seo factoren

Belangrijke SEO factoren #1

De belangrijkste SEO factoren om goed te ranken

Veel aspecten rondom SEO zijn niet altijd even duidelijk. Welke factoren hebben invloed op de rankings, welke tactieken werken helemaal niet en hoe moet on- en off-page SEO geregeld zijn? Als je met SEO gaat beginnen of het al een tijdje doet, zullen deze vragen waarschijnlijk vaak naar boven komen. Daarbij: hoe meer je erover leest, hoe meer tegenstrijdige verhalen je tegenkomt. Het kan dus best overweldigend zijn waar je als SEO’er rekening mee dient te houden. Gelukkig zijn er een aantal vaste en bewezen effectieve stappen die je kunt volgen om het tot een succes te maken. Deze stappen vind je hier in het eerste deel van belangrijke SEO factoren!

Stap 1: Kies de juiste keywords

Er worden dagelijks miljoenen zoekopdrachten gedaan in Google. Deze zoekopdrachten kunnen gaan over nieuwsfeitjes of beroemdheden, maar het gros van de bezoekers is op zoek naar een product. Zij voeren daarbij verschillende zoektermen gerelateerd aan het product in waarover zij meer willen weten of die ze willen kopen. Het is aan jou om hier goed op in te spelen en de juiste keywords toe te passen, zodat jouw website gevonden wordt op die termen. Je kunt jouw belangrijkste product als keyword inzetten, maar het is beter om eerst een keyword research te doen. Hiermee kun je er namelijk achter komen op welke keywords of keyword combinaties gezocht wordt. Zo is er bijvoorbeeld een groot verschil in volume tussen de twee onderstaande keywords:

Bron: Ahrefs – Keywords Explorer

Op het eerste keyword wordt ruim vier keer zo veel gezocht. Het kan dus lonen om tijd en geld in het eerste zoekwoord te steken in plaats van in de tweede. Mocht je ‘’linkbuilden’’ op je website gebruiken in plaats van ‘’linkbuilding’’, dan raden we aan om dat ook te veranderen.

Stap 2: Creëer waardevolle content

Een website zonder content is weinig waard. Alle technische aspecten en linkbuilding kunnen nog zo goed uitgevoerd zijn, met geen of weinig content zal dit geen effect hebben. Een slimme manier om waardevolle content te creëren is door te kijken naar de content die concurrenten die op hetzelfde keyword focussen in de top drie tot vijf hebben. Hebben zij een uitgebreide manual waarin alle stappen worden uitgelegd waarmee je het beste linkbuilding kunt toepassen? Of is het meer algemene content over wat linkbuilding inhoudt? Vergelijk de content van concurrenten met wat jij hebt geschreven. Mocht de content nog niet goed genoeg zijn, pas dit dan aan, maar houdt het wel uniek. Vermijd daarnaast ook het schrijven om het schrijven: de truc is om echt waarde toe te voegen voor zoekers op Google en niet voor Google zelf.

Stap 3: Gebruik de juiste titels

De titel zegt veel over de content die gebruikers zullen aantreffen op jouw website. Hoe beter de titel, hoe groter de kans dat er op geklikt wordt. Je kunt de titel op de volgende manieren perfectioneren:

  • ‘’Vijf manieren om linkbuilding uitbesteden’’ klinkt en leest niet echt natuurlijk. Ondanks dat dit het focus keyword is, is het wel essentieel dat het op een natuurlijke wijze wordt verwerkt in de titel. ‘’Vijf manieren om linkbuilding uit te besteden’’ zou in dit geval dus beter zijn;
  • De titel moet daarnaast ook weergeven wat er verteld gaat worden. In bovenstaande titel is het duidelijk dat er vijf manieren zullen worden toegelicht hoe linkbuilding uitbesteed kan worden. Vermijd beloftes die niet zullen terugkomen in de content: gebruikers zullen binnen de kortste keren je pagina verlaten;
  • Houd de titel daarnaast kort. Een lange titel zal niet volledig weergegeven worden in de zoekresultaten.

Er zijn nog veel meer aspecten die van belang zijn, zoals technische SEO en offpage SEO. Deze lees je binnenkort in deel twee!

Deze blog delen:

Andere blogs

meta description
Blog

Hoe schrijf je de perfecte meta description?

De meta description is de omschrijving van de inhoud van een webpagina. Het wordt dan ook wel de page description genoemd. Elke pagina op een website hoort zijn eigen (unieke) omschrijving te hebben. Je ziet dit dan ook bij de zoekresultaten in een zoekmachine: het wordt hier onder de titel van de pagina weergeven.

Read More »
seo vriendelijke url
Blog

Hoe maak je een URL SEO vriendelijk?

In de Google SEO starter guide staat dat het belangrijk is om eenvoudige en friendly URLs te gebruiken, maar hoe doe je dat? Om te beginnen goed nieuws: het maken van URLs voor SEO is niet heel ingewikkeld. Echter wil je natuurlijk niet zomaar wat doen en daarom is het handig om te kijken hoe je eenvoudig een goede URL kan maken. Om dit te doen is het handig om eerst te begrijpen uit welke onderdelen een URL is opgebouwd.

Read More »
core web vitals
Blog

Core Web Vitals: drie metrics om de gebruikerservaring van jouw website te meten

De focus van Google ligt steeds meer bij de gebruikerservaring van een website. Google vindt het dan ook belangrijk dat een website eenvoudig te gebruiken is voor een bezoeker. Om dit te optimaliseren stelt Google zijn algoritme continu bij om ervoor te zorgen dat de zoekresultaten goed aansluiten bij de zoekintentie van de zoeker. Hierin worden de Google Core Web Vitals steeds belangrijker. In dit artikel vertellen we hier meer over.

Read More »
anchor teksten
Blog

Anchor teksten en SEO

Anchor teksten vormen een belangrijk onderdeel van een webpagina en dus in hoeverre een webpagina goed geoptimaliseerd is. Anchor teksten spelen dus een grote rol binnen linkbuilding. Dit ReputatieBlog vertelt je alles over de betekenis en het gebruik van anchor teksten.

Read More »
image seo
Blog

Image SEO tips en tricks

Image SEO, oftewel SEO gefocust op afbeeldingen, verwijst naar alle taken en mogelijkheden om afbeeldingen te optimaliseren, zodat ze helpen de positie van een pagina te verbeteren in de SERP. Afbeeldingen spelen daarnaast ook een andere belangrijke SEO-rol omdat ze de gebruikerservaring van een website verbeteren en het organisch verkeer kunnen verhogen. Dit moet natuurlijk wel op de juiste manier gedaan worden, zodat het ook echt effect heeft. De volgende vier eenvoudige tips kunnen daarbij helpen!

Read More »

Op zoek naar een SEO specialist?

De Reputatiefabriek helpt bedrijven met het groeien in organische bezoekersaantallen. Onze experts staan voor je klaar.

Learn how we helped 100 top brands gain success