rich snippet

Wat zijn rich snippets en hoe kun je ze krijgen?

De beste manier om te ranken met snippets.

Wanneer je via een zoekmachine iets zoekt, kom je soms resultaten tegen waarin het antwoord van je vraag al in de zoekresultaten tevoorschijn komt, zonder dat je een website hebt aangeklikt. Deze stukjes informatie noemen we rich snippets. Wat zijn rich snippets precies en hoe richt je je website in zodat jouw website ook rich snippets vertoond in zoekmachines? Als je die vraag hebt dan ben je op het juiste adres, lees snel verder.

Wat zijn rich snippets?

Rich snippets zijn zeer aantrekkelijke zoekresultaten met aanvullende waardevolle informatie die worden weergegeven naast de titel, meta beschrijving en url van een zoekresultaat. De extra informatie komt uit gestructureerde gegevens op de landingspagina, ook wel structured data genoemd. Voorbeelden van deze gegevens zijn het aantal recensies van een product of pagina, de gemiddelde beoordeling van die recensies, prijs van een product, aantal calorieën in een gerecht of de bereidingstijd daarvan. Kortom, belangrijke en nuttige informatie die een pagina bevat over een bepaald zoek onderwerp kan als rich snippet naast een zoekresultaat getoond worden.

 

 

Wat zijn populaire snippets?

Een van de populaire rich snippets zijn die van veel gestelde vragen (frequently asked questions, oftwel FAQ snippets). FAQ snippets zijn makkelijk te implementeren en je kan dankzij het gebruik van veel gezochte vragen je pagina goed optimaliseren voor zoekmachines.

Een andere populaire snippet is de product snippet. Wanneer gebruikers op zoek zijn naar een product die jij aanbiedt, dan staat er naast het zoekresultaat gelijk hoeveel het kost, of deze beschikbaar is en wat de recensies van anderen zijn. Als het product op voorraad is en de prijs aantrekkelijk, dan is er een hele grote kans dat de gebruiker doorklikt dankzij de extra informatie van die rich snippet naast het resultaat.

 

 

Wanneer verschijnen ze?

Zoekmachines proberen informatie snippets alleen te tonen als ze denken dat je ook daadwerkelijk op zoek bent naar die informatie. Als je een zoekopdracht met een vraag gebruikt, dan probeert de zoekmachine het antwoord alvast te vinden in de structured data van de website. Als de data voldoende overeenkomt met jouw vraag, wordt het antwoord weergeven in de zoekresultaten. Een ander voorbeeld is wanneer je een product zoekt. Belangrijke informatie over het product zoals de prijs. voorraad en recensies kunnen dan naast de zoekresultaten getoond worden. Dankzij deze nuttige snippets kan de click-through-rate met wel 30% toenemen.

Rich snippets kunnen dus alleen worden weergegeven voor pagina’s met bepaalde soorten informatie, maar het kan nog verder worden beperkt door het gebruikte apparaat, denk hierbij aan desktop, mobile en tablet. Rich snippets met “How To” informatie kunnen bijvoorbeeld alleen worden weergegeven op mobiele apparaten. Hou hier dus rekening mee tijdens het optimaliseren van je content.

 

Het verschil tussen rich snippets en rich results

Nu we een goed beeld hebben van wat rich snippets precies zijn, is het handig om te onthouden dat rich snippets en rich results niet hetzelfde zijn. Hoewel de termen op elkaar lijken en ook veel met elkaar te maken hebben, zit er een verschil in de betekenis.

Rich snippets zijn reguliere zoekresultaten met aanvullende informatie die worden weergegeven naast titel, meta beschrijving en de URL van het zoekresultaat. Rich results daarentegen zijn elke type visueel verbeterde zoekresultaat met informatie uit relevante gestructureerde gegevens. Een rich snippet is dus een type rich result.

 

Het effect op de SEO van een pagina

Wanneer je gebruik maakt van structured data die zoekmachines kunnen gebruiken voor de rich snippets dan krijgt je zoekresultaat een heel ander uiterlijk. Er staat veel meer relevante informatie bij een zoekresultaat met rich snippets, waardoor het voor de gebruiker eenvoudiger is om te bepalen of die pagina de informatie bevat die hij of zij zoekt. De click-through-rate kan hierdoor toenemen, waardoor jij hoger gaat ranken voor de gebruikte zoekwoorden. Het uiteindelijke effect kan dus leiden tot meer bezoekers. Hou er wel rekening mee dat het gebruik van rich snippets geen ranking factor is, je positie in de resultaten wordt niet bepaald door het wel of niet gebruiken van rich snippets. Wel kunnen de effecten van het gebruik van rich snippets je positie verbeteren dankzij een hogere click-through-rate en lagere bounce rate.

