ReputatieNieuws – December 2020

In deze aflevering geven we een overzicht van al het SEO nieuws van december 2020. In deze aflevering bespreken we de volgende onderwerpen:

Sterke rankingfluctuaties rond 17 en 24 november

https://www.seroundtable.com/google-search-ranking-algorithm-update-30456.html

Inzicht in hoe Google werkt in #SearchOn video met betrekking tot BERT

https://www.seroundtable.com/google-movie-on-how-search-works-30364.html

https://www.youtube.com/watch?v=tFq6Q_muwG0

JM in SEO OfficeHours video: info over passages

https://www.seroundtable.com/google-on-passage-indexing-tips-30360.html

https://www.youtube.com/watch?v=WumjAme5AQg

Google Webmaster Central Now Known As Google Search Central

https://www.seroundtable.com/google-webmaster-central-to-search-central-30418.html

https://developers.google.com/search/blog/2020/11/goodbye-google-webmasters

Page Experience Update in mei 2021

https://www.seroundtable.com/google-page-experience-update-may-2021-30410.html

https://developers.google.com/search/blog/2020/11/timing-for-page-experience

In een Search Off The Recird podcast leggen oa. JM, Martin Splitt & Gary Illyes uit hoe duplicate content werkt

https://www.seroundtable.com/google-dupe-detection-canonicalization-30376.html

http://search-off-the-record.googledevelopers.libsynpro.com/how-technical-search-content-is-written-and-published-at-google-and-more

In the Search Off The Record Podcast nieuwtjes

https://www.seroundtable.com/google-indexing-images-video-audio-amp-launch-freezes-30438.html

https://search-off-the-record.libsyn.com/web-stories-search-and-sheep-launches-and-more

Nieuwe korte video van Google over search quality raters

https://www.seroundtable.com/google-video-on-search-quality-evaluators-30403.html

https://www.youtube.com/watch?v=WbSouimbtjU

JM op Twitter: je kunt ranken op keywords die je al hebt verwijderd op een pagina

https://www.seroundtable.com/google-matching-content-removed-ranking-30504.html

https://twitter.com/JohnMu/status/1331942288587624449

JM reageert op Reddit op de vraag of een clickbot de rankings kan beïnvloeden

https://www.seroundtable.com/click-bots-google-search-rankings-30507.html

https://www.reddit.com/r/SEO/comments/k1i4eh/hypothetical_question_what_is_stopping_me_from/

Volgens JM in SEO OfficeHours: Google passage indexing zal er wellicht als een featrured snippet uit zien

https://www.seroundtable.com/how-google-passage-indexing-look-30419.html

Google Search Central Blog: Google stopt met data-vocabulary.org op 31 januari. Nu echt.

https://www.seroundtable.com/google-end-data-vocabulary-30363.html

https://developers.google.com/search/blog/2020/01/data-vocabulary

Google heeft het Googlebot document geupdate: GoogleBot Now Can Crawl Over HTTP/2

https://www.seroundtable.com/googlebot-crawl-http-2-30428.html

https://developers.google.com/search/docs/advanced/crawling/googlebot

Meer gevallen van Google My Business Hijacking

https://www.seroundtable.com/google-my-business-listings-hijacks-30397.html

https://localsearchforum.com/threads/hijacked-google-my-business-listings-on-the-rise.57116/

Verschillende nieuwe Mijn bedrijf features worden getest in de US

https://www.seroundtable.com/google-message-button-on-google-posts-30494.html

https://www.seroundtable.com/google-local-packs-x-years-in-business-label-30490.html

Google Ads Add-On For Google Sheets

https://www.seroundtable.com/google-ads-google-sheets-ads-data-hub-30361.html

https://support.google.com/google-ads/answer/10205181

Dissavow tool is nu ook in de nieuwe search console versie

https://www.seroundtable.com/google-disavow-tool-migrated-search-console-30449.html

https://support.google.com/webmasters/answer/2648487

Google Search Console Crawl Stats Report

https://www.seroundtable.com/google-search-console-crawl-stats-report-new-30493.html

https://developers.google.com/search/blog/2020/11/search-console-crawl-stats-report[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]Script:

Welkom bij het ReputatieNieuws van december. Er is een hoop gebeurd de afgelopen maand op het gebied van SEO dus laten we snel starten.

