ReputatieNieuws – Oktober 2020

In deze aflevering geven we een overzicht van al het SEO nieuws van oktober 2020. In deze aflevering bespreken we de volgende onderwerpen:

Google indexing bug eind sep, tot eind okt

https://www.seroundtable.com/google-index-bugs-canonicalization-mobile-indexing-30201.html

https://twitter.com/searchliaison/status/1311805474992320512

Indexing bug (bijna) helemaal opgelost rond 20 oktober

https://www.seroundtable.com/google-fixed-big-indexing-issues-30295.html

https://twitter.com/searchliaison/status/1318316313706516480

Interessante info in Search On 2020 video

https://www.seroundtable.com/google-search-announcements-30279.html

https://www.youtube.com/watch?v=ZL5x3ovujiM

Google update de Search Quality Raters Guidelines PDF

https://www.seroundtable.com/google-updates-search-quality-raters-guidelines-30266.htm

https://www.reputatiefabriek.nl/wp-content/uploads/2020/11/searchqualityevaluatorguidelines-10142020.pdf

Martn Split op Twitter geeft nog eens aan dat Cookiebanners geen negatieve invloed mogen hebben op de CLS score

https://www.seroundtable.com/google-cookie-consent-banners-cumulative-layout-shift-30203.html

https://twitter.com/g33konaut/status/1311709596847927296

JM op Twitter zegt dat Google geen onderscheid ziet tussen B2B en B2C sites

https://www.seroundtable.com/google-search-b2b-vs-b2c-sites-30349.html

https://twitter.com/JohnMu/status/1321475000684208129

Google test in de US de autocomplete “people also search for:”

https://www.seroundtable.com/google-tests-people-also-search-for-search-suggestions-30190.html

Google Shopping vermeld nu ook in Europa gratis organische resultaten

https://www.seroundtable.com/google-shopping-goes-free-worldwide-30195.html

https://support.google.com/merchants/answer/9826670?hl=nl&ref_topic=9240261

Google Nieuws krijgt Showcase, ism publisher

https://www.seroundtable.com/google-news-showcase-30202.html

https://blog.google/outreach-initiatives/google-news-initiative/google-news-showcase

Google voert Web Stories in op Google Discover

https://developers.google.com/search/docs/guides/enable-web-stories

Google presenteert WP plugin voor webstories

https://wp.stories.google/

https://amp.dev/about/stories/

Google geeft best practices en voorbeelden voor Web Stories

https://www.seroundtable.com/google-web-stories-policies-best-guidelines-30225.html

https://developers.google.com/search/docs/guides/web-stories-creation-best-practices

Gary Illyes van Google legt uit hoe Cafeine werkt (ongeveer..)

https://www.seroundtable.com/google-what-caffeine-does-30231.html

http://search-off-the-record.googledevelopers.libsynpro.com/spilling-the-beans-on-caffeine-googles-indexing-system-and-more

Danny Sullivan van Google legt uit hoe autocomplete werkt op Google Blog

https://www.seroundtable.com/google-autocomplete-suggestions-predictions-work-30238.html

https://blog.google/products/search/how-google-autocomplete-predictions-work/

JM geeft reminder: content niet zichtbaar mobiel, dan helemaal niet geindexeerd

https://www.seroundtable.com/google-mobile-first-indexing-mobile-only-indexing-30270.htm

https://twitter.com/rollerblader/status/1316383206653014018

JM zegt in SEO Office Hours dat trage pagina’s kan snelle pagina’s tegenhouden

https://www.seroundtable.com/google-slow-fast-granular-speed-urls-30283.html

https://www.youtube.com/watch?v=JV7egfF29pI&feature=emb_logo

Google kondigt meer gedetailleerde metrics in Mijn Bedrijf aan

https://www.seroundtable.com/google-my-business-announced-new-performance-insights-metrics-30189.html

https://support.google.com/business/answer/10018786?hl=en&ref_topic=9674108

Google test met nieuwe Google Shopping features in de US

https://www.seroundtable.com/google-adds-shopping-features-for-advertisers-shoppers-30313.html

https://blog.google/products/shopping/early-online-nearby-deals-google/

Opbrengsten afgelopen jaar tm Q3 uit search ads: Google +14%, Bing -10%

https://www.seroundtable.com/goog-msft-earnings-30354.html[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]

