ReputatieNieuws – September 2021

In het ReputatieNieuws van september worden de volgende onderwerpen besproken:

Google Update Nieuw

Link Spam Update

https://www.seroundtable.com/google-link-spam-update-done-31980.html

https://twitter.com/dannysullivan/status/1430226301974040578?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1430226301974040578%7Ctwgr%5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.seroundtable.com%2Fgoogle-link-spam-update-done-31980.html

Page Experience Update

https://www.seroundtable.com/google-page-experience-update-tiebreaker-31880.html

https://www.reddit.com/r/SEO/comments/oyp74h/anyone_else_not_buying_core_web_vitals

Core Updates kunnen lokale en afbeelding resultaten beïnvloeden

https://www.seroundtable.com/google-core-updates-impact-image-local-search-31865.html

https://twitter.com/dannysullivan/status/1422617126674649088

Rankingfactor Nieuws

“Safe Browsing geen ranking factor, waarschijnlijk nooit geweest ook..”

https://www.seroundtable.com/safe-browsing-no-longer-a-google-ranking-signal-31873.html

https://developers.google.com/search/blog/2021/08/simplifying-the-page-experience-report

Personalisatie is een “extreem licht” ranking signaal

https://www.seroundtable.com/google-personalization-light-rare-ranking-signal-31956.html

https://twitter.com/dannysullivan/status/1428398276911321088

Alt text nog steeds belangrijk voor SEO

https://www.seroundtable.com/google-alt-text-important-seo-31872.html

https://twitter.com/g33konaut/status/1422613644806918147

Technisch SEO Nieuws

Pagina titels worden op een andere manier gegenereerd

https://www.seroundtable.com/google-titles-change-query-31982.html

https://developers.google.com/search/blog/2021/08/update-to-generating-page-titles

Discussie om feedback te krijgen op weergegeven Titels

https://support.google.com/webmasters/thread/122879386/your-feedback-on-titles-shown-in-search-results

Bug: Pagina ’s vallen random uit de index

https://www.seroundtable.com/google-indexing-issues-dropping-pages-31899.html

Structured data doc’s: Nieuwe aanbeveling

https://www.seroundtable.com/google-author-article-31889.html

https://developers.google.com/search/updates

Search Console Nieuws

23 en 24 augustus is er Prestaties data verloren gegaan bij Google

https://support.google.com/webmasters/answer/6211453#search_analytics&zippy=%2Cperformance-reports-search-results-discover

Data is permanent verloren

https://twitter.com/JohnMu/status/1432628614319771653?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5Etweetembed%7Ctwterm%5E1432628614319771653%7Ctwgr%5E%7Ctwcon%5Es1_&ref_url=https%3A%2F%2Fwww.seroundtable.com%2Fgoogle-search-console-performance-report-data-gone-32011.html

Info over GSC Insights data

https://www.seroundtable.com/google-details-search-console-insights-reporting-31902.html

https://developers.google.com/search/blog/2021/08/search-console-insights-faq

Nieuwe filter in Performance Report: “Cross language results”

https://www.seroundtable.com/google-search-console-performance-cross-language-results-filter-31958.html

https://twitter.com/MusingPraveen/status/1428643354288410625

Voor Engelstalige gebruikers is er nu een formulier om bugs in de zoekresultaten door te geven

https://www.seroundtable.com/google-opens-indexing-bugs-reporting-tool-31943.html

Script

Welkom bij het ReputatieNieuws van september 202. Er is een hoop gebeurd afgelopen maand op het gebied van SEO, dus laten we snel van start gaan.

Allereerst hebben we sterke fluctuaties gezien in de rankings rond 6, 15, 18 en 22 augustus.

Het is niet helemaal duidelijk of er updates zijn geweest, maar er is in ieder geval iets gebeurt. Als we meer weten over de aard van de updates, dan laten we het hier horen.

Op het Search Central twitter account is er informatie over de linkspam update geplaatst, namelijk dat die na een maand eindelijk voorbij is. Op 24 augustus is die afgerond. Er was eerder aangekondigd dat die twee weken zou duren, maar het blijkt uiteindelijk 4 weken te hebben geduurd. Dus als je in die maand fluctuaties had, heeft het daar misschien mee te maken en als je als je niks gezien hebt dan heb je ook deze update weer overleefd.

John Mueller heeft Reddit aangegeven dat de pace experience update toch meer dan een tiebreaker is. Dus wel een ranking factor, maar relevantie is uiteraard belangrijker.

Danny Sullivan op twitter geeft nog aan dat core updates niet alleen de gewone organische resultaten beïnvloeden, zoals tot nu toe eigenlijk altijd beweerd werd, maar ook lokale en de afbeeldingen zoekresultaten. Dat effect is niet sterk, maar dat is er dus toch wel. Dus als je daar fluctuaties in ziet zouden die ook kunnen samenhangen met een core update.

Dan het ranking factor nieuws. Op het Search Sentral blog is op 4 augustus aangegeven dat safe browsing geen rang geen ranking factor is en waarschijnlijk ook nooit geweest is. Dus het wordt nu ook verwijderd uit de Search Console rapportage als onderdeel van de page experience update report, maar waarschijnlijk is het dat ook nooit geweest. Dus als je website daarin vermeld wordt, beïnvloed dat niet primair je ranking.

