ReputatieNieuws – Augustus 2021

In deze aflevering worden de volgende onderwerpen besproken:

Google Update Nieuws

July 2021 Core Update

https://www.seroundtable.com/google-july-2021-core-update-live-31696.html

https://twitter.com/searchliaison/status/1410629484911349761

https://twitter.com/searchliaison/status/1414633935695323149

Link Spam Update

https://developers.google.com/search/blog/2021/07/link-tagging-and-link-spam-update

Herstel na verbetering duurt maanden voordat Google het oppakt

https://twitter.com/JohnMu/status/1405073625045164037

Page Experience Update vervangt de Speed Update uit 2018

https://twitter.com/enmanueldo/status/1417662210755776512

Rankingfactor Nieuws

Search of the record Podcast

https://www.seroundtable.com/google-search-ranking-magic-signals-31707.html

https://pod.link/1512522198/episode/e70402d5e7170e484d2ef9eb95dfb7c9

Nieuw land in een /land folder begint helemaal van nul vwb ranking signalen

https://twitter.com/hereandnowim/status/1419724914785935364

PDFs hebben geen negatieve invloed op de CWV scores en mobile friendliness

https://twitter.com/JohnMu/status/1415632407043186688

Technisch SEO Nieuws

Search of the record Podcast

https://pod.link/1512522198/episode/3884c67764b1bcadb999297a056d59ee

FAQ structured data guidelines geupdate

https://www.seroundtable.com/google-faq-structured-data-visible-31809.html

https://developers.google.com/search/docs/advanced/structured-data/faqpage

Andere aanpassing mbt ClaimReview

https://www.seroundtable.com/google-fact-check-guidelines-change-31835.html

https://developers.google.com/search/docs/advanced/structured-data/factcheck#technical-guidelines

Richtlijnen voor vacatures aangescherpt

https://developers.google.com/search/blog/2021/07/job-posting-updates

Google kan soft 404 verschillend beoordelen voor mobiele en desktop versie van een pagina

https://www.youtube.com/watch?v=bEeQfsYSzVM&t=1287s

Gary Illyes: Hou een redirect minimaal 1 jaar actief

https://www.seroundtable.com/google-redirect-signals-stick-year-31797.html

https://twitter.com/methode/status/1417920011071537153

Belangrijkste reden voor traffic drops, met mogelijke redenen

https://developers.google.com/search/blog/2021/07/search-traffic-drops

SeekToAction markup

https://developers.google.com/search/blog/2021/07/new-way-key-moments

Script

Welkom bij het ReputatieNieuws van augustus. De afgelopen periode zijn er weer veel interessante nieuwe seo berichtjes naar buiten gekomen dus laten we snel van start gaan.

Allereerst het google weer: op 2 en 9 juli hebben we veel beweging gezien in de rankings en in de rest van de maand was het een redelijk rustig. Dat brengt ons meteen bij het google update nieuws. Op 2 juli is een nieuwe core update gestart, de juli 2021 core update. Het is een core update, dus weer een brede update die alle bekende kwaliteits issues, voor wat google betreft, weer nog beter probeert te beoordelen. Volgens google was de update klaar op 12 juli, dat is via het twitteraccount van de searchliaison bekend geworden. Dus als je op 2 en 9 juli fluctuaties heb gezien dan is er een grote kans dat met die core update samenhangt.

In diezelfde periode is ook de linkspam update naar buiten gekomen. Op het search central blog van Google staat wat achtergrond informatie daarover. Daar staat geen nieuwe informatie in over welke links door google wel of niet gewaardeerd worden. Het is herhalen van aantal factoren. Wat wel opvalt is dat de tags, zoals sponsored en no-follow, dat er wat aandacht aan gegeven wordt. Dus het lijkt erop dat die update  beter in staat is om bijvoorbeeld bij betaalde blogs te herkennen dat het een betaalde gastblog is. Voor de duidelijkheid: het is geen penalty, maar als Google herkent dat het een betaalt blog is dan waarderen ze link af. Dus wat dat betreft redelijk risicoloos om toch hier en daar nog wat te proberen op dat gebied. 

Als je toch last hebt van die update of van de core update dan geeft John Mueller op twitter nog eens aan dat herstel na een terugval ten gevolgen van een core update enkele maanden kan duren voordat Google het oppakt. De praktijk is dat het dan met name bij het invoeren van de volgende update pas verwerkt wordt. Dus zoals altijd na een core update adviseert google om in het in de brede zin om kwaliteit te blijven werken volgens een richtlijnen, maar verwacht pas effect daarvan na enkele maanden. Meestal zien wij dat samenvallen met de nieuwe core update.

