backlinks

Nofollow, sponsored en UGC backlinks; de complete uitleg

Wat betekenen de verschillende soorten backlinks?

Sinds september 2019 is er meer variatie rondom de “nofollow” tag. Er is een onderverdeling gemaakt tussen nofollow, sponsored en UGC backlinks. Dit zorgt soms voor verwarring, dus zetten we in deze blog alles eens goed op een rijtje. We beginnen bij de basis:

Wat zijn nofollow links?

Nofollow links zijn hyperlinks waar de rel=”nofollow” HTML tag aan toegevoegd is. Deze nofollow tag vertelt zoekmachines dat ze de link kunnen negeren. Bij nofollow links wordt er geen PageRank doorgeven, dus in het algemeen wordt aangenomen dat ze geen invloed hebben op zoekmachine rankings.

Wat is het verschil tussen nofollow links en dofollow links?

Technisch gezien is het enige verschil tussen nofollow and dofollow links het feit dat een nofollow link de “nofollow” tag bevat. Een dofollow link bevat deze tag niet, wat betekent dat er een PageRank wordt doorgegeven aan de zoekmachines.

Dit is een de HTML van een gewone backlink, ook wel een dofollow backlink genoemd:

<a href=”http://www.voorbeeld.nl/”>Linktekst</a>

En dit is de HTML van een nofollow backlink:

<a href=”http://www.voorbeeld.nl/” rel=”nofollow“>Linktekst</a>

Een website bezoeker merkt geen verschil tussen dofollow and nofollow backlinks. In beide gevallen ziet hij dit aan de voorkant: Linktekst

Echter, voor SEO is er wel een verschil tussen dofollow and nofollow links. Zoals genoemd, wordt de PageRank bij nofollow links niet doorgegeven. Ook wordt de pagina waar de link naartoe verwijst niet geïndexeerd. De crawler van de zoekmachine gaat ook niet naar de pagina waar de link naar verwijst, mits deze pagina niet via een andere route is te vinden.

Waarom heeft Google de nofollow tag bedacht?

In 2005 is de nofollow door Google geïntroduceerd in dit artikel. Het doel van deze introductie is het tegengaan van de zogenoemde ‘comment spam’. Hieronder wordt het plaatsen van blog comments met een link naar jouw website verstaan. Het doel van deze comments is het verhogen van je eigen zoekmachine rankings. Door de introductie van de nofollow tag wilde Google dit fenomeen tegengaan en niet meer belonen. De huidige kwaliteitsrichtlijnen van Google om reactie spam te voorkomen vind je hier.

Zoals gezegd geven nofollow backlinks in principe geen PageRank door. Dat brengt ons op de volgende vraag:

Hebben nofollow backlinks waarde voor SEO?

Om deze vraag te beantwoorden pakken we de kwaliteitsrichtlijnen van Google er nog eens bij. Dit is wat er in de kwaliteitsrichtlijnen van Google staat:

In general, we don’t follow them. This means that Google does not transfer PageRank or anchor text across these links.’

In general…

Deze eerste twee woorden hebben veel discussie op gang gebracht. Ze hebben ervoor gezorgd dat de SEO wereld verdeeld is in een kamp dat van mening is dat nofollow links geen waarde hebben, en een kamp dat vermoed dat nofollow links af en toe wel PageRank doorgeven.

Er is de laatste jaren veel onderzoek gedaan naar de effecten van nofollow links. Uit een uitgebreid onderzoek van Ahrefs blijkt dat er wel een relatie tussen nofollow links and de PageRank bestaat. Hoewel het onderzoek geen causatie kan aanwijzen, blijkt er zeker een correlatie te zijn tussen nofollow links op sterke pagina’s en de rankings in Google. Het onderzoek van Adam White, gepubliceerd op het SemRush blog, laat ook een effect van nofollow links zien. Door alleen nofollow links te kopen, schoten de rankings van Adam White in 1 dag omhoog van positie 19 naar positie 1 op backlink software. Dan is er ook nog een onderzoek van de SEO specialist van SurveyMonkey. Dit onderzoek liet zien dat deze SEO specialist het voor elkaar kreeg om een pagina geïndexeerd te krijgen door er alleen nofollow links naartoe te plaatsen.

Los van deze onderzoeken hebben nofollow links ook de volgende, bewezen, voordelen:

  • Nofollow links horen in een natuurlijk backlinkprofiel;
  • Nofollow links zorgen voor directe bezoekers van je website, en deze bezoekers plaatsen wellicht weer dofollow links;
  • Nofollow links voorkomen penalties als je betaalde links nofollow maakt.

Wat is er sinds september 2019 veranderd aan nofollow backlinks en waarom?

