website structuur

Hoe bouw je een goede website structuur?

Zorg voor een SEO vriendelijke structuur voor je website

De structuur van een website is een essentieel onderdeel voor zowel de gebruiker als voor de zoekmachine. De structuur van een website kun je zien als de basis of fundering van de website. Hoe beter de fundering, hoe steviger de website staat. Een goede structuur maakt navigeren voor een websitebezoeker en zoekmachine crawler gemakkelijker. Deze structuur stuurt jouw bezoekers door je website heen. Hierdoor komt de bezoeker gemakkelijk op de pagina’s die ze nodig hebben. Voor het maken van een nieuwe website is een goede website structuur dus noodzakelijk.

Waarom is een goede website structuur belangrijk?

Er zijn verschillende redenen waarom een goede website structuur belangrijk is. Deze redenen zijn onder te verdelen in twee doeleinden, namelijk SEO en website design.

SEO

Interne links

Een goede website structuur heeft een goede invloed op de SEO van een website. Door de structuur ontstaan namelijk interne linkjes die geschikt zijn voor het laten doorvloeien van de PageRank door je website heen. PageRank laat de autoriteit van een webpagina zien op basis van externe en interne links, en is een van de ranking factoren van Google. Als je relevante pagina’s aan elkaar doorlinkt heeft dit dus een positief effect op de PageRank en uiteindelijk op de rankings van je hele website.

Sitelinks

Soms laat Google de belangrijke pagina’s van een website in de zoekresultaten zien. Deze sitelinks verschijnen onder het eerste zoekresultaat. Ze bestaan uit interne links naar de website, met een korte beschrijving. Je hebt zelf geen invloed op hoe de sitelinks er uit komen te zien, want dit wordt door Google bepaald. Google baseert dit op de structuur en interne links van je website. Over het algemeen worden pagina’s die in het menu van je website staan als eerste als sitelink gepresenteerd in Google.

Sitelinks van Reputatiefabriek – Bron: Google 

Crawl efficiency

Wanneer je een kleine website hebt hoef je je niet druk te maken over je crawl efficiency en crawl budget. Voor grotere websites is dit echter wel belangrijk. Tijdens het crawlen van een website doorlopen de bots van een zoekmachine jouw website om te bepalen welke plaats de website in de zoekresultaten ontvangt. Je wilt natuurlijk dat deze bots je website goed kunnen bezoeken en de crawl efficiency van je website dus hoog is. Gerelateerd aan de crawl efficiency is het crawl budget, wat het maximale aantal pagina’s is dat de bots kunnen indexeren in een bepaalde tijd. Aan elke website wordt een crawl budget toegekend, die ervoor zorgt dat de bots de website efficiënt kunnen indexeren. Als een webpagina buiten het crawl budget valt, wordt deze niet geïndexeerd en komt hij ook niet in de zoekresultaten terug. De structuur van je website kan één van de oorzaken zijn waardoor je website het crawl budget overschrijd. Bij een slechte interne linkstructuur kan het gebeuren dat de bots een pagina niet opmerken. Zorg dus voor een goede structuur van je website, zodat de crawl bots je website snel en gemakkelijk kunnen doorlopen.

Website design

User Experience (UX)

De website structuur heeft invloed op hoe gebruikers jouw website ervaren, oftewel de User Experience (UX). Als je een website bezoekt om bijvoorbeeld voetbalschoenen te kopen, wil je zo snel en eenvoudig mogelijk op de juiste pagina komen. Je gaat naar een webshop van een sportwinkel, klikt op ‘schoenen’ en vervolgens op de categorie ‘voetbalschoenen’. Dit proces verloopt dus erg gemakkelijk. Als dit niet het geval is, dan heeft dit een slechte invloed op de UX en is de kans groot dat de potentiële klant de website verlaat en ergens anders het aankoopproces voortzet.

