Dat laat zien dat hoe verschillende voice search engines, je hebt Google Assistant, maar ook Siri Alexa etc. werken.  Waar zijn de resultaten vandaan halen en hoe je dat kan beïnvloeden. Het is wel interessant dat in de traditionele zoekmachine Google heel dominant is, maar bij voice search moeten ze dit volume delen met andere aanbieders. Dus hiermee moet je rekening houden tijdens het optimaliseren.

Wat betreft zoektrends heeft Danny op Twitter aangegeven dat nog steeds 15% van zoekopdrachten nieuw zijn en dat is eigenlijk al meer dan 10 jaar vrij stabiel. Dus ondanks dat al heel veel zoekopdrachten dubbel zijn, worden er nog steeds nieuwe zoekopdrachten gegeven.

Ten slotte nog wat Search Console nieuws. Er is een nieuwe knop bijgekomen in search console “report security issue” als een onterecht een melding op in Search Console staat van je site dat er iets met spam aan de hand is en je denk dat het onterecht is of het is verholpen. Dan kan je met een druk op de knop vragen om een hercontrole aan Google. Dit is voorlopig in de Verenigde Staten zo, maar het lijkt erop dat het naar andere gebieden uitgerold gaat worden en dat het ook voor andere functies in Search Console gaat komen.

Dan is ook nog Search Console Insights live gegaan. Dit is een soort dashboard die een website eigenaar in één oogopslag tips geeft over hoe die zijn content kan kan verbeteren  om de vindbaarheid te verbeteren.

Dat was het belangrijkste SEO nieuws van augustus. Als je het wil volgen dan kan je e-mailadres achterlaten en wordt je op de hoogte gehouden van al het nieuws. Ook kan je je

 inschrijven op ons YouTube kanaal en dan hoor je onder andere als onze nieuwe video online hebben waarin we belangrijkste update van 2020 tot nu toe op een rij zetten. Dus bedankt zover en hopelijk tot de volgende keer!

Andere blogs

Op zoek naar een SEO specialist?

De Reputatiefabriek helpt bedrijven met het groeien in organische bezoekersaantallen. Onze experts staan voor je klaar.

Learn how we helped 100 top brands gain success