Het google weer van de afgelopen maand. Op 14 en 27 november zijn er weer sterke fluctuaties gezien in de rankings, maar het is niet helemaal duidelijk of het een core update was. Normaal gesproken zijn er drie á vier keer per jaar updates van google, core updates en we hebben het tot nu toe alleen nog maar in januari en mei een gehad dus er zit er een aan te komen. John Mueller heeft in het verleden wel vaker gezegd niet voor belangrijke online periodes met dat google dan met updates komt, dus we verwachten eerlijk gezegd niet voor de feestdagen nog een update in verband met de belangen voor de webshops, maar wellicht komt de update wel kort erna. John Mueller heeft ook aangegeven dat ze het invoeren van core updates het liefst geleidelijk doen in plaats van op één dag alles te veranderen, zoals bij de panda update.

Nog wat meer Google Update Nieuws; in de Search On video heeft Google laten weten dat deeprank de naam is die ze intern gebruiken voor het implementeren van de BERT, BERT de update die eind vorig jaar is ingevoerd. Deze update was er zodat Google zinnen beter kan interpreteren. Een interessante naam en een verwijzing naar deep learning waren de toepassing van kunstmatige intelligentie natuurlijk mee bedoeld wordt.

John Mueller heeft in de SEO office hours video ook nog wat meer informatie gegeven over de passage indexing. Google wil zorgen langere teksten, de passages die verderop in de tekst staan ook los gevonden kunnen worden op keywords die voor die passage relevant is. Het is geen core update, het is ook niet een nieuwe index, het betekent alleen dat een pagina om meer termen kan ranken. Google zegt het ook geen zin heeft om hierop te optimaliseren. Een geoptimaliseerde tekst is al zo ingericht dat een pagina op een onderwerp gericht is. Als in een langere tekst, dus een nieuwe geoptimaliseerde tekst, passages kwam met verschillende onderwerpen kan google dat beter vinden. Het is dus  eigenlijk meer om niet geoptimaliseerde pagina’s beter te laten indexeren. Maar je kan dus hebben dat een geoptimaliseerde pagina gepasseerd gaat worden door de passage van een andere pagina.

In de Google Webmaster Central blog heeft een nieuwe naam gekregen, die heet de Google Search Central Blog tegenwoordig, dus eigenlijk de terminologie die ook bij search console is doorgevoerd. Van webmastertools naar Search Console is nu ook op het algemene platform. De Webmasters Central dat heet nu tegenwoordig de Search Central.

Op die blog was onder andere te lezen dat er een paid experience update zit aan te komen in mei volgend jaar. Er is al wat meer gezegd over de afgelopen periode. En je hebt dus nog een half jaar tijd om te zorgen dat je pagina’s aan de indicatoren voldoen.

Dan ranking factoren nieuws. In de Search of the Record podcast werd aandacht gegeven aan hoe het duplicate content algortime werkt. Kort door de bocht: allereerst wordt een pagina opgedeeld in cure content en “het overige” zoals headers en footers. Wat er overblijft wordt een checksum van gemaakt en vervolgens wroden de pagina’s met dezelfde checksum bij elkaar gebracht en dan gaat google bepalen van wie de originele content is. Dat gaat op basis van 20 verschillende signalen, dat bepalen van wie het originele stuk content is en dat zijn natuurlijk de sterke signalen zoals redirect, maar ook pagerank, de content zelf etc. In totaal zijn er dus 20, het zijn geen ranking signalen, maar het zijn dus signalen om te kijken of de originele versie van een stuk content herkend wordt.

Ook nog wat uitleggen over beeldherkenning. Dat is Google steeds meer in afbeeldingen gaat zoeken wat daarin staat en daarop ook vindbaar maakt, maar dat is nog heel moeilijk. Voor video is dat nog veel moeilijker, omdat ze dan tientallen frames per seconde zouden moeten analyseren. Dat proberen ze wel, maar het staat nog in de kinderschoenen.

Verder gaven ze in diezelfde podcast ook nog aan dat ANP pagina’s niet geïndexeerd worden. Dat zijn pagina’s die vaak niet de bron content zijn, dat is de gewoon html content die weergegeven wordt op desktop of mobiele apparaten. Je doet het niet voor niks, het is voor de user experience, maar het wordt niet geïndexeerd.

