trust flow

Trust Flow: wat is het en hoe werkt het?

Wat is de Trust Flow van je website?

Tegenwoordig zijn er erg veel factoren die de positie van een website in de zoekresultaten van Google bepalen. De kwaliteit van het linkprofiel is een factor die veel invloed heeft op de ranking van een website. De Trust Flow is één van de belangrijkste kengetallen hiervoor. Met behulp van dit kengetal kan de kwaliteitsscore van een pagina eenvoudig beoordeeld worden. Het zijn handige cijfers om verschillende websites met elkaar te vergelijken.

Wat is de Trust Flow?

De Trust Flow is een kengetal die in het leven is geroepen door het SEO merk Majestic. De naam Trust zegt het al, deze metric gaat over de betrouwbaarheid van een website. De metric wordt gemeten op een schaal van 0 tot 100. De hoogte van de Trust Flow wordt gemeten aan de hand van de hoeveelheid betrouwbare backlinks naar een pagina. Het draait hierbij dan ook meer om de kwaliteit dan om de kwantiteit. Er wordt van uitgegaan dat hoe meer kwalitatieve links op de website binnenkomen, hoe meer kwaliteit de website zal doorgeven. Een pagina met vijf kwalitatieve backlinks scoort dus beter op Trust Flow dan een pagina met vijftig backlinks van lage kwaliteit. Majestic stelt de Trust Flow samen door het gebruik van ‘seed sites’. Dit zijn websites die door een handmatige herziening in het web zijn samengebracht en worden gebruikt als referentie voor de Trust Flow. Deze websites hebben een hoge autoriteit. Er wordt namelijk vanuit gegaan dat deze seed sites nooit zullen linken naar websites met een slechte kwaliteit, altijd kwalitatieve content zullen bevatten en over backlinks beschikken van websites met dezelfde hoge status. Websites die nauwe links met de vertrouwde seed sites hebben, krijgen een hogere Trust Flow in Majestic.

Het belang van een goede Trust Flow

Google is constant bezig om hun algoritme te optimaliseren zodat websites goed beoordeeld kunnen worden. Het doel van Google is dat gebruikers steeds terugkomen en de zoekmachine meer gaan gebruiken. Om dit te doen, moeten de beste zoekresultaten bovenaan worden weergegeven. Google legt steeds meer nadruk op de kwaliteit van een website. De Trust flow geeft dus ook een goed beeld van de populariteit en kwaliteit van een pagina. Bovendien wordt gesteld dat de autoriteitswaarde van een website voor 40% de ranking-positie in Google bepaalt, dus het is van groot belang om je Trust Flow op orde te hebben.

Hoe check je de Trust Flow van een website?

De Trust Flow van een pagina kan je eenvoudig checken op de site van Majestic. Ook hebben ze een handige Google Chrome Extensie waar je de waardes eenvoudig kunt aflezen. De belangrijkste waardes in onderstaande tabel zijn die van de URL (de specifieke webpagina) en het root domain (de hele website).

Majestic Toolbar

Bron: Majestic Toolbar – www.reputatiefabriek.nl

Trust Flow verbeteren

Om de Trust Flow te verbeteren moet je dus op zoek naar kwalitatieve backlinks. Deze verzamel je door linkbuilding op de juiste manier toe te passen. Let op de kwaliteit van de backlinks die je verzamelt en verzamel dan ook backlinks van websites met een hoge Trust Flow. Voor een extra nauwkeurige check naar de kwaliteit van de backlinks kun je ook naar de topical Trust Flow kijken. Deze Trust Flow geeft weer op welke categorieën websites de link invloed heeft. De topical Trust Flow kan dus worden gezien als Trust Flow gecategoriseerd op onderwerp. Verder is uniciteit ook een belangrijke indicator van kwaliteit, dus is het aan te raden om naar unieke websites te linken en unieke content te produceren. Hiernaast wekken links die eindigen op .gov en .edu veel vertrouwen op bij bezoekers. Het kan lastig zijn om Nederlandse websites te vinden die eindigen op deze TLD. Echter zijn er wel hoog autoritatieve websites in Nederland, zoals grote kranten, brancheorganisaties en de overheid. Het is onmogelijk om backlinks te verkrijgen bij de overheid, maar bij brancheorganisaties of media websites valt het te proberen.

Voorbeeld trust flow

Bron: https://majestic.com/reports/site-explorer?IndexDataSource=F&q=nos.nl&oq=nos.nl

De laatste factor die bijdraagt aan de Trust Flow van een website, is de interne linkstrategie. Als een website een sterke homepage heeft er er in de website backlinks zijn ingebouwd die doorverwijzen naar de homepage, zal dit ook bijdragen aan de Trust Flow score.

Deze blog delen:

Andere blogs

meta description
Blog

Hoe schrijf je de perfecte meta description?

De meta description is de omschrijving van de inhoud van een webpagina. Het wordt dan ook wel de page description genoemd. Elke pagina op een website hoort zijn eigen (unieke) omschrijving te hebben. Je ziet dit dan ook bij de zoekresultaten in een zoekmachine: het wordt hier onder de titel van de pagina weergeven.

Read More »
seo vriendelijke url
Blog

Hoe maak je een URL SEO vriendelijk?

In de Google SEO starter guide staat dat het belangrijk is om eenvoudige en friendly URLs te gebruiken, maar hoe doe je dat? Om te beginnen goed nieuws: het maken van URLs voor SEO is niet heel ingewikkeld. Echter wil je natuurlijk niet zomaar wat doen en daarom is het handig om te kijken hoe je eenvoudig een goede URL kan maken. Om dit te doen is het handig om eerst te begrijpen uit welke onderdelen een URL is opgebouwd.

Read More »
core web vitals
Blog

Core Web Vitals: drie metrics om de gebruikerservaring van jouw website te meten

De focus van Google ligt steeds meer bij de gebruikerservaring van een website. Google vindt het dan ook belangrijk dat een website eenvoudig te gebruiken is voor een bezoeker. Om dit te optimaliseren stelt Google zijn algoritme continu bij om ervoor te zorgen dat de zoekresultaten goed aansluiten bij de zoekintentie van de zoeker. Hierin worden de Google Core Web Vitals steeds belangrijker. In dit artikel vertellen we hier meer over.

Read More »
anchor teksten
Blog

Anchor teksten en SEO

Anchor teksten vormen een belangrijk onderdeel van een webpagina en dus in hoeverre een webpagina goed geoptimaliseerd is. Anchor teksten spelen dus een grote rol binnen linkbuilding. Dit ReputatieBlog vertelt je alles over de betekenis en het gebruik van anchor teksten.

Read More »
image seo
Blog

Image SEO tips en tricks

Image SEO, oftewel SEO gefocust op afbeeldingen, verwijst naar alle taken en mogelijkheden om afbeeldingen te optimaliseren, zodat ze helpen de positie van een pagina te verbeteren in de SERP. Afbeeldingen spelen daarnaast ook een andere belangrijke SEO-rol omdat ze de gebruikerservaring van een website verbeteren en het organisch verkeer kunnen verhogen. Dit moet natuurlijk wel op de juiste manier gedaan worden, zodat het ook echt effect heeft. De volgende vier eenvoudige tips kunnen daarbij helpen!

Read More »

Op zoek naar een SEO specialist?

De Reputatiefabriek helpt bedrijven met het groeien in organische bezoekersaantallen. Onze experts staan voor je klaar.

Learn how we helped 100 top brands gain success