In de Google update van september 2019 zijn er dus een aantal nieuwe tags bijgekomen; de rel=”sponsored” en de rel=”ugc”. De rel=”sponsored” tag geeft aan dat deze links onderdeel zijn van een advertentiecampagne of sponsordeal. De rel=”ugc” tag staat voor user generated content, en kan worden gebruiken bij bijvoorbeeld blog comments en forum posts. Het is mogelijk om meer dan een soort tag aan een link toe te voegen. Een voorbeeld hiervan is de tag rel=”ugc sponsored”, die gebruikt kan worden voor gesponsorde blog comments. Alle soorten links – sponsored, UGC en nofollow – worden door Google behandeld als hints die laten zien hoeveel waarde aan links toegekend kan worden. Hiernaast laat de linktekst bijvoorbeeld zien waar de content over gaat, wat Google gebruikt om de zoekresultaten te verbeteren. Ook kan Google door de verschillende typen links onnatuurlijke backlink profielen beter herkennen.

Wanneer gebruik je rel=”sponsored”?

Volgens de Google Kwaliteitsrichtlijnen is het de bedoeling dat alle ‘link spam’ een rel=”nofollow” of rel=”sponsored” tag krijgen. Op deze manier wordt er geen of weinig waarde toegekend aan betaalde links. Onder link spam verstaat Google onder andere het kopen en verkopen van links met het doel om de rankings te boosten, linkruils en artikelen met betaalde links. Zoals blijkt uit de video van Matt Cutts uit 2013, is het altijd al Google’s policy geweest om te voorkomen dat gebruikers niet doorhebben dat er voor een bepaalde link betaald is. De sponsored tag is een extra manier om dit te stimuleren en controleren.

Wanneer gebruik je rel=”ugc”?

De rel=”ugc” tag is gefocust op het voorkomen van reactiespam. Reactiespam vindt plaats wanneer spammers gebruik maken van de comment sectie op een website en daar spammerige content achterlaten. De website kan actie ondernemen om spam te verminderen, door bijvoorbeeld duidelijk te maken dat spam niet toegestaan is, of door onderzoek te doen naar typisch spam gedrag. Echter, het is verstandig om ook de rel=”ugc” tag aan comment secties toe te voegen, waarmee voorkomen wordt dat er waarde toegekend wordt aan de reactiespam.

Wanneer gebruik je rel=”nofollow”?

Rel=”nofollow” kan worden gebruikt in alle overige gevallen waarin je een link nofollow wilt maken. Als je niet wilt dat Google de link volledig meeneemt in de PageRank, maak je hem nofollow. Vroeger kon je door het dofollow maken van enkele interne pagina’s die je wilde laten ranken en het nofollow maken van de rest, die specifieke dofollow pagina’s alle linkjuice geven. Dit wordt ook wel PageRank sculpting genoemd. Echter, dit werkt sinds 2009 niet meer, zoals Matt Cutts op zijn blog meldde. Sindsdien hebben interne nofollow links geen PageRank meer, en krijgen dofollow links geen extra kracht meer hierdoor. Wel kun je door interne links nofollow te maken voorkomen dat onbelangrijke pagina’s op je website gecrawld worden. Zo bewaar je crawl budget voor belangrijkere pagina’s.

Wat moeten website eigenaren en SEO specialisten doen met de verschillende nofollow tags?

In de aankondiging van de nieuwe tags geeft Google aan dat je bestaande nofollow tags niet hoeft aan te passen. Sterker nog, je mag zelfs de nofollow tag op betaalde links blijven gebruiken. Dit is handig wanneer je een geautomatiseerd systeem hebt dat momenteel automatisch je verkochte links nofollow maakt. Zolang je maar nofollow of sponsored op de je verkochte links zet, is Google tevreden. Een reden om de sponsored of UCG tag te gebruiken is dat Google daarmee de links beter kan analyseren, wat de zoekresultaten uiteindelijk verbeterd. Ook kun je met de verschillende tags onderscheid maken tussen nofollow links in de comment sectie en nofollow links in advertorials.

Wat gebeurt er als je een verkeerde tag op een link zet?

In het geval dat je een link de onjuiste rel=”sponsored” tag geeft, is er niks aan de hand. Google kan de link niet mee tellen, maar dit was ook het geval als je de link de UGC of nofollow tag had gegeven. Andersom is het wel belangrijk om gesponsorde links de sponsored of nofollow tag te geven. Het is niet de bedoeling dat een gesponsorde link niet is aangemerkt als rel=”sponsored” of rel=”nofollow”.

Hoe check je link attributes zoals nofollow, sponsored en ugc?

