anchor teksten

Anchor teksten en SEO

De invloed van anchor teksten op jouw rankings

Anchor teksten vormen een belangrijk onderdeel van een webpagina en dus in hoeverre een webpagina goed geoptimaliseerd is. Anchor teksten spelen dus een grote rol binnen linkbuilding. Dit ReputatieBlog vertelt je alles over de betekenis en het gebruik van anchor teksten.

Wat is een anchor tekst?

Een anchor tekst is een stukje tekst, bestaande uit één of meerdere woorden, waaraan een hyperlink gekoppeld is. Het is dus altijd een klikbaar stukje tekst omdat het een verwijzing is naar een andere webpagina. Het bekendste voorbeeld hiervan is de ‘klik hier’ in een blog. Wanneer je op die anchor klikt, word je naar een andere webpagina geleid. ‘Klik hier’ is in dit voorbeeld de anchor tekst. In de meeste gevallen worden de anchorteksten onderstreept en vaak hebben ze ook een andere kleur dan de rest van de tekst.

Bijvoorbeeld: ‘Linkbuilding is een belangrijk onderdeel van SEO’. Hier is ‘Linkbuilding’ de anchortekst.

Zijn anchor teksten belangrijk voor SEO?

Google beoordeelt een website op meer dan 200 factoren. De anchor tekst is één van deze factoren en heeft een grote invloed op de uiteindelijk positie van een website in de zoekresultaten. De anchor teksten vormen eigenlijk het backlinkprofiel van je website. Het is belangrijk om een natuurlijk backlinkprofiel te bereiken. Dit doe je door het gebruik van relevante en afwisselende anchors, wat zeker zal worden opgepikt door Google. Uiteraard is het belangrijk om je SEO content tot in de puntjes uit te werken, zodat het kwalitatief is en aan de voorwaarden van Google voldoet.

Het toevoegen van een anchor tekst in HTML

Anchor teksten kunnen op verschillende manieren worden toegevoegd aan een webpagina. Om een anchor tekst in HTML toe te voegen gebruik je de volgende code:

<a href =’’https://www.reputatiefabriek.nl/’’>Dit is een anchor tekst</a>

In dit voorbeeld is de URL van de anchor de hoofdpagina van de website van Reputatiefabriek. Mensen klikken op het stukje ‘Dit is een anchor tekst’ om op deze pagina te komen. Deze methode is iets minder gebruiksvriendelijk, dus in veel content management systemen is het niet meer nodig om deze code te gebruiken, maar is er een makkelijkere optie beschikbaar.

Zo is het bijvoorbeeld in WordPress erg eenvoudig om een anchor tekst toe te voegen. Dit kan namelijk in deze vier stappen:

  1. Selecteer de tekst waarin je een linkje wilt plaatsen;
  2. Klik op het link-icoontje in het menu;
  1. Plak de gewenste URL;
  1. Klik op het blauwe pijltje en update het artikel of de webpagina.

Verschillende soorten anchor teksten

Tijdens het linkbuilden is het belangrijk om goed gebruik te maken van de verschillende soorten anchor teksten. Dit is namelijk noodzakelijk om een goed en gevarieerd backlinkprofiel op te bouwen. Voor linkbuilding gebruik je één van deze vier varianten:

  • Bij een naked link is de anchor tekst die wordt gebruikt exact hetzelfde als wat er in de URL-balk van de browser staat. Bijvoorbeeld: https://www.reputatiefabriek.nl/.
  • Bij een branded link is de anchor tekst gebaseerd op de naam van het domein. Het is dan ook een kortere versie van de naked link. Bijvoorbeeld: Reputatiefabriek, reputatiefabriek.nl of www.reputatiefabriek.nl.
  • Bij een commerciële link is de anchor tekst gericht op een focus keyword. Dit is vaak een woord waar mensen naar zoeken in de zoekmachine. Bijvoorbeeld: Linkbuilding uitbesteden.
  • Er kan ook een combinatie worden gemaakt van branded en commerciële links. Dit wordt ook wel een semi-branded link genoemd. Bijvoorbeeld: Linkbuilding van de Reputatiefabriek.

Naast deze vier soorten anchor teksten zijn er ook nog generieke anchor teksten zoals ‘Klik hier’, en ‘Meer informatie’.

Deze blog delen:

Andere blogs

meta description
Blog

Hoe schrijf je de perfecte meta description?

De meta description is de omschrijving van de inhoud van een webpagina. Het wordt dan ook wel de page description genoemd. Elke pagina op een website hoort zijn eigen (unieke) omschrijving te hebben. Je ziet dit dan ook bij de zoekresultaten in een zoekmachine: het wordt hier onder de titel van de pagina weergeven.

Read More »
seo vriendelijke url
Blog

Hoe maak je een URL SEO vriendelijk?

In de Google SEO starter guide staat dat het belangrijk is om eenvoudige en friendly URLs te gebruiken, maar hoe doe je dat? Om te beginnen goed nieuws: het maken van URLs voor SEO is niet heel ingewikkeld. Echter wil je natuurlijk niet zomaar wat doen en daarom is het handig om te kijken hoe je eenvoudig een goede URL kan maken. Om dit te doen is het handig om eerst te begrijpen uit welke onderdelen een URL is opgebouwd.

Read More »
core web vitals
Blog

Core Web Vitals: drie metrics om de gebruikerservaring van jouw website te meten

De focus van Google ligt steeds meer bij de gebruikerservaring van een website. Google vindt het dan ook belangrijk dat een website eenvoudig te gebruiken is voor een bezoeker. Om dit te optimaliseren stelt Google zijn algoritme continu bij om ervoor te zorgen dat de zoekresultaten goed aansluiten bij de zoekintentie van de zoeker. Hierin worden de Google Core Web Vitals steeds belangrijker. In dit artikel vertellen we hier meer over.

Read More »
anchor teksten
Blog

Anchor teksten en SEO

Anchor teksten vormen een belangrijk onderdeel van een webpagina en dus in hoeverre een webpagina goed geoptimaliseerd is. Anchor teksten spelen dus een grote rol binnen linkbuilding. Dit ReputatieBlog vertelt je alles over de betekenis en het gebruik van anchor teksten.

Read More »
image seo
Blog

Image SEO tips en tricks

Image SEO, oftewel SEO gefocust op afbeeldingen, verwijst naar alle taken en mogelijkheden om afbeeldingen te optimaliseren, zodat ze helpen de positie van een pagina te verbeteren in de SERP. Afbeeldingen spelen daarnaast ook een andere belangrijke SEO-rol omdat ze de gebruikerservaring van een website verbeteren en het organisch verkeer kunnen verhogen. Dit moet natuurlijk wel op de juiste manier gedaan worden, zodat het ook echt effect heeft. De volgende vier eenvoudige tips kunnen daarbij helpen!

Read More »

Op zoek naar een SEO specialist?

De Reputatiefabriek helpt bedrijven met het groeien in organische bezoekersaantallen. Onze experts staan voor je klaar.

Learn how we helped 100 top brands gain success