Script

Welkom bij het ReputatieNieuws van oktober. Er is weer een hoop gebeurd de afgelopen maand op het gebied van zoeken in google, dus laten we snel start gaan. Google heeft de afgelopen maand geworsteld met een aantal bugs die ervoor hadden gezorgd dat websites of pagina’s uit de index gevallen zijn. Dat had te maken met cannonical, het verwerken van de  cannonical tags en de mobiele index. Een klein percentage is getroffen, maar het was heel hardnekkig. 20 oktober zou het opgelost zijn, dus we gaan afwachten of het ook echt weg is. Het leek er in ieder geval op alsof het nog niet 100% opgelost was. Als je site getroffen is, heeft Google beloofd dat ze een melding via search console zouden geven. dus als je ranking problemen hebt kan je daar kijken of het daar mee te maken had.

Er is nog meer Google algoritme nieuws bekend geworden de afgelopen maand. Onder andere in de Search On 2020 video. Interessante video met veel nieuwtjes, bijvoorbeeld de bird update die vorig jaar plaats heeft gevonden, de update die ervoor zorgt dat Google zinnen beter begrijpt, die is nu op 100% van de Engelstalige zoekopdrachten werkzaam dus daar kan je veranderingen zien. Dat was 10 procent dat is nu doorgeschoven naar 100%. Ik weet niet of het in het Nederlands ook al 100% is, maar we verwachten dat het dan wel heel binnenkort ook zo zal zijn. dus vooral de wat langere zoekopdrachten zal Google beter gaan begrijpen dus longtail wordt nog belangrijker en het optimaliseren voor voice opdrachten wat dat betreft wordt ook belangrijker.

Een ander nieuwtje uit die video is dat de spellings algoritme om fouten te verbeteren verbeterd is. Er is een nieuw spellings algoritme, dus de suggesties van “bedoel je misschien” en dan een verbeterde variant die zou beter moeten gaan werken dus misschien dat je dat gaat merken. Google kan vanaf november ook passages in teksten laten zien in de resultaten. De basis van de index blijft nog steeds pagina’s, dus pagina’s worden geïndexeerd, alleen of pagina’s te ranken op keywords zal nu wel iets anders zijn omdat ze ook een passage van je tekst op een specifiek keyword uit die passage kunnen laten ranken. Dat zal toch echt wel een invloed hebben op verschillende keywords omdat je dus op een keyword waa je nu goed op rankt dus ook concurrentie gaat krijgen van passages van andere pagina’s die we licht sterk en relevant zijn. Zijn nog veel andere leuke nieuwtjes. Kijk die video zeker het is een boeiend verhaal.

Want ook interessant is, is  dat Google in de afgelopen maand de search quality raters guidelines pdf heeft geupdate. Dus om nog even te herhalen: Google heeft een op basis van het scrapen data met een algoritme halen ze daar meetpunten uit. Dat algoritme wordt getraind met behulp van quality raters. Die quality raters beoordelen de resultaten die een algoritme oplevert en die geven er dan een quality score aan en zo wordt het algoritme getraind. Die regels zijn dus heel belangrijk, er staat heel veel goede leesbare informatie in over hoe je website doet inrichten, waar je je content op moet richten, hoe je jouw website technisch moet opbouwen, dus eigenlijk zou elke serieuze SEO expert dat document gewoon een keer moeten lezen. Het is wel 30 pagina of misschien wel bijna 40 pagina’s, maar echt interessant om goed te begrijpen wat Google zoekt in een succesvolle pagina.

Dan zijn er weer allerlei nieuwtjes naar buiten gekomen over welke factoren rankings beïnvloeden. Bijvoorbeeld Martin Split het zegt op twitter dat cookie banners niet slecht zijn voor de cls score. De cls score is de Cumulative Layout Shift, dat is de score of een pagina qua layout stabiel is als die pagina bezocht of als er op iets geklikt wordt door een gebruiker. Dus of niet opeens de layout helemaal veranderd en daardoor een onrustige pagina oplevert. Google geeft een score aan,volgend jaar zal bij de verwachte update, de google page experience update. zal er meer waarde aan gehecht worden aan die aan die factor, maar cookie banners zijn dus niet slecht voor die score.