Danny Sullivan gaf op 19 augustus nog aan dat personalisatie een extreem licht ranking signaal is en het leidt zelden tot aangepaste rankings. Dus dat was natuurlijk altijd een beetje onduidelijk, Google past  de rankings aan op basis van jouw zoekresultaten en op die van bijvoorbeeld vrienden van jou op google plus, voor zover dat nog gebruikt wordt, maar dat is dus maar een zeer beperkt effect.

Martin Split geeft tot slot nog op twitter aan dat alt tekst nog steeds belangrijk voor SEO is. Het krijgt niet zoveel aandacht in de publicaties, maar is dus nog steeds belangrijk. 

Dan zijn er weer wat tests geweest op de zoekresultatenpagina. Ik ga er even snel

doorheen.

‘People also shop for’ wordt aangegeven bij sommige in de zoekresultaten pagina. Kan soms met andere bewoordingen aangegeven worden.

Snippets van een resultaat in een carrousel, dus als een resultaat meerdere snippets heeft, dan worden die een carrousel weergegeven. Ook worden ‘affordable pics’, dus betaalbare alternatieven van een product waar je naar zoekt, weergegeven in een carrousel. En tot slot worden ‘discussions’ gerelateerd aan jouw zoekopdracht ook weergegeven in de carrousel.

Dan wat technisch SEO nieuws. Wat de SEO wereld flink heeft bezig gehouden de afgelopen maand is hoe Google titels van resultaten op de resultatenpagina samenstelt en voor het geval je het nog niet wist: dat gebeurt niet altijd gewoon puur op basis van je alt title tag. Dat gebeurt meestal wel op basis daarvan, maar dat was in het verleden ook al niet 100% en dat is nu nog minder geworden. Wat we zien is dat het voornamelijk, als het op basis van een alt title tag was, dat het nu verschuift naar de H1 tag of soms naar de H2 tag. 80% is nog steeds wel op basis van de title tag zegt Google, alleen Semrush heeft onderzoek gedaan en die geeft aan dat het veel minder is. Ook nog steeds soms op basis van de anchor text van backlinks, dat weten niet zo heel veel mensen, maar ook links kunnen soms de titel van een pagina waar die weergegeven wordt beïnvloeden. Het heeft overigens geen invloed op ranking.

Mocht je nou zien het bij jou een titel wordt weergegeven van een pagina waar je het helemaal niet mee eens bent, dan heb je nu de mogelijkheid om feedback te geven in een discussie die John Mueller geopend heeft op de Search Console help. In de descriptie bij dit filmpje kan je de link vinden naar die discussie, maar daar kan je dus, het liefst met duidelijke instructies, aangeven waarom je ontevreden bent en google gaat daar hopelijk wat mee doen.

Dan is er een bug geweest in de eerste week van augustus en daarover is een discussie op twitter geweest dat pagina’s random uit de index vallen en er weer inkomen en er weer uit gaan. Als je dat effect hebt gezien in de eerste week van augustus: het is een bekende bug die op heeft getreden bij google. 

Dan tot slot van de technische SEO nieuws. De structured data documentatie is aangepast en is daar een nieuwe aanbeveling opgenomen, dat je bij artikelen die je plaatst een url naar de author url moet aangeven.

De yoast plugin die voegt dat al toe sinds mei, dus wat dat betreft als je die hebt zit je goed. John Mueller zegt tot slot nog op twitter in reactie op de discussie dat er ook voorbeelden zijn van dat mensen hiermee spammen. 

Dan nog wat search console nieuws. In de search console helpfunctie staat dat op 23 en 24 augustus data verloren is gegaan bij google en John Mueller geeft op twitter aan dat hij ook permanent verloren is. Mocht je op 23 en 24 augustus en dip zien, dan kan dat daarmee te maken hebben, maar ook als je niks ziet kan er wellicht toch ook data verloren zijn gegaan en zijn de werkelijke aantallen bezoekers groter dan wat te zien is.

Op het developers blog van Google geven leden van het google search console team informatie over hoe google search console insights worden samengesteld: hoe die data verzameld wordt, waar het afwijkt, waarom het afwijkt van google analytics data enz. Dus wel interessant om wat achtergrond informatie daarover te lezen.

Dan is er nog een nieuwe functie in search console: in het performance report is een nieuwe filter voor cross language results toegevoegd. Cross language results is als er in jouw taalgebied relatief weinig goede content is over een bepaald onderwerp, maar in een ander taalgebied is er veel goede content (meestal natuurlijk engelstalig), dan vertaalt Google die resultaten en geeft hij die weer, in geval van het Nederlandse taalgebied, en in search console kan je zien of dat met jouw content is gebeurd als je die filter gebruikt.

Dan een andere nieuwe functie in search console en die is toch wel heel boeiend. Het is alleen bruikbaar voor mensen die search console gebruiken in de Engelse taal, maar Engelstalige gebruikers die hebben nu een formulier om bugs in de zoekresultaten door te geven. Na een uitgebreid vraag en antwoord proces waarin je kan verifiëren dat je alles hebt gedaan uit te zoeken wat er een hand zou kunnen zijn, krijg je uiteindelijk mogelijkheid om een fout te melden aan google. De kans is dan dat ze contact met je opnemen en hopelijk gaan ze er dan werk van maken.

Dat was het belangrijkste SEO nieuws voor deze maand. Als je op de hoogte wilt blijven; volg dan op Google of vul je email in op onze website.

Andere blogs

Op zoek naar een SEO specialist?

De Reputatiefabriek helpt bedrijven met het groeien in organische bezoekersaantallen. Onze experts staan voor je klaar.

Learn how we helped 100 top brands gain success