Dan nog een klein detail; de pace experience update vervangt de speed update uit 2018 volgens John Mueller op twitter. Dus alle regeltjes en veel content die je online vindt is gebaseerd op die speed update uit 2018, maar die is vervangen door de pace experience update. 

Dan ranking factor nieuws: in de Search Off de records podcast legt Gary uit hoe de ranking factoren worden gebruikt om de rankings te bepalen. Binnen Google heten die kennelijk magic signals, dus als je iemand daarover hoort spreken dan bedoelen ze gewoon wat wij de rankings factoren noemen. Dat gaat in 3 stappen. Allereerst word basis van de zoekopdracht in de content een shortlist gemaakt van 1000 sites, dus eigenlijk met de vrij harde regels die zij daarvoor hanteren. Dan gaan de wat zij magic signals noemen werken. Het lijkt alsof the magic signals vaak gebaseerd zijn op kunstmatige intelligentie. Dat zou ook die naam enigszins kunnen verklaren. Dan werkt het als volgt dat die scores per ranking signaal met elkaar vermenigvuldigd worden en dat het resultaat met hoogste score bovenaan komt. Dus als je op een van die factoren heel laag scoort kan dat eigenlijk je hele ranking kapot maken, dus dat is wel interessant; het werkt met een vermenigvuldiging en is niet met optellen. Als je heel dicht bij elkaar zit dan gaan er tiebreakers werken, dat is de derde stap. Als voorbeeld noemen ze dan https, of je dat wel of niet gebruikt hebt. Dus dat is dan de laatste stap. Die kreet “tiebreakers” kom je wel eens vaker tegen, maar dan weet je dus dat het alleen een effect heeft als de scoren precies hetzelfde is, om dat te bepalen of je net boven of onder een concurrerende pagina vermeld wordt. Als je meer wilt weten: in die podcast wordt het toch vrij gedetailleerd uitgelegd, dus dat is wel interessant.

Dan laat Gary Illyes via twitter weten dat een nieuw land in een folder op een website, dus /FR bijvoorbeeld, dat die qua ranking volledig opnieuw begint en geen rekening signalen van de site meeneemt. Dat is niet helemaal zoals wij dat in de praktijk zien, wij raden het eigenlijk altijd aan om het in een folder te zetten, zodat je de autoriteit van het domein mee kan nemen. Alleen hij zegt dus dat het niet zo is. Dan kan ik nog voorstellen dat als je in Frankrijk willen ranken je ook links uit Frankrijk naar dat Franse gedeelte van je site moeten hebben en dat die links uit een ander land minder zwaar meewegen. Maar het sluit niet helemaal aan bij wat wij in de praktijk meemaken.

Dan laat John Mueller op twitter nog weten dat pdf geen negatieve invloed hebben op de core web vitals en de op mobiele geschiktheid van je pagina’s en je website. Dat is ook wel logisch, pdf zijn natuurlijk niet geoptimaliseerd, maar die hebben dus ook geen negatieve impact wat goed is om te weten.

Dan zijn er wat betreft de zoekpagina weer veel tests gedaan en ik neem ze even achter elkaar door. Bijvoorbeeld is er getest met het niet laten zien van breadcrumb achter zoekresultaten. Het inspringen bij meerdere resultaten van een website, dus dat de vervolg resultaten wat ingesprongen staan. Gerelateerde zoekopdrachten in een stukje footer op mobiel zoeken. Of in meerdere rijen onder elkaar die gerelateerde zoekopdrachten. Het meest bijzondere is dat er getest is met about this result en daarbij laat Google bij elk zoekresultaten weten op basis van welke ranking factoren dat zoekresultaat vermeld wordt. Dus eigenlijk hele interessant informatie als je je afvraagt waarom een concurrent wel gevonden wordt en jij niet. Ik heb dat nog in Nederland gezien, dus ben benieuwd op de manier waarop dat gaat komen. 