Dan zegt John Mueller op twitter nog dat je kunt ranken op keywords die niet meer op een pagina staan. Dat is een beetje raar: je verandert de content en bepaald keyword of zelfs een onderwerp komt niet meer voor op je pagina, maar je kan nog wel ranken op die term. Google houdt het dus kennelijk bij wat er op een pagina heeft gestaan. Dat is toch wel nieuw, maar kan heel bruikbaar zijn.

hadden het kennelijk bij

Verder zegt John Mueller op reddit dat clickbots de ranking niet kunnen beïnvloeden. 

Over clickbots  wordt wel eens gespeculeerd of het zou werken als met een stuk software vaak op een resultaat geklikt zou worden de zoekresultaten pagina zodat hij omhoog

gaat daarvan zegt hij dat dat is niet werkt en SEO’ers reageren op die discussie wel dat Google reageert op de tijd tussen twee kliks op een resultatenpagina. Als die heel kort is, als ze heel snel van de tweede naar de derde resultaat, gaan dan zal het tweede resultaat niet een goed antwoord gegeven hebben en beïnvloedt dat negatief je ranking voor die pagina op de tweede positie. 

In de SEO office hours video zegt John Mueller dat de passage indexing er waarschijnlijk uit zal zien als een soort featured snipping. Er zal geëxperimenteerd worden met de verschillende manieren om dat weer te geven, maar uiteindelijk zal het ook als gewone resultaat zichtbaar worden. 

Dan nog wat technisch SEO nieuws. Google zegt dat ze stoppen met de data vocabulary marker op 31 januari. Dat is het de voorloper van schema.org markup en die wordt nu eindelijk definitief niet meer gebruikt. Dat hadden ze al eerder aangekondigd, maar zijn ze toch mee doorgegaan we nu gaat het waarschijnlijk dus wel definitief stoppen.

Dan is er een nieuwe versie van de documentatie van de googlebot gevonden op de informatiepagina’s van google. Daarin staat dat de googlebot nou ook over http twee kan crawlen. Dat was al aangekondigd, maar nu is het dus definitief en daarmee kan dus efficiënter worden gecrawld.

Dan zijn er nog wat nieuwtjes over Google Mijn bedrijf. Er zijn meer gevallen van Google My Business Hijacking. Waarbij beheerders bericht krijgen dat er een iemand anders beheerder wil worden en als je daar op klikt dan krijgt iemand anders toegang en dan kunnen ze bijvoorbeeld je telefoonnummer aanpassen. Dus er is een gedeelte van de internet marketeers dat zich nu daarop richt om bij concurrenten die Google My Business pagina over te nemen en dan kan je op zich ja niet zoveel tegen doen anders dan dat je niet op die link moet klikken om het toe te staan dat iemand anders je toegang krijgt. Dus in het algemeen niet te veel beheerders aanmaken dan is de kans kleiner dat iemand per ongeluk op die link klikt.

Dan zijn er in de VS ook nog verschillende test gaande op dit moment als het gaat om Google My Business.  Bijvoorbeeld een berichtenknop onder de Google Blogs. Ook een gescreend door Google vinkje onder de bedrijfsnaam. Dit kost 50 dollar per maand in de VS. Het is alleen nog in de VS, maar het is te verwachten dat het ook naar Nederland komt.

Dan nog wat Google Ads nieuws. Een klein detail was dat er een addon beschikbaar was gekomen voor Google Sheets. Waarmee makkelijk data vanuit ads naar Google Sheets overgezet kon worden, wat makkelijk is voor rapportages.

Tot slot nog wat Search Console nieuws. De is disavowed tool is nu ook eigenlijk in de nieuwe versie van Search Console te vinden. Er zitten ook wat nieuwe functies in. Zo is het mooier geworden en kan je nu de losse urls die je hebt ingevoerd ook weer als textfile downloaden.

Verder is er een interessant nieuw rapport gekomen, de crawl stats report. Dus daarin kan je beter zien welke pagina’s gecrawld zijn, welke statistieken eraan vasthangen en kan je zien of alles goed gaat.

Dat was het ReputatieNieuws weer voor december. Meld je aan op ons youtube kanaal of vul je e-mailadres in. Dan blijf je altijd op de hoogte van de nieuwtjes. Ik hoop dat je dat doet en dan zien we elkaar de volgende keer. Bedankt!

Andere blogs

Op zoek naar een SEO specialist?

De Reputatiefabriek helpt bedrijven met het groeien in organische bezoekersaantallen. Onze experts staan voor je klaar.

Learn how we helped 100 top brands gain success