Wireframing

Hiernaast is een goede website structuur ook handig voor webdesign teams, vooral wanneer ze gaan werken met wireframes. Een wireframe is een simpel design van een website dat de structuur zonder visuals of content laat zien. Als de structuur van de website goed in elkaar zit, zal het wireframe direct ook overzichtelijk zijn. Dit overzichtelijke wireframe laat dan zien welke journey klanten op je website kunnen nemen.

Uitbreiden van je website

Een goede website structuur is een basis voor het verder uitbreiden van je website. Het is erg waarschijnlijk dat je in de toekomst meerdere pagina’s aan je website zult toevoegen. Daarom is het belangrijk dat je nu een goede website structuur hebt, zodat je bij nieuwe webpagina’s niet steeds de structuur meer hoeft te veranderen.

Hoe maak je een goede website structuur?

Het is inmiddels duidelijk waarom een goede website structuur belangrijk is. Nu is het tijd om uit te leggen hoe je die goede website structuur kunt maken. De moeilijkheidsgraad van het maken van een website structuur hangt af van de grootte van je website en of er al keyword research gedaan is.

Om de website structuur te maken, volg je deze vijf stappen:

Stap 1 – Maak een visuele website structuur

Het is belangrijk dat er een visuele map van de website structuur gedeeld kan worden met het team. Er zijn verschillende applicaties beschikbaar om een visuele website structuur te maken. Een voorbeeld hiervan is Xmind.

Stap 2 – Kijk naar de website structuur van de concurrentie

Het kan lastig zijn om vanuit niets een goede website structuur op te starten. Daarom is het handig om van tevoren te kijken naar concurrenten die goed ranken op de keywords waar jij gevonden op wilt worden. Zo kun je inspiratie op doen en heb je een begin voor je website structuur.

Een goede tool om de website structuur van je concurrentie in te onderzoeken is Ahrefs. In de Site Explorer van Ahrefs kun je de ‘top Subfolders’ van een website zien. Kijk naar de beste pagina’s en klik op deze URL’s om de diepere structuren van deze webpagina’s te bekijken.

Stap 3 – Maak een logisch plan op basis van bestaande pagina’s

Het is belangrijk om de website structuur plat te maken in plaats van diep. Websites met een platte structuur zorgen ervoor dat je elke pagina met een paar clicks kunt bereiken, terwijl je op websites met een diepe structuur een lange route moet afleggen voordat je op een specifieke pagina komt. Een platte structuur zorgt er dus voor dat twee pagina’s op een website met maar een paar clicks van elkaar verwijderd zijn. Op deze manier is de user experience natuurlijk een stuk beter.

Als je bezig bent met het re-designen van een website kun je controleren of de website diepte problemen heeft. Dit kan je doen door de ‘Site Audit Tool’ van Ahrefs te gebruiken. Hier kun je de website crawlen en vind je onder de ‘structure explorer’ het ‘depth report’ vinden. In het ‘depth report’ zie je hoe ver alle webpagina’s af staan van de homepage. Zo kun je zien met hoeveel kliks je een bepaalde pagina bereikt. De algemene regel is dat geen enkele webpagina verder dan 6 kliks van de homepage af moet liggen.

Stap 4 – Maak je website structuur compleet met keyword research

Keyword research maakt het mogelijk om de website structuur te verfijnen en compleet te maken. Je kunt de belangrijkste keywords van je website gebruiken voor de top-level pagina’s op de website. Dit zijn de pagina’s die vanuit je homepage volgen. De volgende stappen laten je zien hoe je keyword research gebruikt om je website structuur compleet te maken.

  1. Onderzoek welke keywords belangrijk zijn voor jouw bedrijf. Hiervoor kun je bijvoorbeeld de tool Ahrefs gebruiken.
  2. Maak een Excel sheet, waarin je de de keywords verdeeld in categorieën. Dit helpt je om de belangrijkste keywords van elke categorie te vinden.
  3. Vind de belangrijkste keywords voor de top-level pagina’s op je website. De belangrijkste keywords zijn de keywords die het beste ranken in Ahrefs of die het meest relevant voor je bedrijf zijn.
  4. Breid de top-level pagina’s uit met diepere levels, waarvoor je de andere keywords gebruikt.

