meta description

Hoe schrijf je de perfecte meta description?

Meer clicks naar je website genereren door een goede meta desciption

De meta description is de omschrijving van de inhoud van een webpagina. Het wordt dan ook wel de page description genoemd. Elke pagina op een website hoort zijn eigen (unieke) omschrijving te hebben. Je ziet dit dan ook bij de zoekresultaten in een zoekmachine: het wordt hier onder de titel van de pagina weergeven.
De tekst onder de titel is de meta description.

De meta descriptie is geen directe ranking factor meer. Echter heeft het wel een indirect effect, aangezien een goede meta description ervoor kan zorgen dat meer mensen naar jouw website klikken, wat voor een stijging in de Google rankings kan zorgen.

Hiernaast wordt de descriptie in lang niet alle zoekresultaten laten zien, namelijk maar in 37% van alle gevallen.

Waarom is een meta discription nog belangrijk?

Zoals hierboven al vernoemd is de meta description geen direct ranking factor. Echter is het wel een goede manier om meer clicks naar je website te genereren.

Voorbeeld:

Stel je pagina krijgt 50.000 impressies per maand. Dan laat Google gemiddeld 18.500 keer een meta description zien. Door de geoptimaliseerde tekst wordt je CTR bijvoorbeeld verhoogd van 4 naar 4.5%, wat uiteindelijk gaat om bijna 100 extra clicks elke maand.

Het effect is dus minimaal, maar het optimaliseren van de tekst kost gelukkig ook niet veel tijd.

Weet je niet of je het een pagina moet optimaliseren? Dan raad ik het je aan om alleen te doen als je één van de volgende vragen met ‘ja’ beantwoord:

  • Is de pagina bedoeld om organisch verkeer binnen te krijgen?
  • Wordt de pagina gedeeld op social media?

De eerste vraag is natuurlijk duidelijk, maar de tweede vraag heeft misschien verduidelijking nodig. Wanneer je een pagina deelt op social media, wordt de meta description vaak gepakt en gebruikt.

 

Bij scoial media posts is soms de meta description zichtbaar.

Hoe schrijf je een meta description?

Nu we weten dat een het belangrijk kan zijn voor sommige pagina’s op de website, wordt het tijd om te kijken naar hoe je een goede tekst voor in de meta description kan schrijven. Het schrijven van een goede meta description is eigenlijk erg makkelijk, mits je de volgende 5 stappen goed volgt.

Stap 1 – Breidt je title tag uit

Wanneer je de tekst schrijft moet je altijd in je achterhoofd houden dat het een aanvulling moet zijn op de titel. Een titel hoort op zich zelf al een samenvatting te geven van de pagina en met een meta description kan je deze samenvatting uitbreiden. Het is dus belangrijk om de tekst aantrekkelijk te maken zodat de lezer gemotiveerd wordt om op je link te klikken.

Stap 2 – De zoekintentie

Het is belangrijk om de zoekintentie mee te nemen wanneer je een meta description aan het schrijven bent. ‘Waarom zoekt iemand op dat keyword?’ Willen ze informatie, iets kopen, zoeken ze naar een website of willen ze een snel antwoord? Het is belangrijk dat je de meta description hierop aanpast aangezien Google de meest relevante informatie wil leveren aan de bezoekers. Door te zoeken op het keyword waarop je wilt ranken kan je zien welke meta descriptions het goed doen. Hier kan je vervolgens inspiratie uit ophalen voor jouw eigen tekst.

Stap 3 – Active voice

Een activerende tekst is een stuk aantrekkelijker om op te klikken. Het is dus een aanrader om active voice te gebruiken wanneer dit mogelijk is. Het is niet altijd verstandig om een active voice te gebruiken. Bijvoorbeeld bij meta descriptions die een definitie geven.

 

Een goed voorbeeld van een actieve schrijfstijl die een stuk aantrekkelijker is.

Stap 4 – Wees beknopt

In een meta description is weinig ruimte (160 tekens op desktop en 120 tekens op mobiel) en er is dus geen ruimte voor een verhaal. Elk woord die je gebruikt is belangrijk en wees hierin dus direct maar motiverend. Om je lengte goed te houden kan je Yoast gebruiken op WordPress. Hoeveel tekens je gebruikt, moet je afstemmen op je doelgroep. Zijn de potentiële bezoekers voornamelijk desktop gebruikers of mobiele gebruikers?

