wat is linkbuilding

Wat is Linkbuilding en hoe krijg je backlinks?

Verhoog de autoriteit van je website door middel van linkbuilding

Zoekmachines zorgen er al jaren voor dat websites gevonden kunnen worden. Wanneer een gebruiker een bepaald zoekwoord gebruikt in een zoekmachine, wordt de beste match voor dat woord gevonden en weergeven. De zoekresultatenpagina laat vervolgens alle websites zien die dat zoekwoord bevatten of daarmee te maken hebben. Maar hoe bepaalt een zoekmachine eigenlijk welke website het meest relevant is? Dit gebeurt aan de hand van autoriteit. De autoriteit van een webpagina geeft aan hoeveel die pagina met een bepaald onderwerp te maken heeft. Het is een soort internet reputatie over een onderwerp, en reputatie bouw je op wanneer mensen over je praten, of in dit geval, wanneer websites naar jouw pagina linken. Deze links hebben de naam backlinks. Het verkrijgen van deze backlinks noemen we Linkbuilding, en dat kan op verschillende manieren.

Waardevolle content voor linkbuilding

De meest generieke strategie om links naar jouw pagina te vergaren is door het creëren van unieke, relevante content. Content dat inhoudelijk van hoge kwaliteit en relevantie is, wordt eerder gedeeld door andere internet gebruikers. Zo kan een webpagina van een autogarage met veel nuttige informatie over het onderhouden van een auto gedeeld worden met mensen die baat hebben bij deze informatie. Deze linkjes bouw je vanzelf op indien de content sterk genoeg is, maar de content moet hier wel eerst voor gevonden worden. Dit kan soms moeizaam gaan, en bied ook zeker geen zekerheid om consistent links mee te builden.

Vragen voor een link

Een andere manier om links naar jouw pagina te krijgen is door simpelweg te vragen. Je kan andere websites met een soortgelijk onderwerp vragen voor een vermelding van jouw pagina op hun pagina. Vaak willen zij dan ook een vermelding op jouw website hebben, zodat je op die manier een link ‘ruilt’. Deze methode kan goed werken indien beide websites een hoge of lage autoriteit hebben. Wanneer er een groot verschil in autoriteit is lukt zo’n ruil een stuk minder snel. De ene link is tenslotte meer waard dan de andere, en dat is dus geen eerlijke ruil. Deze methode is op het lange termijn dus ook niet efficiënt, maar gelukkig is daar al een oplossing voor gevonden.

Linkbuilding uitbesteden

De derde en wellicht meest consistente en efficiënte methode is het uitbesteden van de Linkbuilding activiteiten. Er zijn speciale ondernemingen tot leven gekomen vanwege de toenemende vraag naar backlinks. Omdat de concurrentie in zoekmachines alsmaar groter wordt speelt Linkbuilding een steeds belangrijkere rol in online marketing. Meer en meer online marketingbureaus bieden nu de optie om te Linkbuilden aan hun klanten. Het probleem voor die bureaus is vaak de hoeveelheid backlinks die ze kunnen realiseren binnen hun eigen netwerk. Linkbuilding specialisten zoals de Reputatiefabriek zijn zo ingericht dat ze een enorm netwerk aan websites in hun eigen beheer hebben, evenals sterke samenwerkingen met andere Linkbuilders. Op die manier zijn er duizenden mogelijkheden om relevante backlinks te creëren. Door het schrijven van kwalitatieve content zoals blogposts met daarin de juiste keywords en links naar jouw website, kunnen er consistent en efficiënt backlinks gebouwd worden voor jouw website. Omdat Linkbuilding specialisten het netwerk en de connecties al hebben, kunnen zij veel gemakkelijker en goedkoper backlinks creëren dan een SEO bureau of individuele website eigenaar dat zou kunnen.

Conclusie

Om gevonden te worden in zoekmachines heb je dus backlinks nodig, welke je kan vergaren door middel van Linkbuilding. Om andere websites naar jouw pagina te laten linken kan je zelf sterke content maken en hopen op goed geluk, of vragen of andere websites een link willen ruilen. De meest gangbare methode voor online marketeers en website eigenaren is het uitbesteden van Linkbuilding. Gespecialiseerde bedrijven zijn zo efficiënt in hun aanpak dat het een hoop moeite en hoofdpijn scheelt als je dit werk uit handen geeft.

Deze blog delen:

Andere blogs

meta description
Blog

Hoe schrijf je de perfecte meta description?

De meta description is de omschrijving van de inhoud van een webpagina. Het wordt dan ook wel de page description genoemd. Elke pagina op een website hoort zijn eigen (unieke) omschrijving te hebben. Je ziet dit dan ook bij de zoekresultaten in een zoekmachine: het wordt hier onder de titel van de pagina weergeven.

Read More »
seo vriendelijke url
Blog

Hoe maak je een URL SEO vriendelijk?

In de Google SEO starter guide staat dat het belangrijk is om eenvoudige en friendly URLs te gebruiken, maar hoe doe je dat? Om te beginnen goed nieuws: het maken van URLs voor SEO is niet heel ingewikkeld. Echter wil je natuurlijk niet zomaar wat doen en daarom is het handig om te kijken hoe je eenvoudig een goede URL kan maken. Om dit te doen is het handig om eerst te begrijpen uit welke onderdelen een URL is opgebouwd.

Read More »
core web vitals
Blog

Core Web Vitals: drie metrics om de gebruikerservaring van jouw website te meten

De focus van Google ligt steeds meer bij de gebruikerservaring van een website. Google vindt het dan ook belangrijk dat een website eenvoudig te gebruiken is voor een bezoeker. Om dit te optimaliseren stelt Google zijn algoritme continu bij om ervoor te zorgen dat de zoekresultaten goed aansluiten bij de zoekintentie van de zoeker. Hierin worden de Google Core Web Vitals steeds belangrijker. In dit artikel vertellen we hier meer over.

Read More »
anchor teksten
Blog

Anchor teksten en SEO

Anchor teksten vormen een belangrijk onderdeel van een webpagina en dus in hoeverre een webpagina goed geoptimaliseerd is. Anchor teksten spelen dus een grote rol binnen linkbuilding. Dit ReputatieBlog vertelt je alles over de betekenis en het gebruik van anchor teksten.

Read More »
image seo
Blog

Image SEO tips en tricks

Image SEO, oftewel SEO gefocust op afbeeldingen, verwijst naar alle taken en mogelijkheden om afbeeldingen te optimaliseren, zodat ze helpen de positie van een pagina te verbeteren in de SERP. Afbeeldingen spelen daarnaast ook een andere belangrijke SEO-rol omdat ze de gebruikerservaring van een website verbeteren en het organisch verkeer kunnen verhogen. Dit moet natuurlijk wel op de juiste manier gedaan worden, zodat het ook echt effect heeft. De volgende vier eenvoudige tips kunnen daarbij helpen!

Read More »

Op zoek naar een SEO specialist?

De Reputatiefabriek helpt bedrijven met het groeien in organische bezoekersaantallen. Onze experts staan voor je klaar.

Learn how we helped 100 top brands gain success