Stap 5 – Zorg voor goede navigatiemogelijkheden

Wanneer je een website bezoekt, wil je gemakkelijk en snel naar de juiste pagina kunnen navigeren. Hoe groter de website, hoe ingewikkelder dit kan zijn. Daarom is het belangrijk om in je website structuur genoeg aandacht te besteden aan gebruiksvriendelijke navigatiemogelijkheden.

Een voorbeeld van een navigatiemethode is de zogenoemde breadcrumb methode. Deze methode is erg geschikt voor grotere websites. De breadcrumbs worden vaak weergegeven links bovenin het scherm, en laten de gebruikers zien welke weg ze hebben afgelegd om op de webpagina te komen.

Breadcrumb op de website van Coolblue – Bron: Qwain

Breadcrumbs zijn voor gebruikers handig om te helpen navigeren wanneer ze zich op diepere pagina’s bevinden. Ook kunnen breadcrumbs gebruikt worden als shortcut om terug te gaan naar een categorie pagina. Naast dat breadcrumbs het navigeren verbeteren, maken ze het crawlen van de website ook gemakkelijker voor zoekmachine’s. Breadcrumbs kunnen dus een positieve invloed hebben op de SEO van je website.

Deze blog delen:

Andere blogs

meta description
Blog

Hoe schrijf je de perfecte meta description?

De meta description is de omschrijving van de inhoud van een webpagina. Het wordt dan ook wel de page description genoemd. Elke pagina op een website hoort zijn eigen (unieke) omschrijving te hebben. Je ziet dit dan ook bij de zoekresultaten in een zoekmachine: het wordt hier onder de titel van de pagina weergeven.

Read More »
seo vriendelijke url
Blog

Hoe maak je een URL SEO vriendelijk?

In de Google SEO starter guide staat dat het belangrijk is om eenvoudige en friendly URLs te gebruiken, maar hoe doe je dat? Om te beginnen goed nieuws: het maken van URLs voor SEO is niet heel ingewikkeld. Echter wil je natuurlijk niet zomaar wat doen en daarom is het handig om te kijken hoe je eenvoudig een goede URL kan maken. Om dit te doen is het handig om eerst te begrijpen uit welke onderdelen een URL is opgebouwd.

Read More »
core web vitals
Blog

Core Web Vitals: drie metrics om de gebruikerservaring van jouw website te meten

De focus van Google ligt steeds meer bij de gebruikerservaring van een website. Google vindt het dan ook belangrijk dat een website eenvoudig te gebruiken is voor een bezoeker. Om dit te optimaliseren stelt Google zijn algoritme continu bij om ervoor te zorgen dat de zoekresultaten goed aansluiten bij de zoekintentie van de zoeker. Hierin worden de Google Core Web Vitals steeds belangrijker. In dit artikel vertellen we hier meer over.

Read More »
anchor teksten
Blog

Anchor teksten en SEO

Anchor teksten vormen een belangrijk onderdeel van een webpagina en dus in hoeverre een webpagina goed geoptimaliseerd is. Anchor teksten spelen dus een grote rol binnen linkbuilding. Dit ReputatieBlog vertelt je alles over de betekenis en het gebruik van anchor teksten.

Read More »
image seo
Blog

Image SEO tips en tricks

Image SEO, oftewel SEO gefocust op afbeeldingen, verwijst naar alle taken en mogelijkheden om afbeeldingen te optimaliseren, zodat ze helpen de positie van een pagina te verbeteren in de SERP. Afbeeldingen spelen daarnaast ook een andere belangrijke SEO-rol omdat ze de gebruikerservaring van een website verbeteren en het organisch verkeer kunnen verhogen. Dit moet natuurlijk wel op de juiste manier gedaan worden, zodat het ook echt effect heeft. De volgende vier eenvoudige tips kunnen daarbij helpen!

Read More »

Op zoek naar een SEO specialist?

De Reputatiefabriek helpt bedrijven met het groeien in organische bezoekersaantallen. Onze experts staan voor je klaar.

Learn how we helped 100 top brands gain success