Stap 5 – Implementatie

Wanneer je een goede tekst hebt geschreven moet je deze implementeren op de pagina. Dit kan je vaak doen in de back end van de webpagina in het CMS. In WordPress kan je dit bijvoorbeeld met plug-ins zoals Yoast en RankMath doen. Als je geen CMS gebruikt,  kan je gewoon de meta description tag in het <head> gedeelte van de HTML-code plakken.

Welke pagina’s hebben meta description optimalisatie nodig?

De kans is groot dat je op je website verschillende pagina’s hebt met een slechte of geen meta description. Het is echter niet nodig om de hele website te controlleren en bij elke pagina een meta description toe te voegen. Wel is het handig om dit te doen bij pagina’s die het meeste gevonden worden in de zoekmachines.

Weet je niet welke pagina’s dit voor jouw website zijn? Dan kan Ahrefs je hierbij helpen. Bij de Ahrefs Site Audit kan je dit vinden. Dit doe je door te klikken op ‘Run a Crawl’ en vervolgens naar de ‘Page Explorer’ te gaan. Hier moet je de volgende filter invullen:

Vervolgens moet je onder ‘manage columns’ het volgende invullen:

Controleer bij de pagina’s met de meeste organische bezoekers of de meta description voldoet aan de eerdere stappen. Wanneer dit niet het geval is, dan is het handig om de meta descriptions aan te passen.

Deze blog delen:

Andere blogs

meta description
Blog

Hoe schrijf je de perfecte meta description?

De meta description is de omschrijving van de inhoud van een webpagina. Het wordt dan ook wel de page description genoemd. Elke pagina op een website hoort zijn eigen (unieke) omschrijving te hebben. Je ziet dit dan ook bij de zoekresultaten in een zoekmachine: het wordt hier onder de titel van de pagina weergeven.

Read More »
seo vriendelijke url
Blog

Hoe maak je een URL SEO vriendelijk?

In de Google SEO starter guide staat dat het belangrijk is om eenvoudige en friendly URLs te gebruiken, maar hoe doe je dat? Om te beginnen goed nieuws: het maken van URLs voor SEO is niet heel ingewikkeld. Echter wil je natuurlijk niet zomaar wat doen en daarom is het handig om te kijken hoe je eenvoudig een goede URL kan maken. Om dit te doen is het handig om eerst te begrijpen uit welke onderdelen een URL is opgebouwd.

Read More »
core web vitals
Blog

Core Web Vitals: drie metrics om de gebruikerservaring van jouw website te meten

De focus van Google ligt steeds meer bij de gebruikerservaring van een website. Google vindt het dan ook belangrijk dat een website eenvoudig te gebruiken is voor een bezoeker. Om dit te optimaliseren stelt Google zijn algoritme continu bij om ervoor te zorgen dat de zoekresultaten goed aansluiten bij de zoekintentie van de zoeker. Hierin worden de Google Core Web Vitals steeds belangrijker. In dit artikel vertellen we hier meer over.

Read More »
anchor teksten
Blog

Anchor teksten en SEO

Anchor teksten vormen een belangrijk onderdeel van een webpagina en dus in hoeverre een webpagina goed geoptimaliseerd is. Anchor teksten spelen dus een grote rol binnen linkbuilding. Dit ReputatieBlog vertelt je alles over de betekenis en het gebruik van anchor teksten.

Read More »
image seo
Blog

Image SEO tips en tricks

Image SEO, oftewel SEO gefocust op afbeeldingen, verwijst naar alle taken en mogelijkheden om afbeeldingen te optimaliseren, zodat ze helpen de positie van een pagina te verbeteren in de SERP. Afbeeldingen spelen daarnaast ook een andere belangrijke SEO-rol omdat ze de gebruikerservaring van een website verbeteren en het organisch verkeer kunnen verhogen. Dit moet natuurlijk wel op de juiste manier gedaan worden, zodat het ook echt effect heeft. De volgende vier eenvoudige tips kunnen daarbij helpen!

Read More »

Op zoek naar een SEO specialist?

De Reputatiefabriek helpt bedrijven met het groeien in organische bezoekersaantallen. Onze experts staan voor je klaar.

Learn how we helped 100 top brands gain success