image seo

Image SEO tips en tricks

Afbeeldingen optimaliseren om beter te ranken

Image SEO, oftewel SEO gefocust op afbeeldingen, verwijst naar alle taken en mogelijkheden om afbeeldingen te optimaliseren, zodat ze helpen de positie van een pagina te verbeteren in de SERP. Afbeeldingen spelen daarnaast ook een andere belangrijke SEO-rol omdat ze de gebruikerservaring van een website verbeteren en het organisch verkeer kunnen verhogen. Dit moet natuurlijk wel op de juiste manier gedaan worden, zodat het ook echt effect heeft. De volgende vier eenvoudige tips kunnen daarbij helpen!

Tip 1: Relevante bestandsnaam

Alleen de ALT-tekst invullen is niet genoeg. Het begint namelijk al bij het toewijzen van een bestandsnaam. Een relevante bestandsnaam geeft Google een indicatie waar de afbeelding over gaat. Vervang IMG001122.jpg voor bijvoorbeeld online-marketing-kantoor.jpg. Ook al kan Google afbeeldingen herkennen, een duwtje in de juiste richting geven kan nooit kwaad. Vermijd overigens wel keyword stuffing: online-marketing-seo-sea-linkbuilding-webdesign.jpg is dan weer geen goede bestandsnaam. Houd het beschrijvend en simpel!

Tip 2: Beschrijvende ALT-tekst

De ALT-tekst laat zien waar een afbeelding over gaat. Als we teruggaan naar het voorbeeld van een online marketing bureau, waarbij een groepsfoto van collega’s op de website is geplaatst, dan zou een goede ALT-tekst kunnen zijn: ‘’online marketeers op kantoor’’. Mocht het een foto zijn waarop te zien is dat linkbuilding wordt uitgevoerd, dan zou ‘’online marketeer voert linkbuilding uit’’ een mogelijkheid zijn. Een handige manier om de beste ALT-tekst te vinden, is door jezelf de volgende zin voor te leggen: ‘’dit is een foto van (een)…’’.

Tip 3: JPEG als bestandstype

JPEG, GIF en PNG zijn de meest voorkomende bestandstypes. Wat veel mensen niet weten, is dat de compressiemethode per bestandstype erg kan variëren, waardoor een afbeelding juist sneller of langzamer laadt vanwege de bestandsgrootte. Laat de laadtijd nou net een rankingfactor zijn, dus je moet dus een goede balans vinden tussen een kwalitatieve afbeelding en een snelle laadtijd. In dat geval is JPEG de winnaar. Er gaat nauwelijks kwaliteit verloren, het heeft de kleinste bestandsgrootte en zorgt dus voor een snelle laadtijd van de pagina. Win-win!

Tip 4: Lazy loading

Als alle bovenstaande tips zijn toegepast en de afbeelding op de pagina geplaatst is, kun je lazy loading nog overwegen. Dit betekent dat de browser pas de afbeelding laadt als het echt zichtbaar moet zijn op de pagina. Dit is dus pas als je erlangs scrolt. Hierdoor wordt de volledige laadtijd van de pagina korter. Hier zit echter wel een nadeel aan: Google herkent in sommige gevallen lazy loaded content niet, bijvoorbeeld op mobiele versies van websites. Lazy loading is in principe dan ook alleen aan te raden op lange pagina’s met veel afbeeldingen, anders is de kans groot dat dit averechts gaat werken.

Deze blog delen:

Andere blogs

meta description
Blog

Hoe schrijf je de perfecte meta description?

De meta description is de omschrijving van de inhoud van een webpagina. Het wordt dan ook wel de page description genoemd. Elke pagina op een website hoort zijn eigen (unieke) omschrijving te hebben. Je ziet dit dan ook bij de zoekresultaten in een zoekmachine: het wordt hier onder de titel van de pagina weergeven.

Read More »
seo vriendelijke url
Blog

Hoe maak je een URL SEO vriendelijk?

In de Google SEO starter guide staat dat het belangrijk is om eenvoudige en friendly URLs te gebruiken, maar hoe doe je dat? Om te beginnen goed nieuws: het maken van URLs voor SEO is niet heel ingewikkeld. Echter wil je natuurlijk niet zomaar wat doen en daarom is het handig om te kijken hoe je eenvoudig een goede URL kan maken. Om dit te doen is het handig om eerst te begrijpen uit welke onderdelen een URL is opgebouwd.

Read More »
core web vitals
Blog

Core Web Vitals: drie metrics om de gebruikerservaring van jouw website te meten

De focus van Google ligt steeds meer bij de gebruikerservaring van een website. Google vindt het dan ook belangrijk dat een website eenvoudig te gebruiken is voor een bezoeker. Om dit te optimaliseren stelt Google zijn algoritme continu bij om ervoor te zorgen dat de zoekresultaten goed aansluiten bij de zoekintentie van de zoeker. Hierin worden de Google Core Web Vitals steeds belangrijker. In dit artikel vertellen we hier meer over.

Read More »
anchor teksten
Blog

Anchor teksten en SEO

Anchor teksten vormen een belangrijk onderdeel van een webpagina en dus in hoeverre een webpagina goed geoptimaliseerd is. Anchor teksten spelen dus een grote rol binnen linkbuilding. Dit ReputatieBlog vertelt je alles over de betekenis en het gebruik van anchor teksten.

Read More »
image seo
Blog

Image SEO tips en tricks

Image SEO, oftewel SEO gefocust op afbeeldingen, verwijst naar alle taken en mogelijkheden om afbeeldingen te optimaliseren, zodat ze helpen de positie van een pagina te verbeteren in de SERP. Afbeeldingen spelen daarnaast ook een andere belangrijke SEO-rol omdat ze de gebruikerservaring van een website verbeteren en het organisch verkeer kunnen verhogen. Dit moet natuurlijk wel op de juiste manier gedaan worden, zodat het ook echt effect heeft. De volgende vier eenvoudige tips kunnen daarbij helpen!

Read More »

Op zoek naar een SEO specialist?

De Reputatiefabriek helpt bedrijven met het groeien in organische bezoekersaantallen. Onze experts staan voor je klaar.

Learn how we helped 100 top brands gain success