ReputatieNieuws – December 2021

In het ReputatieNieuws van september worden de volgende onderwerpen besproken:

Google Update Nieuws

November 2021 Core Update

https://www.semrush.com/blog/google-november-2021-core-update/

https://www.amsivedigital.com/insights/seo/google-november-2021-core-update-winners-losers-analysis/

Fine-tuned LAnguage Net (FLAN)

https://ai.googleblog.com/2021/10/introducing-flan-more-generalizable.html

December 2021 Product Reviews Update

https://developers.google.com/search/blog/2021/12/product-reviews-update-and-your-site

SEO Nieuws

Google test met IndexNow protocol

https://searchengineland.com/google-is-testing-the-indexnow-protocol-for-sustainability-375932

Sites kunnen jarenlang in een penalty limbo belanden

https://youtu.be/wadrLE3-QX4?t=1489

Verschillende Crawling problemen in november, nu opgelost

https://twitter.com/JohnMu/status/1463266021096271882

Google publiceert IP adressen van de Google Bot

https://developers.google.com/search/docs/advanced/crawling/verifying-googlebot#use-automatic-solutions

Google begint titels en snippets te vertalen

https://blog.google/intl/en-in/company-news/outreach-initiatives/google-india-2021-stepping-product-focus-drive-digital-inclusion-india/

https://developers.google.com/search/docs/advanced/appearance/ad-network-and-translation

Nieuwe interactieve SEO checklist van Google

https://developers.google.com/search

(Hele) Oude domeinen hergebruiken prima mogelijk

https://twitter.com/JohnMu/status/1465028625300869130

Website raakt niet permanent beschadigd door technische issues

https://twitter.com/JohnMu/status/1459248164897267722

Pagina in en uit de index? Quality issues!

https://twitter.com/JohnMu/status/1457745520135393288

Toekomst van SEO

https://search-off-the-record.libsyn.com/the-future-of-seo

Technisch SEO Nieuws

Video embedden of niet? Dillema..

https://youtu.be/2VrjFMUU_kY?t=311

Video best practices update

https://developers.google.com/search/docs/advanced/guidelines/video#help-google-find

Core Webvitals fluctueren? Af en toe niet genoeg data..

https://twitter.com/theoburtis/status/1459199104601440260

Script

Welkom bij de Reputatieneuwsuitzending van december. Het is een hele drukke maand geweest met veel updates en veel nieuwtjes. Het wordt een volle uitzending, dus ik ga snel van start.

Allereerst het Google weer. We hebben sterke fluctuaties gezien op 18 en 25 november en van 2 tot 5 december. Da had waarschijnlijk te maken met updates,  bijvoorbeeld de november 2021 spam update is geweest van 3 tot 12 november. “Betere bescherming tegen content die richtlijn niet verwacht” dat is de insteek van de update. Bijvoorbeeld foute link labels of onbeveiligde user generated content formulieren, waarmee dus gespamt kan worden, dat wordt strenger gecontroleerd in de spam update van november. In november is er een nog grotere update geweest, namelijk de core update. Dat is degene die het meeste rumoer heeft veroorzaakt. Die is van 17 tot 30 november geweest, de pieken waren op 18 en 25 november wat betreft fluctuaties in de rankings. Het was net voor Black Friday, daar is veel discussie over geweest. Er zijn dus veel sites die hun plannen hebben moeten aanpassen. Er zijn tegenstrijdige signalen over sterkte; in het begin leek het alsof er veel sites getroffen waren en het een grote impact had, maar uiteindelijk was het maar een beperkt aantal categorieën. Volgens het SEMRush blog waren dat gezondheid, misschien omdat het samenvalt met de Corona periode, dieren, huisdieren, reizen, wetenschap, juridisch en overheid, vastgoed, automotive, beauty en fitness. Dat zijn de categorieën die sterk fluctueren. Volgens een groot internet marketing bureau uit Amerika zijn de grote winnaars naslagwerken en e-commerce websites. Naslagwerken dat past wel in de trend van EAT. En e-commerce heeft dan misschien ook weer met het koopseizoen te maken, dat dat de webshops makkelijk hoog ranken voor het einde van het jaar. Sterke dalers volgens het bureau zijn juridisch en overheid, gezondheid, nieuws en media, automotive en ook dieren. Ook opvallend is dat er sinds de update 6% meer knowledge graphs worden weergegeven, dus weer meer informatie direct op de resultatenpagina: een trend die nu weer in de versnelling gaat. Dan wat toevallig is, is dat voorafgaand aan de november update op het Google AI blog en paper verschenen is over een nieuwe kunstmatige intelligentie architectuur: het FLAN. Maar in ieder geval gemaakt om meer complexe vragen te begrijpen, dus wellicht dat de core update van november daar ook gebruik van maakt.

Dan is er ook nog in december een productreview update geweest, de tweede van het jaar en eentje die erop gericht is om sterker onderscheid te maken tussen goede en slechte kwaliteit reviews dus het beloond reviews waaruit duidelijk is dat het product echt gekocht is, dat het vergeleken wordt op punten met concurrenten, dat er kwantitatieve informatie in staat, dat soort zaken. Hij is globaal uitgerold maar voorlopig alleen nog maar engelstalig, maar we verwachten wel dat hij ook naar andere talen uitgerold gaat worden de komende periode. Maar goed; het is dus een trend, de tweede productreviews update dat de kwaliteit en de betrouwbaarheid van reviews strenger door Google wordt beoordeeld.

