ReputatieNieuws – Januari 2022

In het ReputatieNieuws van september worden de volgende onderwerpen besproken:

Google Update Nieuws

December 2021 Product Reviews Update

https://www.seroundtable.com/december-2021-google-product-reviews-update-32526.html

https://www.gsqi.com/marketing-blog/google-2021-december-product-reviews-update/

Local search update (vicinity update)

https://www.seroundtable.com/december-2021-google-product-reviews-update-32526.html

https://twitter.com/googlesearchc/status/1471546117125029889?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1471546117125029889%7Ctwgr%5E%7Ctwcon%5Es1_c10&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.seroundtable.com%2Fgoogle-november-2021-google-local-search-update-confirmed-32610.html

https://www.sterlingsky.ca/vicinity-algorithm-update/

Google Page Experience Update Coming To Desktop Soon

https://www.seroundtable.com/google-page-experience-update-coming-to-desktop-soon-32733.html

SEO Nieuws

Google Adds Shops Section To Search Results

https://www.seroundtable.com/google-shops-mobile-search-results-32712.html

Links moeten op geindexeerde pagina’s staan om mee te tellen

https://www.seroundtable.com/google-indexed-links-32730.html

Keyword density is nog steeds geen SEO ranking factor

https://www.seroundtable.com/google-keyword-density-seo-32683.html

Technisch SEO Nieuws

Pagina’s die lijken op error pagina’s kunnen gezien worden als soft 404s

https://www.seroundtable.com/error-like-pages-soft-404-google-32690.html

Zoekpagina Nieuws

Count labels

https://www.seroundtable.com/google-local-search-grouping-carousels-count-labels-32745.html

Script:

Welkom bij de Reputatie nieuwsuitzending van Januari. Het is wederom een drukke maand geweest als gevolg van de updates in December. Maar ook nieuwe updates in januari. 

Google weer

Laten we daarom snel van start gaan met het Google Weerbericht. Normaal gesproken is het in December niet al te druk. Maar vorige maand hebben we enorm veel wisselvallige rankings gezien. We hebben fluctuaties gezien op 2 tot 7 Dec, 10 tot 21 Dec, en 28 Dec

Dit had deels nog te maken met de november core update. Maar ook de December product reviews update en local search update. 

De December Product Reviews Update heeft plaatsgevonden op 1 december t/m 22 december. En zal voorlopig alleen nog een impact hebben op engelstalige pagina’s. Ter herinnering: de update van productrecensies is bedoeld om productrecensies op hoog niveau te belonen, boven dunnere inhoud van productrecensies. Deze update staat los van de core update, en is gericht op de inhoud van productrecensies.

Dit weten we er tot nu toe over: 

Het straft niet af maar bevordert of beloont “inzichtelijke analyse en origineel onderzoek” over een product.

Het is dus geen core update, al vermoedden velen wel dat dit het geval was. 

Het is globaal doorgevoerd, maar voorlopig alleen engelstalig

Deze update kan van invloed zijn op je prestaties in Google Discover

Als je door deze update bent geraakt, kun je een paar dingen doen: Gebruikers willen eerlijke en echte reviews. Het zal daarom helpen als er bewijs is in een recentie zoals foto’s, audio’s, andere links of eigen ervaringen van gebruikers met het product. Een goede review linked ook naar verschillende verkopers zodat de lezer zijn eigen keuze kan maken. 

Google zal dit algoritme periodiek vernieuwen, maar gaat deze updates in de toekomst mogelijk niet meer aankondigen of bevestigen.

Local search update (vicinity update) – 30 nov t/m 8 dec – confirmed

Wat is er veranderd door de vicinity update?

Deze update ging, in mijn bevindingen, vooral over “nabijheid”. De Possum-update in 2016 had de nabijheidsfactor verhoogd, maar in de afgelopen 5 jaar hebben we gezien dat steeds meer bedrijven in concurrerende markten de nabijheidsfactor konden vermijden en ver van hun kantoor konden ranken. Dat blijkt niet meer het geval te zijn.

Deze update laat de nabijheid zwaarder meetellen. Het kan ook de impact van zoekwoorden in bedrijfsnamen hebben gedevalueerd. In grote lijnen zien we dat map packs gekrompen zijn, meer ingezoomed zijn en veel meer gevarieerde bedrijven laten zien. Waarvan velen voorheen onzichtbaar waren. 

Deze update komt overeen met het wijzigen van de lay-out van het map pack door Google. Mike Blumenthal deelde op Last Week in Local dat de nieuwe kaart van Google vierkant is in plaats van rechthoekig en dat het verkleinen van de kaartgrootte de viewpoint waar Google naar kijkt voor dat gebied heeft kunnen veranderen.

Bedrijven die voorheen de hele markt domineerden, zien bijna allemaal enorme dalingen in het aantal SERP’s waarin ze verschijnen. Met name bedrijven met trefwoordrijke namen die een hele markt domineerden, wat nooit had gemoeten, zien enorme dalingen. 

Dan is er nog een nieuwe update die aangekondigd is voor desktop die we in februari kunnen verwachten. Namelijk de Google Page Experience Update. Dit is gelukkig geen update waar we ons zorgen ovver moeten maken. Omdat het niet veel invloed zal hebben op rankings. 