Je kunt eenvoudig de tag van een link checken. Als je dit handmatig wilt doen volg je deze stappen:

  1. Klik met de rechtermuisknop op de link
  2. Klik “Inspect”
  3. Kijk naar de HTML code

Ook kun je een tool, bijvoorbeeld deze, gebruiken om de link attributes te inspecteren.

Hoe kan ik foute backlinks vinden en aanpassen?

Als er toch een foutje is geslopen in de tags van je backlinks, kun je die gemakkelijk vinden en aanpassen. Om foute backlinks die naar je website toe linken te vinden, gebruik je de Ahrefs Site Explorer. In het backlinks report van de Ahrefs Site Explorer kun je zoeken naar het woord “sponsored”. Als je ontdekt hebt op welke website sponsored links van jou staan, kun je deze websites benaderen en vragen of ze de links nofollow willen maken. Als je foute backlinks op je eigen website wilt vinden, kun je in Google de zoekterm site:jouwwebsite.nl “sponsored post” gebruiken. Deze zoekterm laat de gesponsorde berichten op jouw website zien, waardoor je de gesponsorde link kunt vinden. Ook kun je de tool Screaming Frog gebruiken om foute backlinks op je eigen website te vinden. Mocht je de nofollow interne links van je website willen vinden, gebruik dan weer de Site Explorer van Ahrefs. Voer je website in, klik op “Best by Links”, klik op “Internal” en sorteer op de “nofollow” kolom. Op deze manier krijg je een overzicht van de nofollow interne links van je website. Mocht je Ahrefs niet willen gebruiken, dan kun je ook hiervoor weer de tool Screaming Frog gebruiken.

Waar kan ik meer goede informatie vinden over nofollow backlinks?

Nog niet uitgelezen over nofollow backlinks? Dan zijn dit goede bronnen om je verder in te verdiepen:

Deze blog delen:

Andere blogs

meta description
Blog

Hoe schrijf je de perfecte meta description?

De meta description is de omschrijving van de inhoud van een webpagina. Het wordt dan ook wel de page description genoemd. Elke pagina op een website hoort zijn eigen (unieke) omschrijving te hebben. Je ziet dit dan ook bij de zoekresultaten in een zoekmachine: het wordt hier onder de titel van de pagina weergeven.

Read More »
seo vriendelijke url
Blog

Hoe maak je een URL SEO vriendelijk?

In de Google SEO starter guide staat dat het belangrijk is om eenvoudige en friendly URLs te gebruiken, maar hoe doe je dat? Om te beginnen goed nieuws: het maken van URLs voor SEO is niet heel ingewikkeld. Echter wil je natuurlijk niet zomaar wat doen en daarom is het handig om te kijken hoe je eenvoudig een goede URL kan maken. Om dit te doen is het handig om eerst te begrijpen uit welke onderdelen een URL is opgebouwd.

Read More »
core web vitals
Blog

Core Web Vitals: drie metrics om de gebruikerservaring van jouw website te meten

De focus van Google ligt steeds meer bij de gebruikerservaring van een website. Google vindt het dan ook belangrijk dat een website eenvoudig te gebruiken is voor een bezoeker. Om dit te optimaliseren stelt Google zijn algoritme continu bij om ervoor te zorgen dat de zoekresultaten goed aansluiten bij de zoekintentie van de zoeker. Hierin worden de Google Core Web Vitals steeds belangrijker. In dit artikel vertellen we hier meer over.

Read More »
anchor teksten
Blog

Anchor teksten en SEO

Anchor teksten vormen een belangrijk onderdeel van een webpagina en dus in hoeverre een webpagina goed geoptimaliseerd is. Anchor teksten spelen dus een grote rol binnen linkbuilding. Dit ReputatieBlog vertelt je alles over de betekenis en het gebruik van anchor teksten.

Read More »
image seo
Blog

Image SEO tips en tricks

Image SEO, oftewel SEO gefocust op afbeeldingen, verwijst naar alle taken en mogelijkheden om afbeeldingen te optimaliseren, zodat ze helpen de positie van een pagina te verbeteren in de SERP. Afbeeldingen spelen daarnaast ook een andere belangrijke SEO-rol omdat ze de gebruikerservaring van een website verbeteren en het organisch verkeer kunnen verhogen. Dit moet natuurlijk wel op de juiste manier gedaan worden, zodat het ook echt effect heeft. De volgende vier eenvoudige tips kunnen daarbij helpen!

Read More »

Op zoek naar een SEO specialist?

De Reputatiefabriek helpt bedrijven met het groeien in organische bezoekersaantallen. Onze experts staan voor je klaar.

Learn how we helped 100 top brands gain success