Dan nog een aankondiging op het Google Search Central Blog dat de experience update ook voor de desktop index uitgerold gaat worden in februari van komend jaar en daar gelden dezelfde core web vitals matrix, maar dan niet de mobile friendly task.

Dan overig SEO Nieuws. Op Search Engine Land wordt gemeld dat Google test met het IndexNow protocol. Dat is een initiatief van Bing en yandex die het mogelijk maakt voor website-eigenaren om URLs  door te geven rechtstreeks om opgenomen te worden in index. Dit omdat er zo minder inspanning nodig is om websites te crawlen en daardoor wordt het internet milieuvriendelijker, dat is de achterliggende reden. Nu kan natuurlijk via Google al vacatures en live streams, die kunnen al instant doorgegeven worden via de API, maar wellicht gaat dit dus het mogelijk maken dat ook voor Google je URLs kan doorgeven. Daar is in het verleden verleden veel mee gespamd dus daar komt de terughoudendheid van Google vandaan, maar wellicht dat ze toch ermee door gaan.

Dan meldt John Mueller in de SEO Office Hours dat sites jarenlang in een soort penalty limbo kunnen belanden. We wisten al dat als je site getroffen wordt door een algoritme dat je vaak tot de volgende update van het algoritme moet wachten om weer te kunnen herstellen daarvan, ook al heb je de aanleiding voor het probleem verwijderd of de kwaliteit verbeterd. Sommige delen van het algoritme zijn echt heel lang niet meer geupdate en als je daardoor getroffen was dan kan je al, en dan hebben we het over langer dan 5 jaar, een penalty hebben op je site. Als dat zo is, dan adviseert John Mueller contact op te zoeken met Google om te kijken of ze dit probleem voor je kunnen oplossen.

Dan waren er nog meldingen over crawling problemen van de Googlebot in november. Daar hadden sites last van, maar het is weer opgelost dus daar laten we het bij.

Dan op het Google Search Central, in de documentatie, publiceert Google de ip-adressenvan de Googlebotm die zullen ook nog wel variëren van tijd tot tijd maar als je gecrawld wordt en je wil zeker weten of verifiëren dat het een Googlebot is, dan kan je dus daar kijken of het ip-adres op de lijst staat.

Dan iets bijzonders gespot in India. Op het Google India Blog is een publicatie gezet waarin ze uitleggen dat Google ook begint met het vertalen van de titles en de snippets op een resultaatpagina. Dus de site is bijvoorbeeld in het Engels, maar je zoekt in een andere taal, dan zie je als titel en als snippet het meteen vertaald en als je erop klikt en je gebruikt Chrome, dan zie je hier ook meteen de website vertaald, maar dat doet Chrome dan, in de index doet het algoritme dat en dat is nieuw. Ze geven nog de tip: als je  adverteert op jouw pagina en je zou hier dat soort bezoekers binnen krijgen dan moet je zorgen dat ook je

advertenties meteen vertaald worden, dat kan als je van de Google advertentienetwerk gebruikt maakt. Dan geven ze instructies hoe je dat kan instellen. Maar voorlopig is dit alleen voor exotische talen, maar het is een begin en ik denk dat dat wel eens door zou kunnen gaan zetten.

Dan op de Google Search Central site staat op de homepage een nieuwe interactief SEO checklist van Google. Je geeft een begin aan of je een ondernemer bent, een webdeveloper of een SEO professional en dan vervolgens kan je door een hele checklist met allerlei tips. Leuk vormgegeven en ze gaan dit ook updaten in de toekomst dus het is zeker interessant om even een kijkje te nemen.

Dan meld John Mueller op Twitter nog een aantal interessante berichtjes. Allereerst hele oude domeinnamen hergebruiken is prima mogelijk, ook als die uit de lucht is geweest of als hij geredirect is of er stond geen content op. Dat is geen probleem mits er geen dubieus verleden is met content of redirect naar content wat spammerig was. Als dat niet zo is dan kan je dat prima hergebruiken.

Een website raakt ook niet permanent beschadigd door technische issues meldt hij nog op Twitter. Na het herstellen van de technische problemen hersteld ook de ranking en dat is al eens eerder gezegd wat betreft handmatige penalties, als een handmatige penalty uitgedeeld en je herstelt het probleem en de penalty wordt opgeheven, dan draagt Google dat niet na. 

Dan als een pagina in en uit de index gaat dan heb je kwaliteit issues, dan is Google er niet van overtuigd dat die pagina voldoet aan de basale kwaliteitsrichtlijnen van Google. Je kan het oplossen door extra aandacht aan de kwaliteitissues te geven. Aan de rand zien we altijd sterke fluctuaties als je op pagina 10 staat, dan zijn de fluctuaties altijd sterker.