De updates die doorgevoerd worden komen overeen met wat we eerder al op mobiel zagen. 

  • Largest Contentful Paint (LCP) – hoe lang duurt het voordat gebruikers de grootste content op het scherm zien
  • Cumulative Layout Shift (CLS) – Hoeveel layout op pagina verschuift terwijl een bezoeker zich op de website bevind
  • First Input Delay (FID) – Tijd tussen eerste interactie van gebruiker en respons van de browser
  • HTTPS Security
  • Absence of intrusive interstitials – pop up ads.

Zoals Google eerder al had gezegd, is deze update ontworpen om pagina’s met een geweldige gebruikerservaring te highlighten. Maar de pagina ervaring blijft slechts één van de vele ranking factoren waar ze op letten. Deze update zal een geleidelijke uitrol zien, zodat we minder problemen zullen ondervinden. 

SEO Nieuws

Links moeten op geindexeerde pagina’s staan om mee te tellen. John Mueller heeft wederom gezegd dat het oké is om toxic links te negeren die sommige tools rapporteren, maar waarom? Om een link door Google te laten tellen moet de pagina die doorgelinkt zelf worden geïndexeerd. Sinds Penguin 4.0 telt Google niet eens alle links, zelfs niet als ze op geïndexeerde pagina’s staan.

Dit waren de twee belangrijkste punten volgens John. 

Linkjes die op geindexeerde pagina’s staan kunnen alsnog genegeerd worden door Google

Er is geen API om te testen of een pagina geindexeerd wordt (zonder dat de TOS van Gooogle verbroken wordt)

Wel een belangrijke footnote. Veel tools breken de TOS alsnog, en Google heeft dusver geen stappen ertegen ondernomen. So do with this information as you may.

Je kunt natuurlijk altijd linkjes disavowen, maar als je dit teveel doet kan het soms meer kwaad doen dan goed.

Technisch SEO Nieuws

Pagina’s die lijken op error pagina’s kunnen gezien worden als soft 404s

Een paar maanden geleden vertelde Google ons dat het weergeven van een “resultaat niet gevonden” type pagina ertoe kan leiden dat Google Search die pagina ziet als een soft 404 en deze dus uit de zoekresultaten verwijderd. Hetzelfde geldt voor “Sorry we leveren niet op deze locatie” of andere negatieve en foutief uitziende pagina’s.

Als je een spike ziet in soft 404s en een drop in traffic/impressies dan kan het hier door komen. Het is hetzelfde als een noindex en het gebruiken van javascript om het selectief te verwijderen. Wees hier dus attent op.

Zoekpagina Nieuws

Google gaat een shop module toevoegen aan de resultaten pagina op mobiel.

De nieuwe module voor Shops zal voorlopig alleen te zien zijn voor engelse zoektermen. 

De feature laat momenteel 3 uitgelichte winkels zien, en gebruikers kunnen het uitbreiden naar 10. Deze selectie laat resultaten zien op basis van zoekresultaten volgorde, gebaseerd op organische zoek ranking.

Local intent results

Het is opgevallen dat google de gebruikersinterface mogelijkheden op mobile aan het pushen is. Ze waren hier in 2021 al mee begonnen en we kunnen naar alle waarschijnlijkheid in 2022 verwachten dat ook op desktop er meer ingespeeld zal worden op de lokale zoekintentie. Kortom, de lokale zoekresultaten van Google groeperen resultaten meer, er worden meer carrousels gebruikt en zelfs filters met tellabels.

Google gaat testen met trending videos op mobiel

Google test een nieuwe trending video-sectie in de mobiele zoekresultaten. Deze werd opgemerkt door Khushal Bherwani en hij plaatste een videocast op Twitter van een lijst met video’s met de titel ’trending saladevideo’s’.

Search Console nieuws

Google Analytics 4 ondersteunt Google Search Console-gegevens

Google heeft aangekondigd dat Google Analytics 4 nu gegevens uit Google Search Console ondersteunt. Dit was iets dat Google sinds 2011 ondersteunt met de originele Google Analytics en nu ondersteuning heeft gebracht voor de nieuwe GA4.

U kunt dit inschakelen onder de nieuwe besturingselementen voor Google Search Console-koppelingen, waar u uw Google Analytics-property kunt koppelen aan uw Search Console-property om Google Analytics-gegevens in Search Console Insights te zien, evenals Search Console-gegevens in Google Analytics.

Dit was het voorlopige nieuws van Januari. Er wordt dus aan veel uiteenlopende functies gewerkt en we gaan dit nauwlettend in de gaten houden. Bedankt voor het kijken!

Mocht je je meer willen verdiepen in de onderwerpen die we deze aflevering behandeld hebben, neem dan vooral een kijkje naar de bronnen die we gebruikt hebben. De linkjes kun je onder deze video vinden.

Wil jij op de hoogte blijven van ons Reputatie Nieuws, meld je dan aan op onze website zodat je een e-mail notificatie ontvangt van de volgende uitzending. Of volg ons kanaal op Youtube.

Andere blogs

Op zoek naar een SEO specialist?

De Reputatiefabriek helpt bedrijven met het groeien in organische bezoekersaantallen. Onze experts staan voor je klaar.

Learn how we helped 100 top brands gain success