Dan nog het technisch SEO nieuws. In de Search Off the record podcast is er een interessante discussie tussen Gary en John Mueller. Daarin leggen ze uit hoe de zoekresultaten pagina wordt samengesteld uit verschillende verticals zoals ze dat noemen. Allereerst hebben ze allemaal een eigen index, dus in al die deel resultaten heeft jouw content een andere ranking en dan komt de techniek: die verschillende verticals die bieden op een plek op de resultatenpagina, als een soort advertising mechanisme beoordeeld het hoofd algoritmen welke verticals zichtbaar worden. Dus de vertical die het meest biedt die krijgt een kans om daar getoond te worden. Het roept allerlei vragen op en is interessant om over na te denken. In de Search Off the record podcast wordt daar meer over gediscussieerd.

Dan op het gebied van structuur data zijn er nog wat nieuwtjes. Er is nog in de guidelines wat toegevoegd over veelgestelde vraag over de FAQ en daarin wordt aangegeven dat het prima is dat het antwoord op een veelgestelde vraag, als je die weergeeft op een pagina, pas zichtbaar wordt als je erop klikt. Wat niet goed is is dat antwoord helemaal niet zichtbaar is uiteraard.

Een aanpassing wat betreft claim review markup. Het is mogelijk, in het gevecht van google tegen fake-nieuws, als er ergens online een claim gedaan wordt, om dan op jouw pagina een review daarvan te schrijven. Met die markup kan je aangeven welke claim je een review schrijft en daarvan mag je nu maar maximaal er één per pagina maken. Dus stel dat je een pagina hebt waar meerdere claim reviews opstaan dan zal je die nu moeten gaan splitsen en allemaal op een aparte pagina vermelden.

Dan op de Search Central blog zijn de is aangegeven dat de richtlijnen voor vacatures aangescherpt worden en het komt er eigenlijk op neer dat de informatie gewoon feitelijk correct moet zijn. Wat nieuw is dat je nu ook kan aangeven in de in de schema markup dat er direct gesolliciteerd kan worden.

Dan in de SEO office hours heeft John Mueller het over soft 404, daar is namelijk een bug mee opgetreden. Soft 404 is als je pagina aan google de oké statuscode weergeeft, de 200, maar in werkelijkheid ziet google dat de pagina niet goed wordt weergegeven bijvoorbeeld doordat hij meteen naar de homepage door redirect. Dan beoordeel Google het als een soft 404 en wordt die niet in de zoekresultaten weergegeven. Het bleek dat er een bug zat. Google behandeld mobiele en desktop pagina’s apart en in Search Console  worden dan de standaard dan de mobiele resultaten getoond, maar het kan dus zo zijn dat je op desktop wel een soft 404 genereert en dat je daar niet wordt weergegeven. Dit is op 21 juli opgelost.

Dan laat Gary nog weten dat een redirect minimaal een jaar actief moet zijn, dus als je een pagina verplaatst moet je de redirect erin houden na een jaar of geeft Google aan dat de complete waarde is overgedragen nieuwe pagina. Dus als er nog externe links naar de eerste pagina stonden dan wordt de waarde vanaf dat moment na een jaar definitief doorgegeven aan de nieuwe pagina en hoef je de redirect er niet meer in te zetten.

Daniel van Google geeft op op de Google Search Central blogt een aantal grafieken weer van mogelijk hoe jouw traffic drop eruit zou kunnen zien mocht die bij jouw optreden met de mogelijke oorzaak erbij.  

Dan op de Search Central blog van Google staat nog dat je nu met Seek to action markup kan aangeven dat jouw video met kunstmatige intelligentie gescand kan worden zodat de specifieke momenten door google geïdentificeerd kunnen worden. Waar een zoeker als die de video ziet dus in de zoekresultaten ziet meteen naar toe kan springen. 

Tot slot nog een nieuwtje van Google Mijn Bedrijf: het is vanaf 19 augustus niet meer mogelijk om berichten te plaatsen onder je bedrijfsvermelding. Dus als je daar actief gebruik van maakt dan kan je daar op voorbereiden en zal je op een ander kanaal moet kiezen om berichten aan je klanten of potentiële klanten door te geven. 

Dat was het weer voor deze maand. Bedankt voor het kijken! Als je het ReputatieNieuws wilt volgen, meld je dan aan op onze website. We mailen je dan elke maand wanneer er een nieuwe aflevering online staat. Bedankt voor het kijken en tot de volgende keer.

Andere blogs

Op zoek naar een SEO specialist?

De Reputatiefabriek helpt bedrijven met het groeien in organische bezoekersaantallen. Onze experts staan voor je klaar.

Learn how we helped 100 top brands gain success