Dan is er een heel interessante podcast, de Search Off the Record podcast, geweest in november met een discussie waarin ze de toekomst van SEO en SEO’ers bespreken. Om er even snel heen te lopen; zij denken dat het de kennis van HTML belangrijk is en blijft, maar ook Javascript. Javascript zal iets belangrijker worden omdat je een trend ziet naar webapps, dus wat vroeger een losse applicatie was draait nu in een browser en de content die in zo’n applicatie draait wil je ook goed vindbaar hebben bij sommige webapps en dat wordt een technisch verhaal. Daar is Google zelf ook nog niet helemaal wat dat gaat worden, maar dat maakt ook voor SEO Javascript interessant. Structured data is voorlopig belangrijk, maar ze denken wel dat kunstmatige intelligentie langzaam maar zeker de rol van die structured data gaat overnemen,  dat Google namelijk zelf bijvoorbeeld kan zien dat het een productpagina is, kan zien dat iets een prijs is, kan zien dat iets een review is en dan is structured data minder belangrijk, maar voorlopig dus nog wel. Nou het crawlen gaat dus van pull naar push, bijvoorbeeld met indexnow. Backlinks zijn en blijven belangrijk, daar is een discussie over. Er komt bijna ruzie over, want ze willen het liever niet er over hebben maar Google heeft nog steeds weg links nodig om richting te bepalen. Nou luister zeker de de podcast om het even precies mee te krijgen, maar bottom line is dat Google nog steeds niet om links heen kan om rankings te bepalen en dat sluit ook wel aan op de beperkingen van AI die zij noemen, bijvoorbeeld het herkennen van de content in het afbeelding video of een audio is voorlopig niet voldoende. Daar kan Google niet op laten ranken en dus een afbeelding blijft voor voorlopig voor Google nog wel een blackbox en video en audio is nog veel moeilijker om de inhoud daarvan goed te beoordelen. Dus tekst lukt wel, dus als je een transcript van de video kan maken, dan kan die daarop wel gevonden worden, maar op basis van de beelden die erin zitten kan je niet zoeken. Dus nou dan een trend die wij ook zien dat met kunstmatige intelligentie gegenereerde teksten steeds beter worden dat zien zij ook en dat is lastig te filteren. Ze kunnen niet beoordelen of een tekst door kunstmatige intelligentie gegenereerd is. John Mueller ziet hier een probleem in, want dan kan feitelijk onjuiste informatie in de tekst staan staan, bijvoorbeeld dat je benzine in de soep moet doen en dat kan op zich de kunstmatige intelligentie er niet zomaar uitfilteren, dus het kan nog wel gevaarlijk zijn. Het advies is of beleid is dat Google kunstmatig genererende teksten accepteert als ze maar door een mens gereviewd zijn, dan hebben zij er op zich geen moeite mee. Nou ten slot, optimizing voor voice search daarvan denken zij dat het niet anders is als optimaliseren voor gewone search.

Nog wat technisch SEO nieuws. John Mueller op SEO Office Hours wijst op het dilemma wat je hebt als je een video op een pagina op je website wilt weergeven. Je kan namelijk de video direct laden, wat je website traag maakt of kiezen voor lazy loading, maar dan wordt de video niet geïndexeerd. Nou als tip geven nog zet het in de unstructured data dat het een  video is en zet hem in de video sitemap, maar het probleem blijft bestaan dat je daarin de keuze moet maken en feitelijk is die zal je video nog wel in moeten zetten en moeten leven met de gedachte dat je slechte core web vitals hebt.

Google geeft nog wel wat tips in een nieuwe documentatie in video best practises. Daarin adviseren ze dat een video een eigen pagina heeft. Dat de video bovenaan de pagina zichtbaar is. Dan is de kans groter dat Google de video oppikt.

Tot slot; John Mueller zegt op Twitter nog als je Core web vitals sterk fluctueren, als je dat ziet, dan is het niet zo dat de kwaliteit sterk fluctueert of dat de beoordeling steeds anders is, maar ze hebben dan gewoon af en toe niet genoeg data.

Nog wat zoekpagina nieuws, watvarianten op de zoekresultaat pagina’s die gespot zijn. Een snippet carrousel, dus niet een snippet waar je doorheen kan klikken, productafbeeldingen in plaats van snippets, side links die als je erop klikt meteen naar een passage op de tekst gaan. In de zoekbalk mobiel een Google lens knop zodat je meteen op basis van een afbeelding een zoekopdracht kan starten en tot slot de found video carrousel die laat zien dat er video’s zijn waar ik ergens in die video het onderwerp van bod komt waar je naar zoekt.

Een klein Search Console nieuwtje; er is een nieuwe user interface voor Search Console. Het ziet er allemaal wat schoner en wat overzichtelijker uit.

Nou dat was het nieuws voor december. Bedankt voor het kijken. Zoals altijd onder de video staan de links naar de verschillende bronnen die we gebruikt hebben voor deze nieuwsuitzending.

Andere blogs

Op zoek naar een SEO specialist?

De Reputatiefabriek helpt bedrijven met het groeien in organische bezoekersaantallen. Onze experts staan voor je klaar.

Learn how we helped 100 top brands gain success