domein autoriteit

Wat is domein autoriteit?

Hoe verhoog je de autoriteit van jouw domein

De domein autoriteit, ook wel afgekort als DA, is een score die aangeeft hoe groot de kans is dat een website in de zoekmachine resultaten pagina (SERP) gaat scoren. Dit kengetal is ontwikkeld door het Amerikaanse bedrijf Moz en laat op een schaal van 1 tot en met 100 zien hoe relevant en autoritair een bepaald domein is. Als een website een hoge score heeft, is de domein autoriteit dus hoog en zal deze op een hogere positie in de zoekresultaten staan. In dit blog laten we je zien hoe je de DA checkt en wat je kunt doen om deze te verhogen.

Hoe check je de domein autoriteit?

De domein autoriteit kun je het gemakkelijkst checken via de tool van Moz zelf. Dit is een extensie die bij een website bezoek de scores laat zien. Via deze tool kun je overzichtelijk en snel de waardes herkennen, noteren en vergelijken. De DA van onze website is, zoals je hier ziet, 24.

Moz.com – reputatiefabriek.nl

Moz laat niet alleen de DA zien, maar ook de PA (pagina autoriteit) en de spam score. De PA is de waarde van één specifieke pagina op de website. De spam score geeft in procenten de waarde van een link op basis van 27 signalen (rode vlaggen) weer waardoor websites kunnen worden afgekeurd door Google. Een score tussen 1% – 30% is laag. Je kunt de domein autoriteit ook gratis checken via de tool van Moz op hun website. Deze gratis tool heeft alleen wel wat restricties.

Hoe wordt de domein autoriteit gebruikt tijdens het linkbuilding?

De DA is één van de belangrijkste kengetallen als het aankomt op het wel of niet goedkeuren van een website. Tijdens het uitvoeren van linkbuilding is dit één van de eerste aspecten waar linkbuilders naar kijken. Uiteraard gaan we voor de zo hoogst mogelijke DA, maar ook wordt er gekeken naar relevantie. Is de domein autoriteit wat laag, maar is de website waarop een link kan worden geplaatst wel relevant? Dan kan deze alsnog gebruikt worden. Relevantie is namelijk ook erg belangrijk!

Hoe verhoog je de domein autoriteit?

Het verhogen van de domein autoriteit is een natuurlijk proces. Als er meer verwijzende domeinen bij komen en de technische SEO goed uitgevoerd wordt, dan zal de DA stapsgewijs stijgen. Er moet daarbij wel een kanttekening geplaatst worden: een stijging van 20 naar 30 is makkelijker dan van 60 naar 70. DA scores van meer dan 80 zul je daarentegen vrijwel alleen zien bij de allergrootste websites, zoals Google zelf.

Uiteraard kun je een aantal stappen volgen om de domein autoriteit te verhogen. We hebben de belangrijkste op een rij gezet:

  • Linkbuilding is essentieel om de DA te doen stijgen. Hierbij wil je backlinks van relevante en autoritaire websites verkrijgen. Een goed backlinkprofiel is dus van groot belang. De hoeveelheid backlinks speelt hierbij een rol, mits deze van goede kwaliteit zijn. Je kunt namelijk beter één goede en zeer relevante backlink hebben, dan 100 van slechte kwaliteit. De regel blijft echter alsnog: hoe meer unieke verwijzende domeinen, hoe groter de kans is dat de domein autoriteit omhoog gaat.
  • Zorg voor goede interne linkstructuur. Eigenlijk moet de website een georganiseerd spinnenweb zijn. Als een onderwerp op één pagina verbonden is met het onderwerp van een andere pagina, dan is het belangrijk dat bezoekers op een eenvoudige en snelle manier doorgestuurd kunnen worden. Hoe beter de structuur, hoe sterker de website wordt beschouwd door zoekmachines.
  • De overige techniek van de website moet ook helemaal in orde zijn. Denk hierbij aan meta titles, mobielvriendelijkheid, snelheid van de laadtijd en urls. Deze en nog meer factoren hebben invloed op de DA-waarde van een website. Daarnaast moet de content op de pagina ook relevant én deelbaar zijn. Als jij waarde toevoegt bij gebruikers met een bepaalde zoekopdracht, dan is de kans groot dat je een hogere score krijgt.
Deze blog delen:

Andere blogs

meta description
Blog

Hoe schrijf je de perfecte meta description?

De meta description is de omschrijving van de inhoud van een webpagina. Het wordt dan ook wel de page description genoemd. Elke pagina op een website hoort zijn eigen (unieke) omschrijving te hebben. Je ziet dit dan ook bij de zoekresultaten in een zoekmachine: het wordt hier onder de titel van de pagina weergeven.

Read More »
seo vriendelijke url
Blog

Hoe maak je een URL SEO vriendelijk?

In de Google SEO starter guide staat dat het belangrijk is om eenvoudige en friendly URLs te gebruiken, maar hoe doe je dat? Om te beginnen goed nieuws: het maken van URLs voor SEO is niet heel ingewikkeld. Echter wil je natuurlijk niet zomaar wat doen en daarom is het handig om te kijken hoe je eenvoudig een goede URL kan maken. Om dit te doen is het handig om eerst te begrijpen uit welke onderdelen een URL is opgebouwd.

Read More »
core web vitals
Blog

Core Web Vitals: drie metrics om de gebruikerservaring van jouw website te meten

De focus van Google ligt steeds meer bij de gebruikerservaring van een website. Google vindt het dan ook belangrijk dat een website eenvoudig te gebruiken is voor een bezoeker. Om dit te optimaliseren stelt Google zijn algoritme continu bij om ervoor te zorgen dat de zoekresultaten goed aansluiten bij de zoekintentie van de zoeker. Hierin worden de Google Core Web Vitals steeds belangrijker. In dit artikel vertellen we hier meer over.

Read More »
anchor teksten
Blog

Anchor teksten en SEO

Anchor teksten vormen een belangrijk onderdeel van een webpagina en dus in hoeverre een webpagina goed geoptimaliseerd is. Anchor teksten spelen dus een grote rol binnen linkbuilding. Dit ReputatieBlog vertelt je alles over de betekenis en het gebruik van anchor teksten.

Read More »
image seo
Blog

Image SEO tips en tricks

Image SEO, oftewel SEO gefocust op afbeeldingen, verwijst naar alle taken en mogelijkheden om afbeeldingen te optimaliseren, zodat ze helpen de positie van een pagina te verbeteren in de SERP. Afbeeldingen spelen daarnaast ook een andere belangrijke SEO-rol omdat ze de gebruikerservaring van een website verbeteren en het organisch verkeer kunnen verhogen. Dit moet natuurlijk wel op de juiste manier gedaan worden, zodat het ook echt effect heeft. De volgende vier eenvoudige tips kunnen daarbij helpen!

Read More »

Op zoek naar een SEO specialist?

De Reputatiefabriek helpt bedrijven met het groeien in organische bezoekersaantallen. Onze experts staan voor je klaar.

Learn how we helped 100 top brands gain success