 

Hoe kan je ze krijgen?

De betekenis is nu wel duidelijk, maar de volgende grote vraag is dan hoe je die rich snippets naast je zoekresultaat krijgt. Je wilt je eigen website natuurlijk zo goed mogelijk optimaliseren voor zoekmachines, en daar horen rich snippets tegenwoordig dus ook bij.

Zoals eerder besproken in dit artikel gebruiken zoekmachines de structured data op een pagina om de vragen en antwoorden te vinden. Je moet er dus voor zorgen dat de vragen en antwoorden duidelijk terug te vinden zijn in zowel de on page content als de code van de pagina. Gelukkig heeft Google al een hoop van het werk voor ons gedaan om alle data makkelijk te implementeren. Met behulp van deze pagina heb je toegang tot alle informatie die je nodig hebt om jouw specifieke snippet te implementeren op jouw pagina, zodat zoekmachines deze kunnen gebruiken om rich snippets toe te voegen aan de zoekresultaten. Op die pagina staat precies hoe je de structured data toevoegt en test. Er zijn ook speciale plugins beschikbaar die het implementeren van rich snippets makkelijker maken, zoals Yoast. Op die manier kan je de volledige SEO van een pagina beheren met één plugin.

 

Controleren van je implementatie

Met de Rich Results Test van Google kan je eenvoudig een URL testen waar je structured data aan hebt toegevoegd. Hier kan je zien hoeveel en welke items geldig zijn om als rich snippet gebruikt te worden. Staat hier niet de data tussen die je graag bij je zoekresultaat getoond wilt hebben? Kijk dan nog eens goed naar jouw implementatie van de structured data en of die overeenkomt met de manier die Google aanraad voor dat type snippet.

 

Deze blog delen:

Andere blogs

meta description
Blog

Hoe schrijf je de perfecte meta description?

De meta description is de omschrijving van de inhoud van een webpagina. Het wordt dan ook wel de page description genoemd. Elke pagina op een website hoort zijn eigen (unieke) omschrijving te hebben. Je ziet dit dan ook bij de zoekresultaten in een zoekmachine: het wordt hier onder de titel van de pagina weergeven.

Read More »
seo vriendelijke url
Blog

Hoe maak je een URL SEO vriendelijk?

In de Google SEO starter guide staat dat het belangrijk is om eenvoudige en friendly URLs te gebruiken, maar hoe doe je dat? Om te beginnen goed nieuws: het maken van URLs voor SEO is niet heel ingewikkeld. Echter wil je natuurlijk niet zomaar wat doen en daarom is het handig om te kijken hoe je eenvoudig een goede URL kan maken. Om dit te doen is het handig om eerst te begrijpen uit welke onderdelen een URL is opgebouwd.

Read More »
core web vitals
Blog

Core Web Vitals: drie metrics om de gebruikerservaring van jouw website te meten

De focus van Google ligt steeds meer bij de gebruikerservaring van een website. Google vindt het dan ook belangrijk dat een website eenvoudig te gebruiken is voor een bezoeker. Om dit te optimaliseren stelt Google zijn algoritme continu bij om ervoor te zorgen dat de zoekresultaten goed aansluiten bij de zoekintentie van de zoeker. Hierin worden de Google Core Web Vitals steeds belangrijker. In dit artikel vertellen we hier meer over.

Read More »
anchor teksten
Blog

Anchor teksten en SEO

Anchor teksten vormen een belangrijk onderdeel van een webpagina en dus in hoeverre een webpagina goed geoptimaliseerd is. Anchor teksten spelen dus een grote rol binnen linkbuilding. Dit ReputatieBlog vertelt je alles over de betekenis en het gebruik van anchor teksten.

Read More »
image seo
Blog

Image SEO tips en tricks

Image SEO, oftewel SEO gefocust op afbeeldingen, verwijst naar alle taken en mogelijkheden om afbeeldingen te optimaliseren, zodat ze helpen de positie van een pagina te verbeteren in de SERP. Afbeeldingen spelen daarnaast ook een andere belangrijke SEO-rol omdat ze de gebruikerservaring van een website verbeteren en het organisch verkeer kunnen verhogen. Dit moet natuurlijk wel op de juiste manier gedaan worden, zodat het ook echt effect heeft. De volgende vier eenvoudige tips kunnen daarbij helpen!

Read More »

Op zoek naar een SEO specialist?

De Reputatiefabriek helpt bedrijven met het groeien in organische bezoekersaantallen. Onze experts staan voor je klaar.

Learn how we helped 100 top brands gain success