John Mueller zegt op twitter dat Google geen onderscheid kan zien tussen business to business en business to consumer websites. Dus dat betekent als je een keyword probeert ranken op een keyword dat voornamelijk voor business-to-business websites interessant is en je hebt de business-to-consumer site is dat geen kansloze missie. Je kan gewoon proberen te ranken op een keyword waar nu een ander type bedrijf op rankt. Google ziet dat verschil niet.

Google test in de Verenigde Staten op dit moment op verschillende plekken bij het zoeken “people also search for” dus als je een zoekopdracht intypt laten ze nu ook in de auto complete resultaten, die daaronder in het pull-down zichtbaar worden, ook “people also search for” suggesties zien. Die test hebben we nog niet in Nederland gezien, maar het is te verwachten, omdat ze nu zo breed aan het testen zijn, dat er ook in Nederland veranderingen doorgevoerd zullen worden.

Dan Google Shopping; daar verandert echt wel iets interessants. Bij de Google Shopping resultaten zullen in Europa nu ook organische resultaten getoond worden. Dat was al in de Verenigde Staten, maar nu ook in Europa. Dat betekent dat als je een webshop hebt dat je eraan kan gaan werken om je organische rankings van je producten te verbeteren in Google Shopping. Dus naast de maps ranking, naast dus de lokale ranking, naast de afbeelding ranking en de gewone organische ranking is er nu een nieuwe ranking waar we ons op kunnen gaan richten om die bij te houden en te verbeteren, namelijk de ranking van je producten in shopping. In de tekst onder deze video staat een link naar de helptekst van Google over hoe je kan zorgen dat je producten vermeld worden in die organische resultaten. Natuurlijk geen manual om ze omhoog te krijgen, maar in ieder geval wel de basis om te zorgen dat zie je die houdt vermeld worden.

Dan wordt er op de Google Blog gezegd dat Google Nieuws een showcase afdeling krijgt in samenwerking met publicers. Google gaat publicers betalen om content te maken voor de Google Nieuws afdeling. Voor die Google Nieuws afdeling die hoogwaardige is. goed op gemaakt is en dus betrouwbare informatie oplevert en google gaat die publivers waarvoor betalen. Dit is een onderdeel van de acties van Google om te zorgen dat de kwalitatieve nieuws industrie het gaat overleven. Deze veranderingen gaat voorlopig eerst in Duitsland, de Verenigde Staten en nog een paar landen ingevoerd worden, maar Nederland staat op de shortlist om kort daarna ingevoerd te worden, samen met België. 

Dan zijn er wat nieuwtjes over Google Webstories, de vroegere ANP stories. Als je nog niet weet: dat lijkt op de stories zoals die voor Facebook en Instagram zijn, ze zijn dus opgemaakt voor mobiel. Het zijn een soort slides, met daarop afbeeldingen, tekst of video, en als je er op klikt ga je naar de volgende. Wat het onderscheid is dat de Google stories niet verdwijnen na verloop van tijd. Google gaat die weergeven op de zoekresultaten pagina’s, op de afbeelding resultaat pagina’s, dus ook op Google discover, dus de plekken waar google suggesties laat zien voor content die wellicht interessant voor jou zou kunnen zijn. Onder andere op de Google App is dat ook op mobiel te zien en Google heeft instructies gepost hoe je die kan maken, die web stories. We hebben ze nog niet veel in Nederland gezien, maar het is echt de next big thing, dus ik zou zeggen zoek het even uit, bekijk het en kijk hoe je het kan inzetten. Om het makkelijk te maken is afgelopen maand een wordpress plugin uit beta gekomen, die gemaakt is door Google, waarmee je makkelijk dit soort webstories vanaf je website ontwikkeld kunnen worden. Helemaal volgens de  juiste technische opmaak, zodat Google het op kan pakken. Dit betekent dus dat het veel makkelijker is geworden. Tot slot hebben ze ook best practices en voorbeelden in de help functie gezet voor webstories. Er staat een link onder de video en dan kan je de die nieuwe helppagina’s ook vinden.

