seo factoren

Belangrijke SEO factoren #2

De belangrijkste SEO factoren om goed te ranken

Het gebruik van de juiste keywords, het creëren van waardevolle content en het toepassen van de juiste titels zorgen er onder andere voor dat jouw website goed gevonden kan worden en leesbaar is. Concrete uitleg over de stappen die je kunt volgen, lees je in ons vorige blog. Er zijn echter nog meer zaken waar rekening mee moet worden gehouden om jouw website een goede start te geven. Denk hierbij aan de gebruikerservaring, technische aspecten en uiteraard backlinks.

Stap 1: Zorg voor een goede gebruikerservaring

Gebruikerservaring, ofwel user experience (UX), is één van de rankingfactoren van Google en omvat verschillende aspecten. Eén van de bekendste daarvan is misschien wel de mobile-first index die in september 2020 werd uitgerold, waardoor mobielvriendelijkheid een prioriteit werd.

Mobielvriendelijke website

Hoe goed je website werkt op een telefoon is belangrijker dan hoe goed hij presteert op een desktop. De meeste zoekopdrachten worden gedaan op een mobiele telefoon, waardoor Google de mobiele versie van de website gebruikt tijdens het indexeren. Het is dus erg belangrijk om een mobielvriendelijke website te creëren. Om dit te bereiken, is het verstandig om aan de volgende punten te denken:

  • Gebruik een content management systeem (CMS) waarbij je gemakkelijk zowel aan de desktop als mobiele versie kunt werken. De meest gebruikte en populaire CMS’en bieden deze optie;
  • Variëren mag en is soms ook zelf onvermijdelijk, maar houd de belangrijkste content in ieder geval hetzelfde bij de verschillende apparaten. Zorg dat de content altijd goed zichtbaar en makkelijk leesbaar is;
  • Via Google Search Console kun je naast andere (technische) aspecten de mobielvriendelijkheid checken. Zie je niks in het rood staan? Dan ben je op de goede weg!

Aantrekkelijke content

Een stuk tekst zonder plaatjes of afwisseling in lettertype- en grootte is erg saai. Grote kans dat je na het lezen van een stukje snel afhaakt. Gebruik daarom H1- en H2-kopjes om een goede structuur aan te brengen in de tekst – zo zie je namelijk gelijk waar de tekst in hoofdlijnen over gaat én krijg je een beter inzicht in welke gedeelten relevant voor jou zouden kunnen zijn. Ook is het essentieel om afbeeldingen, video’s en andere visuals in de tekst te verwerken. Iets lastigs uitleggen door middel van een graphic? Zeker doen! Vergeet overigens niet om te schrijven zoals je doelgroep. Moeilijke woorden gebruiken? Zeker niet doen!

Pop-ups en HTTPS

Wil je je bezoekers weer zo snel mogelijk de deur uit hebben? Maak dan gebruik van (overmatig veel) pop-ups. Bijvoorbeeld pop-ups die gebruikers aanmoedigen om zich in te schrijven voor een nieuwsbrief of om updates te ontvangen. Pop-ups worden doorgaans als irritant beschouwd en zorgen ervoor dat bezoekers binnen no-time een website zullen wegklikken.

Bovendien is HTTPS een belangrijke indicator van gebruiksvriendelijkheid. Een veilige verbinding tussen de server en de bezoekers is een must. Staat er een slotje naast je domeinnaam? Dan is alles in orde.

Stap 2: Ontvang kwalitatieve backlinks

Naast content en technische aspecten, zijn backlinks van belang. Dit heb je voor een groot gedeelte niet in de hand én backlinks zijn ook niet zo maar even aangemaakt. Het is namelijk belangrijk om echt waarde toe te voegen, voordat een website naar jouw website wil linken. Waardevolle en interessante content is dus erg belangrijk! Dit is echter niet altijd haalbaar, zeker niet als je een kleinere partij bent. Daarom kun je er ook voor kiezen om de backlinks een handje te helpen en ze op de juiste wijze te creëren door middel van linkbuilding. Je zult dan al snel resultaat zien in de zoekresultaten.

Stap 3: Bouw een solide technische fundering

Je kunt je website nog zo goed op orde hebben, maar als er iets mis is met de technische SEO van de website heb je daar helaas weinig aan. Zorg er dus voor dat Google jouw pagina’s kan zien, crawlen en opslaan in zijn index. Als dit niet het geval is, zal je content niet ranken waardoor je niet hoog in de zoekresultaten komt te staan. Er bestaan verschillende tools die laten zien of er een technisch mankement is, bijvoorbeeld de Webmaster Tool van Ahrefs waarmee je een SEO audit kunt doen. Google Search Console geeft uiteraard ook duidelijke inzichten in de technische staat van je website.

Deze blog delen:

Andere blogs

meta description
Blog

Hoe schrijf je de perfecte meta description?

De meta description is de omschrijving van de inhoud van een webpagina. Het wordt dan ook wel de page description genoemd. Elke pagina op een website hoort zijn eigen (unieke) omschrijving te hebben. Je ziet dit dan ook bij de zoekresultaten in een zoekmachine: het wordt hier onder de titel van de pagina weergeven.

Read More »
seo vriendelijke url
Blog

Hoe maak je een URL SEO vriendelijk?

In de Google SEO starter guide staat dat het belangrijk is om eenvoudige en friendly URLs te gebruiken, maar hoe doe je dat? Om te beginnen goed nieuws: het maken van URLs voor SEO is niet heel ingewikkeld. Echter wil je natuurlijk niet zomaar wat doen en daarom is het handig om te kijken hoe je eenvoudig een goede URL kan maken. Om dit te doen is het handig om eerst te begrijpen uit welke onderdelen een URL is opgebouwd.

Read More »
core web vitals
Blog

Core Web Vitals: drie metrics om de gebruikerservaring van jouw website te meten

De focus van Google ligt steeds meer bij de gebruikerservaring van een website. Google vindt het dan ook belangrijk dat een website eenvoudig te gebruiken is voor een bezoeker. Om dit te optimaliseren stelt Google zijn algoritme continu bij om ervoor te zorgen dat de zoekresultaten goed aansluiten bij de zoekintentie van de zoeker. Hierin worden de Google Core Web Vitals steeds belangrijker. In dit artikel vertellen we hier meer over.

Read More »
anchor teksten
Blog

Anchor teksten en SEO

Anchor teksten vormen een belangrijk onderdeel van een webpagina en dus in hoeverre een webpagina goed geoptimaliseerd is. Anchor teksten spelen dus een grote rol binnen linkbuilding. Dit ReputatieBlog vertelt je alles over de betekenis en het gebruik van anchor teksten.

Read More »
image seo
Blog

Image SEO tips en tricks

Image SEO, oftewel SEO gefocust op afbeeldingen, verwijst naar alle taken en mogelijkheden om afbeeldingen te optimaliseren, zodat ze helpen de positie van een pagina te verbeteren in de SERP. Afbeeldingen spelen daarnaast ook een andere belangrijke SEO-rol omdat ze de gebruikerservaring van een website verbeteren en het organisch verkeer kunnen verhogen. Dit moet natuurlijk wel op de juiste manier gedaan worden, zodat het ook echt effect heeft. De volgende vier eenvoudige tips kunnen daarbij helpen!

Read More »

Op zoek naar een SEO specialist?

De Reputatiefabriek helpt bedrijven met het groeien in organische bezoekersaantallen. Onze experts staan voor je klaar.

Learn how we helped 100 top brands gain success