Nou dan is er nog wat nieuw technisch SEO nieuws van de afgelopen maand. Gary Illyes heeft tijdens de Search Off the Record podcast uitgelegd hoe Cafeine werkt. Dat is dus eigenlijk de afdeling van de servers van Google die het resultaat van wat de bots aanleveren omzet in rankings en alles wat daar tussen zit, dat systeem, dat heet Cafeine. In die podcast wordt ongeveer uitgelegd hoe het werkt door Gary Illyes. Wat mij in ieder geval bijbleef was dat het voor Google echt wel een moeilijke klus is om automatisch uit het al die data die binnenkomt datum punten te extraheren om daarmee een indruk te krijgen waar die pagina over gaat. Wij proberen dat toch wel een beetje te beïnvloeden en naar ons hand te zetten,

Dan legt Danny Sullivan op de Google Blog uit hoe de auto complet werkt. Vroeger was dit nog wel te binvloeden, maar dit is dus vanaf nu moeilijker. Ook geeft hij nog aan dat YouTube hun eigen systeem heeft voor auto complete.

Dan gaf John Mueller op een conferentie nog wat informatie vrij. Dit was een betaalde video dus we vertrouwen op de rapportages van anderen. Wat daar gezegd is: dat in tegenstelling tot de berichten dat Google mobile first is, we er eigenlijk op moeten rekenen dat google mobile only is qua indexering. Als content niet op een mobiel device zichtbaar is, wordt het geïndexeerd door Google. We wisten al dat mobiel belangrijk was, maar nu is het eigenlijk weer bevestigd dat als je content niet zichtbaar is op mobiel dat hij überhaupt niet vindbaar is ook niet op desktop.

Dan zegt hij in de SEO office hours, dat  trage pagina’s op website de ranking van de andere pagina’s op de website kunnen beïnvloeden. Dat is niet de bedoeling van Google, maar dat is een beperking door technische beperkingen die Google ervaart. Data is niet altijd compleet en ze doen dan aannames en het gevolg daarvan is de dat die slechte invloed van trage pagina’s andere pagina’s kunnen beïnvloeden.

Dan is er nog wat nieuws over Google Mijn Bedrijf. Google Mijn Bedrijf gaat meer gedetailleerde metrics publiceren over de bezoekersaantallen, hoe vaak mensen contact hebben opgenomen en dat gaat eigenlijk wat dat betreft steeds meer op Search Console lijken. Het maps profiel gaat ook meer data weergeven in de toekomst is aangekondigd. Dus naast Search Console zijn die twee andere plekken ook steeds belangrijker en de moeite waard om regelmatig te bekijken.

Nou dan het Google Ad Nieuws. Er zijn nieuwe features in Google Shopping in de Verenigde Staten. Ik verwacht dat ze binnenkort naar Nederland komen en de meest interessante feature van Google Shopping is de price tracker. Het is dus mogelijk als je een product zoekt om een tracker in te stellen en dat die zorgt ervoor dat als de prijs dat daar een melding van gaat komen. Er zijn ook wat andere nieuwe functies dus je kan als je daar interesse in hebt de Google blog er even op nalezen. De link staat onder deze video.

Dan tot slot nog wat nieuws over de opbrengsten uit online advertising. Google heeft het afgelopen kwartaal 14% meer opbrengsten uit advertising gehaald en Bing 10% minder, dus het lijkt erop dat de monopoliepositie van Google Ads toch nog aan het groeien is. Dat is wel opmerkelijk, want er is net afgelopen maand een rechtszaak van de Amerikaanse justitie begonnen tegen Google in verband met machtsmisbruik juist op dit vlak, op het gebied van online advertising, maar het lijkt er dus op dat die machtspositie alleen maar groter aan het worden is. 

Er gaan al zes jaar geruchten dat apple ook  een advertising platform begint en het wordt echt van aangenomen dat het er nu aan zit te komen, maar het ziet er toch moeilijk uit en we vragen ons af of een andere partij in staat is om het monopolie te doorbreken.

Dat was het weer voor oktober. Als je dit maandelijkse SEO nieuws wilt volgen kan je je aanmelden op de website. Ook kan je ons natuurlijk volgen op ons YouTube kanaal. Dan hoop ik jullie volgende maand weer te zien. Bedankt voor het kijken.

Andere blogs

Op zoek naar een SEO specialist?

De Reputatiefabriek helpt bedrijven met het groeien in organische bezoekersaantallen. Onze experts staan voor je klaar.

Learn how we helped 100 top brands gain success